آذربایجاناخبارروسیهعمومی

بزرگداشت روز جهانی قدس در مسجد جامع مسکو

مراسم بزرگداشت روز قدس با حضور سفرای کشور‌های ایران، ترکیه، عراق، فلسطین و برخی دیگر از کشورهای اسلامی در مسکو برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، روز جمعه ۱۰ خرداد ماه همزمان با آخرین جمعه ماه مبارک رمضان روز بین المللی قدس با حضور سفرای کشور‌های ایران، ترکیه، عراق، فلسطین، اندونزی، سودان، الجزایر، یمن و نمایندگان سیاسی کشور‌های تونس، اردن و جیبوتی در مسجد جامع مسکو برگزار شد.

در این مراسم که محمد هباش، مشاور امور دینی رئیس جمهور فلسطین به عنوان میهمان ویژه حضور داشت سفرای جمهوری اسلامی ایران، فلسطین، اندونزی و ترکیه در سخنانی حمایت خود را از مردم مظلوم فلسطین اعلام و بر تعلق مسجد الاقصی به فلسطین تاکید کردند.

مهدی سنایی در این مراسم با اشاره به اینکه موضوع فلسطین نه تنها مساله اول جهان اسلام است بلکه اکنون به مساله همه عدالتخواهان جهان تبدیل شده است. وی سیاست جمهوری اسلامی ایران را حمایت از ملت فلسطین و همبستگی همیشگی با مردم فلسطین عنوان نمود و خاطر نشان کرد؛ طرحی که به برغم مخالفت گروه‌های مختلف فلسطینی و مردم فلسطین به عنوان معامله قرن مطرح شده طرحی شکست خورده است و قدس متعلق به مسلمانان است و با پول قابل واگذاری نمی‌باشد. سنایی همچنین نیاز کنونی امت اسلامی را وحدت و همبستگی عنوان کرد و بر ضرورت وحدت مسلمانان در شرایط کنونی تاکید نمود.

سفیر فلسطین نیز در این مراسم در سخنانی اظهار کرد: امروز رژیم صهیونیستی راه حضور مسلمانان در مسجد الاقصی را مسدود کرده و مسلمانان نمی‌توانند در مسجد الاقصی نماز بخوانند. مسجد الاقصی مکان مقدس مسلمانان است و همواره در قلب مسمانان است. وی در ادامه سخنان خود ضمن تشکر از مسلمانان روسیه برای حمایت از فلسطینیان توسعه روابط با مسلمانان روسیه را مهم توصیف کرد.

سفیر ترکیه سومین سخنران این مراسم بود. وی نیز با اشاره به جایگاه مقدس مسجد الاقصی در میان مسلمانان، همزیستی پیروان ادیان ابراهیمی در بیت المقدس را مهم دانست. وی ضمن با اهمیت دانستن روند حقوقی قدس تاکید کرد: هیچ کس حق ندارد بدون توجه به این روند‌های حقوقی به اقدامات یک جانبه دست بزند.

سفیر اندونزی نیز با تشکر از مقامات روسیه برای دادن آزادی به مسلمانان برای انجام مراسم خود عنوان کرد: اندونزی همیشه از آزادی فلسطینیان حمایت می‌کند و ما تا زمانی که فلسطین آزاد نشود با اسرائیل روابط دیپلماتیک برقرار نخواهیم کرد. اندونزی به عنوان رئیس موقت شورای امنیت در جلسه ۲۱ آوریل نگرانی‌های خود را در باره وخامت شرایط انسانی در فلسطین مطرح کرده ایم و معتقدیم حل و وفصل موضوع فلسطین باید بر اساس توافق‌های صورت گرفته باشد. ما همواره از شورای امنیت خواسته ایم تا در این خصوص تدابیر فوری را اتخاذ نماید.

شیخ راویل عین الدین، رئیس شورای مفتیان مسلمانان روسیه در این مراسم تصریح کرد: امروز روز قدس و روز همبستگی با مردم فلسطین است. ما بزرگداشت این روز را که هر سال در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان برگزار می‌کنیم مرهون سفیر ایران که سال‌ها است با ایشان همکاری‌های خوبی داریم، می‌دانیم و در واقع به ابتکار ایشان هست که صدای حمایت از مردم فلسطین را برای ایجاد کشور مستقل فلسطین و دفاع از حق مردم فلسطین در روسیه بلند کرده ایم.

در این مراسم آقای محمود هباش، مشاور امور دینی رئیس جمهور فلسطین خطبه‌های نماز جمعه را قرائت کرد.

وی در سخنان خود به اهمیت دینی مسجد الاقصی به عنوان قبله اول مسلمانان اشاره کرد و مسجد الاقصی را مکان مبارزه بین خیر و شر دانست.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا