اخبارایرانعمومینخجوان

برگزاری نمایشگاه خوشنویسی هنرمند ایرانی در نخجوان

 نمایشگاه آثار خوشنویسی «غلامرضا راهپیما» از هنرمندان برجسته ایرانی، به مناسبت چهملین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، در تالار« بهروز کنگرلی» اتّحادیه نقّاشان جمهوری خود مختار نخجوان دایر شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از سرکنسولگری ایران در نخجوان، در این نمایشگاه ۴۰ اثر خوشنویسی از استاد راهپیما در قالب نستعلیق، نسخ، ثلث، شکسته نستعلیق، خط کوفی، محقق و نقّاشی خط به مدت یک هفته به نمایش گذاشته شده است.
همزمان با برگزاری این نمایشگاه، کتاب «خوشنویسی و کتاب آرایی در ایران» که حاصل تلاش، پژوهش و تحقیق ۴۰ ساله استاد راهپیما است، با حضور رئیس اتحادیه نقاشان، سرکنسول و وابسته فرهنگی سرکنسولگری کشورمان، سرکنسول ترکیه، رئیس اتحادیه نویسندگان نخجوان و جمع قابل توجهی از هنرمندان و دانشگاهیان رونمایی شد.
در این کتاب که به مناسبت بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی رونمایی شد، مولف در شانزده فصل کشکول جامعی از اسباب و ابزار و ارکان و ابواب مختلف و مراحل خلق یک اثر هنری را به رشته تحریر در آورده و حاصل عمری تلاش در عرصه ترویج و اشاعه هنر خشنویسی و پژوهش را به علاقمندان عرضه کرده است.
استاد راهپیما برای فراگیری و فهم مطلبی مبهم و یادداشت علمی نا مفهوم در کتب و فنونی همچون کاغذ سازی و تهیه آن، به کشورهای دور دست هند و چین و آسیای صغیر سفر کرده تا بخشی از ندانسته های این فنون را به علاقمندان این هنر عرضه کرده است.
«منصور آیرم» سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در نخجوان در مراسم گشایش این نمایشگاه ، با اشاره به فرارسیدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از روند رو به رشد تعاملات تهران – باکو و جمهوری خود مختار نخجوان به عنوان یک نمونه همکاری و تعامل موفق در تمامی عرصه ها نام برد.
وی،گسترش همکاری های فرهنگی و هنری را به عنوان عامل پیوند دهنده دو ملت واجد اهمیت دانستد.
آیرم، مشارکت هنرمندان ایرانی و آذربایجانی را مثبت ارزیابی کرد و حضور هنرمند و خوشنویس برجسته کشورمان در نخجوان و ارائه ۴۰ اثر فاخر از ایشان به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را نشان علاقه طرفین برای تداوم این قبیل فعالیت ها عنوان کرد.
«محمّدرضا پاکروان» وابسته فرهنگی سرکنسولگری ایران در نخجوان نیز در این مراسم با تاکید بر نقش هنر و هنرمندان به عنوان عنصر تاثیر گذار در تعاملات،اظهارداشت: هنر به عنوان یک پل ارتباطی، موجب تحکیم و ترویج دوستی میان ملت ها و دولت ها می شود.
استاد راهپیما، نیز در مراسم گشایش نمایشگاه ، گفت: هنر زبان بین المللی برای گفتگو بین ملت هاست ، آنچه امروز در این نمایشگاه چشمان شما هنرمندان و علاقمندان را به میهمانی خود فرا می خوانند، ۴۰ اثر نفیس خوشنویسی ایرانی است که به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب، به نمایش گذاشته شده است.
وی تاکید کرد کشورهای همسایه و همجوار ایران از سال های دور در عرصه های هنری با یکدیگر دارای اشتراکات قابل توجهی بوده اند و یکی از آن اشتراکات مهم که همواره ملت ها و دولت ها را به هم نزدیک کرده، حوزه هنر و به ویژه خط و الفباست.
وی خاطرنشان کرد؛ تمامی آثار هنری حاصل تلاش خالصانه و عاشقانه یک هنرمند است که از اندیشه های والای او نشات گرفته و در صفحه کاغذ و یا پهنای سفید بوم نقاشی وی ترسیم می شود.
استاد راهپیما در خاتمه سخنان خود گفت: «سربازان از مرزهای جغرافیایی یک سرزمین پاسداری می کنند و هنرمندان پاسدار مرزهای فرهنگ و تمدن یک جامعه هستند».
در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه که به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در دهه مبارک فجر در نخجوان برگزار شده بود، با خلق یک اثر توسط استاد از مضامین قرآنی و به خط ثلث و نسخ و با تاکید بر سوره مبارکه کهف با حضور جمعی از هنرمندان و نخبگان نخجوانی به صورت زنده اجراء و به پایان رسید.
«اولویّه حمزه اوا» رییس اتحادیه نقاشان نخجوان، از دیگر سخنران این مراسم بود که ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص آثار و فعّالیّت استاد راهپیما، برگزاری این نمایشگاه را در توسعه و گسترش روابط در بستر هنر واجد اهمیت دانست و اظهار امیدواری کرد که تداوم همکاری های فرهنگی و هنری همچون گذشته بتواند شرایط مناسبی را در تعاملات فرهنگی فراهم کند.
در این مراسم که در چارچوب برنامه های گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران و به همّت وابستگی فرهنگی سرکنسولگری جمهوری اسلامی در جمهوری خودمختار نخجوان برگزار شد، منصور آیرم سرکنسول کشورمان، محمد امین کیراز سرکنسول ترکیه در نخجوان، خانم اولویه حمزه اوا نماینده مجلس ملی جمهوری آذربایجان و رئیس اتّحادیه نقّاشان نخجوان، نماینده وزارت فرهنگ، پروفسور عاصم یادگار رئیس اتحادیه نویسندگان نخجوان، مسئولان عالی رتبه، مسئولین اداره امور خارجه، آژانس امور دینی، مسئولین آکادمی ملی علوم، روسای موزه ها، هنرمندان عضو اتّحادیّه نقّاشان نخجوان، جمعی از استادان و دانشجویان حضور داشتند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا