آذربایجاناخبارعمومی

برگزاری نخستین نشست هماهنگی مخالفان دولت در باکو

نخستین نشست هماهنگی مخالفان غربگرای دولت جمهوری آذربایجان برای آغاز همکاری در زمینه برکناری حاکمیت این کشور در باکو به ابتکار حزب مساوات برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، در بخش نخست و علنی این نشست که بطور زنده از فیسبوک شبکه اینترنتی «میدان تی وی» پخش می شد، علی انسان اف، وزیر پیشین بهداشت و از مخالفان سرسخت کنونی دولت آذربایجان گفت: وضعیت جاری در جمهوری آذربایجان به شدت بحرانی و بغرنج است. رژیم حاکم برغم بی رحمی و سرکوبگری، خیلی ضعیف شده است. اگر ترس از آمریکا و اروپا نبود، سران این رژیم همانند رییس جمهوری اوگاندا که مخالفان خود را کشته و گوشت بدنشان را خورده بود، با ما رفتار می کرد.
علی انسان اف پیشنهاد کرد حرکت های مخالفان دولت در چهار مرحله زمان بندی شود و در مرحله نخست، مخالفان خواهان تامین حق تجمع آزادانه مردم در جمهوری آذربایجان شود و در صورت دستیابی به این حق خواهند توانست خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شوند.
علی کریم لی، رییس حزب جبهه خلق و از اعضای گروه هماهنگی «شورای ملی» نیز در این نشست گفت: باید اختلافات میان مخالفان دولت کنار گذاشته شود و هر گروه مخالفی که خواستار تغییر در جمهوری آذربایجان است، به قدر توان خود در این مبارزه شرکت کند. هر آنچه مایه تفرقه میان مخالفان می شود باید کنار گذاشته و بر نقاط مشترک تاکید شود. درخواست اصلاح نظام انتخاباتی، درخواست آزادی های سیاسی و تجمع آزادانه و تامین آزادی بیان، درخواست آزادی قره باغ، درخواست آزادی زندانیان سیاسی از جمله نقاط مشترکی است که مخالفان می توانند حور محور آنها متحد شوند.
علی کریم لی گفت: طی یک سال اخیر بر اثر تغییر حاکمیت در ارمنستان و تقویت موقعیت این کشور در مساله قره باغ در نتیجه تغییر حاکمیت، موقعیت جمهوری آذربایجان در مساله قره باغ به شدت تضعیف شده است که باید با تغییر حاکمیت در جمهوری آذربایجان این شرایط عوض شود.
عیسی قنبر ، رییس «مرکز تفکر ملی» و رییس پیشین حزب مساوات نیز گفت: مردم جمهوری آذربایجان خواهان تغییر حاکمیت هستند. رژیم حاکم نیز می خواهد با تغییر چهره خود، به این نیاز پاسخ دهد. تلاش رژیم برای تغییر چهره اش، برای ایجاد تغییر در کشور، فرصت ساز است.
میهمان علی اف، رییس خبرگزاری توران نیز گفت: وضعیت بحرانی بر کشور حاکم است و باید این اوضاع تغییر داده شود.
حکمت حاجی زاده، تحلیلگر و فعال سیاسی نیز گفت: باید اوضاع موجود در جمهوری آذربایجان را به غرب توضیح دهیم و از آنها بخواهیم که آنها هم مرد باشند! ( از حاکمیت کنونی در مقابل مخالفان غربگرا حمایت نکنند و از تغییر حکومت در جمهوری آذربایجان حمایت کنند.)
پناه حسین، رهبر حزب خلق نیز گفت: راه خروج از وضعیت کنونی جمهوری آذربایجان، افزایش فعالیت سیاسی و اجتماعی مردم است. هر نیروی خواستار تغییر و خواهان کنار گذاشته شدن حاکمیت خانوادگی بر جمهوری آذربایجان باید جذب این فرایند شود.
عارف حاجی لی، رییس حزب مساوات نیز گفت: برگزاری این نشست حاوی پیام مثبتی برای جامعه است مبنی بر اینکه برای ایجاد تغییرات مثبت در کشور قادر به تجمیع منابع هستیم. امسال جامعه برای ایجاد تغییر در کشور فعال تر از قبل شده است و در سال آینده، جامعه از امسال نیز فعال تر و قدرتمندتر خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا