آذربایجاناخبارایرانترکیهعمومی

برگزاری نخستین نشست بین المللی تخصصی نظامی پژوهی در تبریز

نخستین نشست بین المللی تخصصی نظامی پژوهی با حضور اساتید و نظامی شناسانی از ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان و با همکاری موسسه پژوهشی نظامی، موسسه پژوهشی میراث مکتوب و مجله سفینه تبریز در دانشگاه تبریز برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، رییس کمیته علمی موسسه پژوهشی حکیم نظامی و دبیر علمی این نشست اظهار داشت: موسسه حکیم نظامی در آستانه یک سالگی قرار دارد و از مقطع اولیه تشکیل این موسسه کلاس های مختلفی هر روز هفته شروع شده و هنوز هم ادامه دارد.

جمشید علیزاده هدف غایی این موسسه را صیانت از میراث فکری و هنری حکیم نظامی و رفع هر گونه شبهه در حوزه این شاعر نامدار اعلام کرد و افزود: برای رسیدن به این هدف لازمه تش ورود علمی و عملی به نظامی پژوهی است که بر این اساس در هر نیمسال چند نشست را با حضور محققان خارجی و داخلی برگزار می کنیم که اولین نشست روز شنبه پنجم مرداد در دانشگاه تبریز، نشست دوم اسفند ماه امسال، نشست سوم مرداد سال آینده و نشست چهارم هم «کنگره بین المللی حکیم نظامی» اوایل مهر ماه سال آینده با مشارکت همه نظامی پژوهان دنیا در تبریز برگزار می شود.

دبیر علمی نشست حکیم نظامی ادامه داد: ما همه نظامی پژوهان را از تمام نقاط دنیا شناسایی کرده و  با آنها در ارتباط هستیم و در حقیقت این سه نشست مقدمه ای برای برگزرای کنگره بین المللی است.

علیزاده با بیان اینکه در فرهنگ ملی و حوزه ادبیات چند نقطه عطف و پنج چهره برجسته داریم که نظامی بدون تردید جزو پنج شاعر جریان ساز و تاثیرگذار در ایران و جهان است، اظهار داشت: نظامی جزو معدود چهره هایی است که از قرن ششم تا شعر معاصر که بعداز مشروطیت شکل گرفته تاثیرگذار بوده و نه تنها در ایران بلکه در آسیای میانه، قفقاز و آناتولی مقلدان بیشتری داشته است.

دبیر علمی نشست تخصصی نظامی درباره این نشست نیز گفت: با تبادل نظری که پیش از برگزاری با اساتید داشتیم، کلیات بایسته های نظامی در نشست اول مطرح و در نشست های بعدی وارد جزییات خواهیم شد و در این نشست پنج تن از اساتید برجسته داخلی از جمله استاد فتح الله مجتبایی، علی اشرف صادقی، محمود عابدی، علی موسوی گرمارودی، اکبر ایرانی و از اساتید خارجی نصیب گویوش اف از جمهوری آذربایجان و قدیر طورغوت از کشور ترکیه حضور می یابند.

علیزاده در مورد برگزاری کنگره ۲۰۲۰ نیز گفت: امیدواریم ۱۵ تا ۲۰ عنوان کتاب در حوزه نظامی را تا زمان این کنگره آماده و چاپ کنیم که براین اساس حداقل ۱۰ مجلد را برای کنگره آماده می کنیم.

وی همچنین در مورد محورهای کنگره ۲۰۲۰ اظهار داشت: تصحیح سه منظومه نظامی مندرج در مجله سفینه تبریز، چاپ عکسی  حدود ۱۰ نسخه از آثار نظامی، فرهنگ تحلیلی اعلام خمسه نظامی، نقد و تحلیل کتاب های منتشر شده درباره نظامی، فرهنگ شروح آثار نظامی، فرهنگ واره خمسه نظامی، پژوهش در نگاره های خمسه نظامی، چاپ خمسه به نثر برای نوجوانان و … از جمله این محورهاست.

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا