آذربایجاناخبارعمومینارداران

برگزاری میزگرد کمیته دفاع از حقوق زندانیان اسلام گرا در جمهوری آذربایجان

«کمیته دفاع از حقوق زندانیان اسلام گرا» در جمهوری آذربایجان خواهان آزادی روحانیون و فعالان سیاسی شد که علت زندانی شدنشان بیان افکار و عقیده شان درباره مسایل جامعه و مخالفت با مفاسد اقتصادی و اخلاقی و تلاش برای برقراری عدالت بوده است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه اینترنتی «راکورس تی وی»، در میزگرد «کمیته دفاع از حقوق زندانیان اسلام گرا» جمهوری آذربایجان در باکو، حاج روشن احمدلی، از فعالان این کمیته گفت: مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی در جمهوری آذربایجان، به مبارزه برای بقای مردم تبدیل شده است. زیرا، با تسلیم شدن و پذیرش اقدامات سرکوب گرانه، بطور دائم بر شدت عمل آن و حمله به حقوق مردم افزوده می شود.
فواد قهرمانلی، معاون حزب جبهه خلق و زندانی سیاسی که اخیرا آزاد شده نیز گفت: وقایع نارداران و گنجه و ترتر موجب شده است که تاریخ سرکوب و خفقان دوره استالین در سال ۱۹۳۷به فراموشی سپرده شود و این فاجعه ای ملی است که در قرن ۲۱ بر سر مردم جمهوری آذربایجان آمده است.
فواد قهرمانلی گفت: وای بر روزی که اسلام اموی و اسلامی که نماینده اش فردی همچون الله شکور پاشازاده ها باشد، در جمهوری آذربایجان برقرار شود. امام حسین (ع) برای چه شهید شد؟ امام حسین (ع) برای این شهید شد که هر وقت ظلم بر امت اسلام حاکم شود، انسان ها از خانواده و مال و جان خود بگذرند و با ظلم مقابله کنند.
فواد قهرمانلی گفت: این حاکمیت طی سال های طولانی، سیاستی را اجرا کرده است که دین و اسلام، به وسیله ای برای حمایت از حاکمیت و «لبیک گفتن» به آن و سرپوش گذاشتن بر اعمالش تبدیل شود. همچنانکه ارگان های حقوقی و انتظامی فاسد نیز، حقوق را در این کشور بی ارزش کرده اند و امروز مدافعان حقوق را به ریشخند می گیرند.
حاج الچین قاسم اف، معاون «جنبش اتحاد مسلمانان» جمهوری آذربایجان نیز با تشکر از حمایت روشنفکران این کشور از زندانیان دیندار گفت: امروز ظالم می خواهد که به هر صورت به جامعه ضربه بزند. ظالم ها باعث شده اند که جریان های سیاسی موجود در جامعه یکدیگر را بهتر بشناسند. درست است که در این میان، افرادی نیز شهید می شوند و برادرانمان به سختی مجازات و شکنجه می شوند. اما، نتیجه تمامی این عذاب و اذیت ها این است که ما توانسته ایم در یک جا جمع شویم.
حاج الچین قاسم اف افزود: امروز ایمان مردم را حبس کرده اند. نارداران که صرفا بخاطر دینداری مشهور نیست و بخاطر پروراندن روشنفکران و مهد موسیقی مقامی بودن نیز شهرت دارد، امروز زندانی شده است. عکس های ما را هم در پست پلیس در نارداران نصب کرده اند که ما را به نارداران راه ندهند. اما، به خواست خدا تمامی این ها به نفع انسان ها دیندار تمام می شود. ما بزرگ شده نارداران هستیم و از هر جایی می توانیم به نارداران وارد و خارج شویم و آنها هم باخبر نشوند. بگذارید حبس کنندگان نارداران، این را بدانند و ناراحت باشند.
حاج الچین قاسم اف پیشنهاد کرد: قشر دیندار را از توده عموم مردم کشور جدا نکنید. توده مردم این کشور، همگی شهروندان جمهوری آذربایجان و مسلمان هستند. ما نباید قشر دیندار و اسلام گراها را از توده مردم جدا فرض کنیم. همه مردم این کشور خواه نمازخوان باشند یا نه، همگی مسلمان هستند. در صورت جدا معرفی کردن دینداران، نمایندگان حاکمیت در دیدار با نمایندگان سازمان های بین المللی سعی می کنند افراد نمازخوان را بد معرفی کنند. ما با هوشیاری می توانیم از این وضعیت جلوگیری کنیم.
معاون «جنبش اتحاد مسلمانان» جمهوری آذربایجان گفت: من با مسئولیت کامل از طرف ابوالفضل بنیادوف، صاحب منزلی که در نوامبر ۲۰۱۵ به علت برگزاری مراسم عزاداری حسینی در نارداران مورد هجوم نیروهای پلیس قرار گرفت و در زندان فلج شد، می گویم که، حتی افرادی مانند ابوالفضل بنیادوف که در شدیدترین شرایط در زندان هستند، بخاطر شخص خودشان ناراحت نیستند. ناراحتی آنها برای جمهوری آذربایجان و تلاششان برای توسعه حقوقی این کشور و حفاظت از ارزش های معنوی مردم است.
در این میزگرد، خانم نورسته ابراهیم اوا، مسئول بخش بانوان «حزب اسلام آذربایجان» تاکید کرد؛ باید صدای بر حق مظلومان شهر گنجه را به دنیا رساند و از اتهام ها و سرکوب و فضای خفقان حاکم نهراسید.
خانم نورسته ابراهیم اوا گفت: حاکمیت چنان فضای خفقان و هراسی را حاکم کرده است که حتی مادران و همسران دستگیر شدگان شهر گنجه می ترسند در میزگردها و دیدارها، عکسی از آنها گرفته شود. می گویند مقامات اگر با ما نیز کاری نداشته باشند، به سراغ فرزندانمان یا سایر افراد فامیل خواهند رفت و آنها را دستگیر و شکنجه خواهند کرد.

خانم مهپاره صمداوا، همسر دکتر محسن صمدوف، رهبر زندانی «حزب اسلام آذربایجان» نیز گفت: حاج محسن بارها تاکید کرده است که به هیچ وجه حاضر نیست برای آزادی خود از زندان، درخواست عفو به رییس جمهوری آذربایجان بنویسد. مقامات زندان با آگاهی از این موضوع، با طراحی حیله گرانه، یکی از زندانیان را پیش حاج محسن فرستاده اند که برایش درخواست عفو بنویسد. اما، حاج محسن با درک حیله مقامات زندان، به آن فرد گفته است که در این زمینه کمکی نمی تواند بکند.
خانم مهپاره صمداوا افزود: خدا را شاکریم که اکثر دعاهایمان را مستجاب می کند. اما، وقتی از حاج محسن پرسیدم چرا خدا که اکثر دعاهایمان را مستجاب می کند، دعاهایمان را برای آزادی شما تاکنون مستجاب نکرده است؟ حاج محسن در پاسخ تاکید کرد؛ ما کاری عظیم را شروع کرده ایم که ان شاء الله خداوند برای آن زمینه سازی می کند و با موفقیت و تحقق این تلاش عظیم، آزادی همه زندانیان سیاسی در کشور محقق خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا