آذربایجاناخبارعمومی

برگزاری سمپوزیوم ” حقوق بین الملل و دین” برای بررسی “چندفرهنگ گرایی” در دانشگاه بریگام یانگ آمریکا

­سمپوزیوم ” حقوق بین الملل و دین” برای بررسی “چندفرهنگ گرایی” جمهوری آذربایجان در دانشگاه “بریگام یانگ” شهر ” پروو” در ایالت یوتا آمریکا برگزار شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، پایگاه اینترنتی ” تلگراف ” به نقل از سرکنسولگری جمهوری آذربایجان در لس آنجلس نوشت؛در این همایش، “سام براون بک”، نماینده وزارت امور خارجه آمریکا در امور آزادی دینی، ” یان فیگل”، نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور آزادی دینی، ” آن پائورفورد” ، قاضی پیشین دادگاه حقوق بشر اروپا و ۱۵۰ دیپلمات و نمایندگان سازمان های غیردولتی و گروه های دینی از ۵۰ کشور جهان حضور داشتند.
نسیمی آقایف ، سرکنسول جمهوری آذربایجان در لس آنجلس، درباره سنت های “چندفرهنگ گرایی” در این کشور گزارش داد و گفت در جمهوری آذربایجان که اکثریت اهالی مسلمان هستند، پیروان سایر ادیان نیز در شرایط برابر زندگی می کنند.
سرکنسول جمهوری آذربایجان در لس آنجلس، درباره نقش جمهوری آذربایجان دربرگزاری همایش های بین المللی برای ایجاد هماهنگی میان ادیان سخن گفت و افزود : « بنیاد حیدر علی اف، به ریاست مهربان علی اوا، معاون اول رییس جمهوری آذربایجان ، گوردخمه های تاریخی واتیکان و شماری از آثار تاریخی دینی در فرانسه و روسیه و بلغارستان را مرمت کرده است. »
همچنین ، خبرگزاری رسمی “آذرتاج” جمهوری آذربایجان از رونمایی کتاب ” تاریخ و فرهنگ یهودیان کوهستانی” ( تیره ای از یهودیان ساکن جمهوری آذربایجان ) در شهر مسکو خبر داد.
به گزارش آذرتاج ، مراسم رونمایی از این کتاب با حمایت “کنگره جهانی یهودیان کوهستانی” و فدراسیون جوامع یهودی سفاردی روسیه و ” سازمان فدرال ملل روسیه” برگزار شد.
در مراسم رونمایی این کتاب که نویسندگان اسراییلی و روسی آن را تالیف کرده اند و به شکل نفیسی منتشر شده است، عاکف هلال اف، رییس “کنگره جهانی یهودیان کوهستانی” گفت : ” روستای «قیرمیزی قصبه»در جمهوری آذربایجان، تنها مکان در دنیاست که یهودیان کوهستانی بطور متراکم در آنجا زندگی می کنند. ما زود به زود به آنجا می رویم. جمعیت یهودیان کوهستانی در جهان ۱۸۰ هزار نفر است، اما، این جامعه به رغم جمعیت کم، شخصیت های برجسته زیادی به جهان تقدیم کرده است.”
پولاد بلبل اوغلو، سفیر جمهوری آذربایجان در روسه نیز از تمامی یهودیان کوهستانی بخاطر سفرهای مکررشان به “قیرمیزی قصبه” تشکر کرد و گفت : « در این اواخر، ماجرایی را به من گفتند. در زمان سرکوب گری شوروی، در کنیسه “قیرمیزی قصبه” ، یک نسخه تاریخی از تورات وجود داشت. ماموران “ان.ک.و.د.” ، کمیساریای امور داخلی خلق، برای مصادره آن تورات به “قیرمیزی قصبه” آمدند. اما، ساکنان محل برای حفظ این تورات، آن را به مسجد دادند. بعدها در دوره اعتدال، مسلمانان این کتاب را به یهودیان بازگرداندند. اکنون قرار است درباره این موضوع نادر، فیلم جالبی ساخته شود.» ( این قصه تورات قدیمی که در مسجد نگهداری شده، جدیدترین قصه ای است که مدافعان حاکمیت چندفرهنگ گرایی بر جمهوری آذربایجان بجای فرهنگ شیعی ، ساخته و پرداخته کرده اند.)

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا