آذربایجاناخبارروسیهعمومی

برگزاری جشن نوروز با حضور کشورهای مختلف در مسکو

شهرداری مسکو به مانند سالیان گذشته یکی از سالن های نمایشگاهی خود در منطقه ویدنخا در شمال مسکو را به کشورهایی اختصاص داد که نوروز را گرامی می دارند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، نمایندگان اقوام بومی و مهاجر از روسیه و دیگر کشورهای حوزه فرهنگی نوروز از جمله ایران، پاکستان، تاجیکستان، ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، افغانستان، هندوستان و همچنین استان ها و جمهوری های مسلمان نشین روسیه امروز این فرصت را یافتند که با حضور در این نمایشگاه گوشه ای از آداب و فرهنگ خود را به نمایش بگذارند.
اجرای موسیقی و برنامه های هنری بر اساس فرهنگ و رسوم نوروزی اقوام و کشورهای شرکت کننده از دیگر برنامه های جشن بزرگ نوروز در مسکو بود.
در این جشن و بازار بزرگ نوروزی که با حضور چند هزار نفر در سالن شماره ۷۵ مجموعه نمایشگاهی «مرکز نمایشگاه های سراسری روسیه» برگزار شد، محمد سلام محمد اف معاون دفتر رئیس جمهوری روسیه در پیامی نوروز را به همه ملت ها و اقوام در روسیه و سایر کشورهای منطقه تبریک گفت.
وی افزود: نوروز جشنی خانگی است که ریشه های کهن و تاریخی دارد.
رئیس اداره سیاست گذاری قومی و روابط بین مناطق و گردشگری شهرداری مسکو نیز پیام سرگئی سابیانین شهردار مسکو را قرائت کرد که در آن گفته شد مردم مسکو جشن نوروز را پذیرفته اند.
در پیام شهردار مسکو همچنین گفته شد: نوروز تحول و بیداری طبیعت است و در سالهای اخیر در مسکو بطور عمومی این جشن زیبا برگزار می شود و در آن مردم مسکو نیز با اشتیاق شرکت می کنند.
در نوروز امسال مسکو ۱۸ غرفه ملی و ۱۵ غذاخوری دایر شده بود که وزن بیشتری تا غرفه داشت و هر کشوری تلاش کرده بود غذاهای محلی خود را به جای معرفی در آن به فروش برساند.
عرضه محصولات تنها در صورت پرداخت پول باعث شده بود که جشن نوروز در مسکو بیشتر شبیه به یک رستوران زنجیره ای از غذاهای کشورهای همجوار شود.
در میانه های سالن نیز دو غرفه کوچک از ایران به چشم می خورد که با وجود قرار گرفتن در مکانی مناسب اما به دلیل نداشتن علامتی مشخص از کشورمان به سختی قابل تشخیص از دیگران بود.
یکی از غرفه ها در پشت سفره هفت سین خود در حال فروش صنایع دستی برخی از نقاط ایران بود و دیگری نیز شبیه به یک بوفه دانشجویی غذا می فروخت.
برگزاری جشنواره پلو و اهدا جایزه به بهترین طبخ کننده از دیگر حاشیه های جشن نوروز امسال در مسکو بود که نشان می داد که این جشنواره بیشتر ماهیت
آشپزی پیدا کرده است.
در بخش برنامه موسیقی نیز گروه بیداد از رشت چند برنامه موسیقی سنتی ایران همراه با آواز اجرا کرد که مورد توجه حاضران در این جشن قرار گرفت.
پخش برخی از آهنگ های معروف خوانندگان ایرانی از بلندگوهای سالن در زمانی که برنامه ای برای عرضه در استیج نمایشگاه وجود نداشت، شاید تنها مورد آشنا و دلنشین برای ایرانی هایی بود که امروز به ویدنخاه آمده بودند.
غرفه های دیگر کشورها نیز چنگی به دل نمی زد و بیشتر به بازارچه ای می ماند که فرش ها، کوزه ها و دیگر اشیاء و صنایع دستی را به معرض فروش گذاشته بود.
در ورودی سالن، هر مخاطبی نخست دو خیمه بزرگ کوچ نشینان متعلق به کشور قرقیزستان و قوم اویگور را می دید که تنها گروهی بودند که تلاش داشتند از این نمایشگاه به بهترین شکل برای معرفی خود استفاده کنند.
آنها سال گذشته نیز به شکل جدی و ویژه در این نمایشگاه شرکت کردند.
نکته قابل تامل دیگر در جشن نوروز مسکو حضور گسترده اقوامی بود که این جشن باستانی در فرهنگ آنها وجود ندارد.
جمهوری چواش و ماری ال از آن جمله بودند و حتی اعراب نیز با اجرای برنامه موسیقی و عرضه غذاهای سنتی خود در این جشن شرکت کردند.
تاجیکستانی ها، پاکستانی ها، آذربایجانی ها و تاتارها حضور پررنگ تری در نمایشگاه امسال داشتند و تلاش کردند ضمن نشان دادن فرهنگ، آداب و رسوم خود، لباس های محلی مردم خود را به نمایش بگذارند و از تنوع فرهنگی خود سخن بگویند.

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا