آذربایجاناخبارایرانعمومی

برگزاری جشنواره بین المللی بهار با حضور ایران در جمهوری آذربایجان

جشنواره بین المللی بهار طی مراسمی با حضور پنج کشور ایران، ازبکستان، قزاقستان، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان در شهر «قوبا» این کشور در ۱۶۰ کیلومتری شمال – شرق باکو آغاز به کار کرد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، این مراسم با حضور فرماندار شهر قوبا جمهوری آذربایجان، سفیران و مسوولان فرهنگی سفارت ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان و نیز اصغر فارسی رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان و همچنین جمعی از ساکنان این شهر و میهمانان برگزار شد.
کشورهای حاضر در این جشنواره بین المللی با موضوع عید نوروز، حوزه تمدن مشترک فرهنگ و آیین های نوروزی خاص خود را به نمایش گذاشتند.
در غرفه جمهوری اسلامی ایران که با همت رایزنی فرهنگی سفارت کشورمان در جمهوری آذربایجان برپا شده، در مورد معرفی جاذبه های فرهنگی، گردشگری، صنایع دستی، آثار فرهنگی و هنری، پخش فیلم درباره جاذبه های دیدینی ایران و آداب و رسوم عید نوروز در کشورمان اقدام شده است.
ضیا الدین علی اف فرماندار شهر قوبا، طی سخنانی در مراسم افتتاح این جشنواره، برگزاری این جشنواره بین المللی را رویداد مهم برای این شهر عنوان کرد و گفت: نوروز عید وحدت و آشتی و میراث فرهنگی مشترک مردم منطقه است.
وی با اشاره به محمدودیت های برگزاری عید نوروز در زمان شوروی سابق در جمهوری آذربایجان، اظهار داشت: جمهوری آذربایجان پس از کسب استقلال ملی فرصت برگزاری رسمی عید نوروز را کسب کرد.
اصغر فارسی رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان نیز طی سخنانی در مراسم افتتاحیه این جشنواره با اشاره به مشترکات تاریخی و فرهنگی مردم منطقه، عید نوروز را نمونه بارز اشتراکات مردم منطقه عنوان کرد.
فارسی در ادامه درباره تاریخ دیرینه عید نوروز و آداب و رسوم غنی این عید خجسته در ایران پرداخت.
جشنواره بین المللی بهار پس از شهر قوبا قرار است تا عید نوروز در شهرهای ماسالی و شکی جمهوری آذربایجان ادامه پیدا کند.

منبع: ایرنا

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا