آذربایجاناخبارایرانعمومینخجوان

برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک ایران و جمهوری آذربایجان برای استفاده از ذخایر آبی ارس

اجلاس کمیسیون مشترک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان برای استفاده مشترک از ذخایر آبی و انرژی رودخانه ارس در جمهوری خود مختار نخجوان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از خبرگزاری آذرتاج جمهوری آذربایجان، در این اجلاس یک روزه پروتکل استفاده مشترک و ثمربخش از ذخایر آبی و انرژی رودخانه ارس میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان امضاء شد.

هیات فنی جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی «عیسی بزرگ زاده» مدیرکل دفتر رودخانه‌های مرزی و منابع آبی مشترک وزارت نیرو بود.

«عسگر عسگراف» رئیس کمیته دولتی امور آبیاری و آبرسانی جمهوری خودمختار نخجوان طی سخنانی در این اجلاس با اشاره به توسعه روابط ایران و جمهوری آذربایجان براساس منافع دو کشور افزود: سفرهای متقابل مقامات بلند پایه دو کشور، توافقات حاصل شده و طرح‌های مشترک اجرا شده روابط دو جانبه را بیش از پیش تقویت کرده است.

به گفته وی، این مهم شرایط خوبی برای توسعه روابط میان جمهوری خودمختار نخجوان و استان‌های همجوار ایران و نیز استفاده مشترک و ثمربخش از ذخایر آبی رودخانه ارس فراهم کرده است.

«ذاکر قلی آف» معاون شرکت دولتی آبرسانی جمهوری آذربایجان نیز با اشاره به سابقه موفقیت آمیز فعالیت این کمیسیون مشترک، خاطرنشان کرد که اجلاس این کمیسیون همه ساله بطور متناوب در دو کشور برگزار می‌شود و در سال جاری نیز برای اولین بار در باکو برپا شده و سپس در نخجوان ادامه داشته است.

وی مذاکرات انجام گرفته در این اجلاس را موفقیت آمیز توصیف کرد و گفت: پروتکل امضا شده در این اجلاس مطابق منافع دو کشور است و شرایط لازم برای استفاده مشترک و ثمربخش از منابع آبی رودخانه ارس را فراهم می‌کند.

«قلی اف» خاطرنشان کرد که در حال حاضر ۱ میلیارد و ۲۴۱ میلیون متر مکعب آب در سد روی رودخانه ارس ذخیره شده و طبق جدول مربوطه میان دو کشور تقسیم بندی می‌شود.

وی همچنین با اشاره به ادامه ساخت سد خدا آفرین بر روی رودخانه ارس گفت که این سد فرصت ذخیره ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب در آن را ایجاد می‌کند که میان دو کشور ایران و آذربایجان تقسیم خواهد شد.

«عیسی بزرگ زاده» مدیرکل دفتر رودخانه‌های مرزی و منابع آبی مشترک وزارت نیروی ایران نیز گفت که جمهوری اسلامی ایران و آذربایجان در شرایط حسن تفاهم از منابع آبی رودخانه ارس استفاده می‌کنند.

وی یادآور شد: مذاکرات در این زمینه همواره در شرایط دوستی و برادری انجام گرفته و این مهم برای استفاده ثمربخش از رودخانه ارس طبق منافع دو کشور شرایط لازم را فراهم کرده است.

بزرگ زاده گفت: ایران و جمهوری آذربایجان مدتها است که از زیرساخت‌های ایجاد شده بر روی رودخانه ارس بصورت مشترک و مطابق منافع دو کشور استفاده می‌کنند و نخجوان نیز از آن بهره‌مند می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا