آذربایجاناخبارعمومی

بررسی همکاری های ترانزیتی رؤسای جمهور ترکمنستان، آذربایجان و افغانستان

رؤسای جمهوری ترکمنستان،آذربایجان و افغانستان در یک نشست ویدئویی مسائل اجرایی پروژه «Lapis Lazuli» را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، دولت ترکمنستان از برگزاری نشست ویدئویی سه جانبه با حضور مقامات کشورهای ترکمنستان، آذربایجان و افغانستان با موضوع پروژه «Lapis Lazuli» خبر داد.

بر اساس این گزارش، رؤسای جمهوری ترکمنستان، افغانستان و جمهوری آذربایجان شب گذشته از طریق فضای مجازی مسائل اجرایی پروژه «Lapis Lazuli»، کریدور ترانزیتی بین‌المللی را بررسی کردند.

«قربان قلی بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان در این نشست اظهار داشت: سه کشور در مسیرهای حمل‌ونقلی اوراسیا قرار دارند و این کشورها با آسیای جنوبی، اقیانوس آرام از طریق چین، دریای «سیاه»، دریای مدیترانه، از طریق ایران با خاورمیانه و از طریق روسیه با دریای «بالتیک» ارتباط دارند.

وی افزود: به عنوان نخستین گام پیشنهاد ایجاد ساختاری برای هماهنگی فعالیت‌های حمل‌ونقلی سه جانبه افغانستان، ترکمنستان و آذربایجان را ارائه می‌دهیم و در این راستا برگزاری نشست ویدئویی مقامات نهادهای حمل‌ونقلی سه کشور در ماه جولای سال جاری لازم است.

«اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان در این نشست تصریح کرد: از اجرای سیاست صلح‌آمیز توسط ترکمنستان در منطقه و ابتکارات رئیس جمهور این کشور برای توسعه تعاملات چندجانبه تشکر می‌کنم.

«الهام علی اف» رئیس جمهور آذربایجان خاطرنشان کرد: در بین ابتکارات رئیس جمهور ترکمنستان پروژه‌ها در زمینه تقویت کریدورهای ترانزیتی منطقه‌ای از اهمیت ویژه برخوردار است و چنین فعالیت‌ها منجر به پیشرفت روابط دوستانه و برادرانه بین کشورهای منطقه می‌شود.

در ادامه روسای جمهور کشورهای مذکور بر ادامه مشارکت چندجانبه تاکید کردند.

شایان ذکر است که پروژه «Lapis Lazuli» برنامه ایجاد کریدور ترانزیتی بین‌المللی با حضور افغانستان، ترکیه، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان و گرجستان است که در سال 2012 معرفی شده است.

توافقنامه ایجاد این کریدور در ماه نوامبر سال 2017 در شهر «عشق آباد» در قالب هفتمین کنفرانس همکاری اقتصادی افغانستان به امضا رسید.

منبع: فارس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا