آذربایجاناخبارایرانعمومی

بررسی طرح «تیر الکترونیک» میان روسای گمرک ایران و جمهوری آذربایجان

رییس کل گمرک ایران در نشستی با همتای جمهوری آذربایجانی خود راهکارهای توسعه همکاری های گمرکی به ویژه اجرای طرح «تیر الکترونیک» را بررسی کرد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، رییس کل گمرک ایران در سفر به باکو در نشستی با همتای جمهوری آذربایجانی خود راهکارهای توسعه همکاری های گمرکی به ویژه اجرای طرح «تیر الکترونیک» در گمرکات دو کشور را بررسی کرد.
«مهدی میر اشرفی» رییس کل گمرک ایران که به دعوت رییس کل گمرک جمهوری آذربایجان به باکو سفر کرده است امروز در همایش جهانی فناوری و نوآوری در حوزه گمرک که با حضور مسئولان و نمایندگان نهادهای گمرک و مرزبانی ۹۱ کشور آغاز شد، حضور یافت.
استفاده بهینه از ابزارهای کنترلی غیرملموس یا غیر مزاحم در مسیر ترخیص کالا و ترانزیت از عمده موضوعات گفتگو در این همایش جهانی سه روزه است.
میر اشرفی در ادامه این سفر به همراه هئیت همراه و «جواد جهانگیرزاده» سفیر کشورمان در جمهوری آذربایجان با «صفر مهدی اف» همتای جمهوری آذربایجانی خود در باره توسعه همکاری های گمرکی، برطرف کردن مشکلات مربوط به رفت و آمد شهروندان دو کشور، قرنطینه گیاهی و دامی و مهمتر از همه اجرایی کردن طرح موسوم به «تیر الکترونیک» به گفتگو نشست.
رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران از اجرایی کردن مرحله اول طرح تیر الکترونیک با مشارکت سازمان جهانی گمرک میان گمرک ایران و جمهوری آذربایجان در هفته آینده خبر داد و افزود این طرح با هدف آسان سازی روند ترانزیت، کاهش هزینه و افزایش سرعت ترانزیت و همچنین جلوگیری از جعل اسناد کالاهای ترانزیتی اجرا می شود.
وی گفت: این طرح به عنوان دومین تجربه جهانی در حوزه گمرک اجرا خواهد شد و نخستین تجربه آن هم بین جمهوری اسلامی ایران و ترکیه پیش از این اجرا شده است.
وی با اعلام اینکه جمهوری اسلامی ایران با کشور جمهوری آذربایجان همکاری های مشترک گمرکی آبی ، هوایی ، ریلی و زمینی دارد گفت: با تسهیل تجارت در زمینه ایجاد دروازه مشترک تجاری با جمهوری آذربایجان می توانیم در افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور موثر باشیم.
«صفر مهدی اف» رییس گمرک جمهوری آذربایجان هم در این نشست دو جانبه بر حل مشکلات گمرکی بویژه رفت و آمد شهروندان دو کشور و روان سازی فعالیت های گمرکی و همچنین اجرایی کردن طرح تیر الکترونیک تاکید و اجرای این طرح را در توسعه همکاری های دو کشور کارساز دانست.

در این نشست مقررشد با حضور مسئولان گمرکی دو کشور سه شنبه آینده اجرای مرحله اول طرح تیر الکترونیک بین گمرک دو کشور آغاز شد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا