آذربایجاناخبارایرانعمومیگرجستان

بررسی راههای گسترش همکاری های ایران و گرجستان

در دیدار روز سه شنبه «سیدجواد قوام شهیدی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در تفلیس با «واختانگ گوملائوری» وزیر کشور گرجستان راهکارهای گسترش روابط دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، قوام شهیدی انتصاب «گوملائوری» به سمت وزیر جدید کشور گرجستان را به وی تبریک گفت و با تأکید بر اهمیت همکاری های پلیسی برای مبارزه با جرایم و قاچاق مواد مخدر، خواستار انجام سفرهای وزرای کشور ایران و گرجستان و امضای سند همکاری بین دو کشور شد.

سفیر ایران همچنین به کاهش بیش از ۵۰ درصدی ورود گردشگران و اتباع ایرانی به گرجستان اشاره کرد و این امر را حاصل اعمال سیاست های جدید دولت گرجستان درخصوص اتباع ایرانی و همچنین برخی رفتارهای غیردوستانه و غیرحرفه ای در مبادی مرزی و ورودی این کشور دانست و بر لزوم رفع و اصلاح عوامل مؤثر در این جریان تأکید کرد.

قوام شهیدی به برخی حوادث و شرایط ایجاد شده در سال گذشته اشاره و آن را شایسته روابط تاریخی و دوستانه دو ملت و دو کشور ندانست و بازتاب منفی انعکاس این اخبار بر افکار عمومی مردم ایران را خاطر نشان کرد.

سفیر ایران، کاهش شمار قابل تأمل تردد گردشگران و سرمایه گذاران ایرانی، کاهش تمایل برای سفر به گرجستان، انتقال سرمایه گذاری از این کشور  و تغییر مقصد سفر اتباع ایرانی از گرجستان به سایر کشورها را نشانه های خوبی برای توسعه روابط میان دو ملت و منافع بلندمدت گرجستان ندانست و خواستار توجه جدی به این مهم شد.

گوملائوری نیز در این دیدار ضمن تقدیر از مواضع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از تمامیت ارضی گرجستان، ایران را کشوری بسیار مهم و در عین حال دوست برای گرجستان دانست و با ابراز ناخرسندی از کاهش تعداد گردشگران و تردد اتباع ایرانی به گرجستان، بر لزوم بررسی جدی علل و ریشه های آن تأکید کرد.

 وی، برخی رفتارهای غیرحرفه ای در مبادی ورود گرجستان را مختص به اتباع کشوری خاص ندانست و با اذعان به برخی رفتارهای نامناسب، اظهار کرد: متأسفانه شاهد دریافت برخی شکایت ها حتی از سوی شهروندان گرجی نیز در این خصوص بوده ایم؛ نظر به اینکه برخی مقررات سختگیرانه وجود دارد، پلیس مرزی موظف به اجرای آن است و اتباع تمامی کشورها و حتی اتباع گرجی نیز موظف به رعایت قوانین و مقررات هستند.

وزیر کشور گرجستان گفت: امیدواریم اتباع و دوستان ایرانی ما چنین برداشتی که این رفتارها تعمداً صورت می پذیرد و علیه ایشان اقدام می شود را نداشته باشند.

گوملائوری با اشاره به سابقه ریاست وی بر سازمان امنیت گرجستان، اظهار کرد: با توجه به اشرافی که به موضوعات دارم و اطلاعات کاملی که در اختیار داشتم، می گویم موضوع ممانعت از ورود به دلیل عدم رعایت قوانین و یا دارا بودن مدارک کافی، مختص شهروندان کشور خاصی نیست و از آنجایی که بر اساس قوانین، اخراج از خاک گرجستان روند ساده ای ندارد، لذا ترجیح می دهیم تا سختگیری های بیشتری را در مبادی ورودی اعمال کنیم که در برخی اوقات منجر به ممانعت از ورود اتباع کشورهای دیگر می شود.

وی بر پیگیری جدی موضوعات و برخی شکایات اتباع ایرانی که در این دیدار از سوی سفیر کشورمان مطرح شده بود، تأکید کرد و در عین حال خواستار برداشتن گام های رو به جلو در توسعه روابط میان دو ملت و دو کشور شد.

وزیر کشور گرجستان در این دیدار با اشاره به اقدامات صورت گرفته و مقدمات فراهم شده، از همکاری با جمهوری اسلامی ایران در بخش انتظامی و مبارزه با مواد مخدر، استقبال و ابراز امیدواری کرد؛ تفاهم نامه های همکاری میان دو کشور در این خصوص بزودی امضا شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا