آذربایجاناخبارایرانعمومیویژه

با حضور میهمانانی از جمهوری آذربایجان؛ نشست بین‌المللی «مبارزه با اشغال، ترور و تجزیه‌طلبی» در تبریز برگزار شد

نشست بین‌المللی «مبارزه با اشغال، ترور و تجزیه‌طلبی» با حضور اساتید دانشگاه، چهره‌های فرهنگی و مدیران رسانه از جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در تبریز برگزار شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از آران نیوز، امروز دوشنبه ۲۲ مهر ماه نشست بین‌المللی «مبارزه با اشغال، ترور و تجزیه‌طلبی» برگزار شد و شرکت‌کنندگان با ایراد سخنرانی و ارائه مقاله به تقبیح این سه عنصر استعماری پرداختند.

آرزوی برگزاری جشن بزرگ آزادی قره‌باغ را داریم

استاد دانشگاه تبریز در این مراسم با بازخوانی وقایع بعد از جنگ جهانی دوم در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا و تجزیه امپراتوری عثمانی گفت: دولت‌های استعمارگر بعد از این جنگ خانمان‌سوز به فکر تجزیه دولت‌های قدرتمند منطقه و در نتیجه آن کاستن قدرت منطقه‌ای افتادند.

دکتر محمد علی متفکر آزاد با اشاره به موضوع اشغال اراضی «قره باغ کوهستانی» توسط ارمنستان گفت: این اشغال، نه تنها داغی بر دل شهروندان جمهوری آذربایجان، بلکه آتش سوزانی است در دل مسلمانان ایران و منطقه و امیدواریم هرچه زودتر و با آزادی این بخش از پیکر جدامانده از آغوش اسلام، جشن بزرگ پیروزی را برگزار کنیم.

وی همچنین در بخش دیگری از ارائه خود و در تبیین ارتباط سه مفهوم «ترور»، «اشغال» و «تجزیه» با یکدیگر، گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی بیداری و شوق قیام در میان ملت‌های مسلمان منطقه رو به افزایش نهاد و از ترس اسن عامل امپریالیسم به سرکردگی آمریکای جنایتکار با بهره‌گیری از این سه عنصر برای تضعیف انقلاب اسلامی قدم در میدان گذاشت که فکر تجزیه عراق، سوریه، ایران و عربستان آخرین تیر ترکش در این نقشه است.

راه حل قره‌باغ ورود کشورهای مسلمان به حل این مساله است

رئیس تشکیلات آزادی بخش قره‌باغ نیز در این نشست با قدردانی از دانشگاهیان تبریز و برگزارکنندگان این نشست، ضمن اعلام تنفر از تروریست‌هایی که واقعه شوم اهواز را به وجود آوردند، با بازماندگان شهدای این حادثه اعلام همدردی کرد.

عاکف نقی گفت: دشمنان «ایران» و «آذربایجان» سال‌هااست با استفاده از ابزارهایی همچون ترور و اشغال از آزار و اذیت این دو ملت دست برنمی‌دارند اما به کوری چشم دشمنان، این دو ملت هستند و پشت به پشت هم یکدیگر را در غلبه بر مشکلات یاری می‌دهند.

وی افزود: بارها و بارها گفته‌ایم که حل مشکلات جهان اسلام نظیر فلسطین، یمن، قره‌باغ، کشمیر و.. تنها و تنها با وحدت و همکاری مسلمانان حل شدنی است و این مشکلات راه حلی در خارج از دنیای اسلام ندارند.

رئیس تشکیلات آزادی بخش قره‌باغ گفت: برای نخستین بار در اجلاس سازمان همکاری‌های اسلامی که در مقر سازمان ملل برگزار شد، وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان حرف ده سال پیش ما را تکرار کرد و گفت که کشورهای مسلمان بایستی در نحوه ارتباط با کشور اشغالگر ارمنستان تجدیدنظر نمایند و این کشورها بایستی با برقراری گروه تماس با ارمنستان، درخواست خروج از اراضی اشغالی و تقبل ضرر و زیان ۲۵سال اشغالگری را بدهند.

عاکف نقی ادامه داد: درخواست صریح ما حضور کشورهای ایران، ترکیه و پاکستان در گروه حکمیت بین‌المللی مناقشه قره‌باغ موسوم به مینسک است.

پادزهر نقشه‌های شوم غرب وحدت مسلمانان است

استاد روابط بین‌الملل  دانشگاه تبریز نیز در این نشست از تفسیرهای به رای و برخورد سلیقه‌ای با موضوعاتی همچون «اشغال» و «ترور» انتقاد کرد.

دکتر نصیری طی سخنان خود گفت: این سلیقه غرب و حاکمان آن است که امروز تعیین می‌کند کدام مساله را باید ترور بدانیم و کدام را نه و رسانه‌های غربی بر این مبنا به تفسیر سلیقه‌ای از ترور، تروریست و تروریسم روی آورده‌اند.

وی به نظریه برخود تمدن‌های ساموئل هانتینتگتون اشاره کرده و گفت: بر اساس این نظریه مشهور در مطالعات علوم سیاسی، سه قدرت بزرگ عالم اسلام، روسیه و چین بزرگترین تهدیدها برای آمریکا و امپریالیسم به حساب می‌آیند و آمریکا در صدد فروپاشاندن این سه قدرت است و در مقابل پادرهر آن وحدت مسلمانان می‌باشد.

چطور می‌شود قبول کرد مسلمانان در شورای امنیت نماینده نداشته باشند؟

رئیس حزب توسعه شهروندی جمهوری آذربایجان دیگر سخنران این نشست بین‌المللی بود.

«علی علی اف» در سخنان خود برپایی دولت ارمنستان در اراضی دیرپای مسلمانان در ایروان را برای جلوگیری از رشد دو ابرقدرت مسلمان ایران و ترکیه پس از جنگ‌های جهانی دانسته و گفت: هم‌اکنون ایران و ترکیه می‌توانند با ورود جدی به مساله «قره‌باغ» به حل این مناقشه کمک کنند.

وی افزود: راه چاره مشکلات کنونی عالم اسلام وحدت است؛ چگونه می‌شود قبول کرد که یک میلیارد مسلمان یک نماینده ثابت در شورای امنیت سازمان ملل، محل اصلی تصمیم‌گیری های مهم درباره جهان نداشته باشند؟

رئیس حزب توسعه شهروندی جمهوری آذربایجان ادامه داد: جوانان غیور جمهوری آذربایجان از محاربه با دشمن اشغالگر نمی‌ترسند و در این بین عامل خارجی یا گستردن سیطره خود مانع از آغاز جنگ پیروزی بخش است.

در مکتب حسینی عدالت پای قدرت قربانی نمی‌شود

رئیس جنبش مقاومت اسلامی قره‌باغ هم در این نشست گفت: متاسفانه امروز در عرف سیاست جهان قدرت را مساوی با عدالت به حساب می‌آورند و فرد قدرتمند را هرچند ظالم، مساوی با عدل به ما نشان می‌دهند.

روشن احمدلی گفت: ما پیرو مکتبی هستیم که در آن عدالت پای قدرت قربانی نمی‌شود و شهیدی چون حسین(ع) برای برپایی عدالت جان خود و عزیزترین‌هایش را فدا می‌کند.

وی افزود: یکی از اندیشمندان ایرانی در ارتباط با موضوع قره‌باغ به من گفت که مصیبت شما از روزی آغاز شد که عنوان «محاربه» را با «مناقشه» عوض کردید و برای آزادی خاک اشغال شده، نشستید پای «مذاکره». این را واقعیت مساله قره‌باغ می‌دانم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا