اخبارتحليل هاویژه

اوضاع ترکمن های عراق

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، ترکمن‌های عراق در بازه های زمانی مختلف مهاجرت خود را به بین النهرین شروع کرده اند که از قرن 7 تا ظهور امپراطوری عثمانی به طول انجامیده است ترکمن‌ها پس از عرب‌ها و کردها سومین قومیت عراق محسوب می‌شوند.

جامعه ترکمن‌های عراق را ۱۳٪ از کل جمعیت این کشور برابر با ۳ میلیون نفر برآورد کرده اند. برخی منابع دیگر آنان را تا ۳ میلیون نفر برآورد می کنند. خود ترکمن‌ها نیز مدعی جمعیت بالای ۳ میلیون نفر در عراق هستند. آنها عمدتاً در ناحیه‌ای به نام ترکمنلی، که امتداد آن از شمالغرب به شرق در وسط عراق کشیده شده است، زندگی می‌کنند.

شهر تلعفر شمالی‌ترین شهر ترکمن نشین، جمعیتی بالغ بر هشتاد هزار نفر را شامل می‌شود که تا کوت و بدره در شرق عراق امتداد می‌یابد.خط جغرافیایی که از تلعفر شروع شده و با در برگرفتن حضور پررنگ ترکمن‌ها در نزدیکی کرکوک، موصل و اربیل در منطقه شمالی عراق را می‌توان اشاره کرد.درسرشماری سال ۱۹۵۷ نیز، ترکمن‌ها،۴۰٪ هسته مرکزی شهر کرکوک راتشکیل می‌دادندکه با توجه به حضور اکثریت جامعه ترکمن در شهر بزرگ کرکوک، به عنوان قلب جامعه ترکمن در نظر گرفته می‌شود. دومین شهر بزرگ ترکمن نشین عراق، نیز تلعفر می‌باشد که ۹۵٪ از ساکنان شهر را تشکیل می‌دهند.

زبان ترکمن‌های عراق ترکی آذربایجانی و هم‌خانوادهبا زبان ترکی استانبولی، و دیگر زبان‌های شاخه زبان‌های اغوز است.ترکمن‌های عراق مسلمان شیعه و سنی هستند.شیعه‌ها ۴۰٪ و سنی‌ها ۶۰٪ جمعیت ترکمن‌ها را تشکیل می‌دهند.

در پی  تحولات عراق و تصرف شهر موصل توسط داعش و هجوم آنها برای اشغال شهرهای شمالی عراق ، نیروهای اقلیم کردستان عراق روز پنجشنبه 12 ژوئن 2014، پس از خروج ارتش عراق از شهر نفتخیز کرکوک، کنترل این شهر  ترکمن نشین را بدست گرفتند. اما داعش با تسلط بر شهرهای ترکمن نشین  فجایع انسانی بزرگی در این شهر ها انجام داد که به برخی از آنها در ذیل اشاره می گردد:

هتک حرمت زنان شیعه توسط داعش – زنان و دختران شیعه، به قربانیان جنسی داعش تبدیل شده‌اند

پایگاه اینترنتی شفق نیوز گزارش داد منابع اطلاعاتی خبر دادند که گروه تروریستی داعش، صدها زن و دختر شیعه را اسیر کرده و این افراد به قربانیان جنسی عناصر داعش تبدیل شده اند.شفق نیوز گزارش داد: اطلاعاتی به ما رسیده است که داعش در حمله به تلعفر و مناطق مختلف استان نینوا، صلاح الدین و کرکوک صدها زن و دختر شیعه را به اسارت گرفته است و این اسرا به قربانیان جنسی عناصر داعش در زندان بادوش تبدیل شده اند.منبع اعلام خبر تصریح کرد: داعش زنان شیعه را به صورت عریان در سلول‌های زندان نگهداری می کند، آنان در این مکان با بدترین فحاشی ها روبرو هستند.البته در این زندان زنان و دخترانی از اقلیت های مسیحی، شبکی و ایزدی نیز نگهداری می شوند.

عناصر داعش پس از تسلط بر مناطق گسترده ای از استان های نینوا، کرکوک و صلاح الدین، هزاران زن و کودک از شیعیان ترکمان، شیعیان عرب، شیعیان شبکی و اتباع مسیحی و ایزدی را ربوده اند.داعشی ها با خانواده های این زنان و دختران نیز برخوردهای وحشیانه‌‌ای داشته‌اند.

 

دو انفجار انتحاري عليه ترکمن‌هاي شيعه در شمال عراق 71 کشته و زخمي  بر جای گذاشت

شبكه روسيااليوم از وقوع دو انفجار انتحاري در منطقه طوزخرماتو واقع در شمال بغداد خبر داد که دهها نفر از شيعيان عراق را به خاک و خون کشاند.

شبكه روسيااليوم دقايقي پيش در خبري فوري اعلام كرد ظهر امروز دو عامل انفجاري خود را در ميان تشييع کنندگان ترکمن شهر طوزخرماتو منفجر کردند.ترکمن هاي عراق ظهر امروز نوزده تن از قربانيان انفجارهاي يکشنبه گذشته را تشييع مي کردند که دو عامل انفجاري مواد منفجره همراه خود را منفجر کردند.منابع امنيتي هنوز امار دقيقي از شمار کشته و زخمي شدگان اين دو انفجار ارائه ندادند اما  پليس عراق روز سه‌شنبه اعلام کرد دو حمله انتحاري به تجمع شيعيان ترکمن در شهر طوز خرماتو دست‌کم 11 کشته و بيش از 60 زخمي بر جا گذاشت. برخي مسئولان و تصويربرداران رسانه هاي جمعي هم در ميان کشته و زخمي شدگان اين حمله هستند. منطقه طوزخورماتو در شرق تکريت در شمال بغداد واقع شده است.

 

بی‌توجهی تأسف‌بار دولت «بارزانی» به آوارگان ترکمانی

رسانه‌های عراقی تصاویری از شرایط آوارگان ترکمانی گریخته از دست تکفیری‌ها در اردوگاه‌های نزدیک اربیل منتشر کردند که نشان دهنده بی‌توجهی تأسف بار دولت کردستان عراق است.

در تصاویری که در چند سایت عراقی از جمله «وردنا» و خبرگزاری «نون» منتشر شده، وضعیت خانواده‌های شیعی ترکمانی که از دست تکفیری‌های داعش به منطقه کردستان عراق پناه آورده‌اند نشان داده شده است.

کردستان عراق هیچ توجهی به خانواده‌هایی که از تلعفر، موصل و «قرة قوین» به اردوگاه «خازر» در نزدیکی شهر اربیل پناه آورده‌اند ندارد و آنها از کمترین امکانات معیشتی نیز برخوردار نیستند در حالی که دمای هوا به 48 درجه در روز می‌رسد آوارگان شیعی در شرایط بسیار تاسف باری زندگی می‌کنند. وضعیت ترکمانهایی که از دیالی و سنجار آمده‌اند نیز چندان تفاوتی ندارد.

در چنین شرایطی، «مسعود بارزانی» اربیل مرکز کردستان عراق را به پناهگاهی برای مخالفان بغداد و سرکرده‌های تروریسم تبدیل کرده است و امکانات زیادی برای آنها فراهم کرده است.بسیاری از سران رژیم صدام و سرکرده‌های گروه‌های تروریستی خود را «مجالس مقاومت»، «عشائر انقلابی» و «مردان طریقت نقشبندیه» و …می‌نامند، اکنون در اربیل به سر می‌برند. افرادی که همگی چهره‌هایی از یک تروریسم هستند که به دنبال ناکام گذاشتن روند دموکراتیک در عراقند و این هدف را شخص «مسعود بارزانی» نیز دنبال می‌کند.

گویا اربیل برای جنایتکاران، فاسدان و افراد تحت تعقیب دستگاه قضایی عراق رسم مهمان‌نوازی را خوب می‌داند تا جایی که اخیرا شمار زیادی از سرکرده‌های تروریسم از پایتخت‌های عربی به ویژه «امان» به اربیل انتقال یافته‌اند اما در قبال ترکمان‌هایی که به کردستان پناه آورده‌اند، هیچ رسمی جز تحقیر و اهانت نمی‌شناسد.

این در حالی است که شیخ «احمد الصافی» نماینده مرجعیت عالی شیعیان در عراق در کربلای معلی در نماز جمعه 2 هفته پیش درباره سوء استفاده از مهاجرت اقلیت ها از برخی شهرها به عنوان راهی برای تغییر بافت جمعیتی شهرها هشدار داده بود و از دولت بغداد خواست که به امور آوارگان رسیدگی کند.  ده ها هزار نفر از شهروندان ترکمن، شِبِک، مسیحی و … هم به علت تسلط تروریست ها بر برخی شهرها و روستاهای استان نینوا و دیگر استان ها، آواره شده اند و این روزها اوضاع سختی را پشت سر می گذرانند.

الصافی با بیان اینکه تلاش هایی که تاکنون برای رفع نیازهای آوارگان انجام شده است، در حد مطلوب نیست، تاکید کرد که دولت بغداد، دولت محلی منطقه کردستان عراق و سازمان های بین المللی موظفند بیش از پیش به امور آوارگان رسیدگی کنند و آنها را به مناطق سکونت خود پس از برقراری امنیت و آرامش برگردانند و آوارگان عراقی نباید بهانه ای برای تغییر ترکیب جمعیتی برخی مناطق شود.

 13930421000251_PhotoL 13930421000252_PhotoL 13930421000254_PhotoL 13930421000256_PhotoL

   به نقل از پایگاه خبری «المسله» عراق، داعشی‌ها با حمله به یک روستای ترکمانی‌ها در شمال موصل پس از غارت اموال ساکنان،‌ 40 نفر را ربودند.

این روستا در نزدیک الرشیدیه قرار دارد.

بر اساس این گزارش، تکفیری‌ها علاوه بر غارت اموال مردم،‌ اقدام به تخریب قبرستان این روستای ترکمانی نیز کردند.

 

این بار داعش در صدد کشتار ترکمن های “قره تپه” است

پس از عقب نشینی نیروها دولت مرکزی از بخش هایی از شمال عراق، نیروهای پیشمرگ به زور و به بهانه دفاع از مردم، وارد شهرهای ترکمن نشین شده و بسیاری از آنها من جمله کرکوک را به اشغال خود درآوردند. اکراد که از قدرت گیری داعش در ابتدا بسیار راضی به نظر می رسیدند، اکنون که خود در تیررس حملات تروریست های داعش قرار گرفته اند، بیش از 3 درصد مناطق اشغالی خود را به داعش تسلیم کرده و در مناطقی همچون سنجار، مفتضحانه از جلوی تروریست های داعش فرار کرده اند. اکنون تروریست های داعش در صدد قتل عام ترکمن های بی دفاع منطقه “قره تپه” اند.

ترکمن های بی دفاع شمال عراق، همچنان مورد هدف نیروهای تروریست قرار دارند. زمانی صدام به کشتار تورکمن ها اقدام نمود، سپس پیشمرگ های کرد و اکنون تروریست های داعش درصدد کشتار ترکمن ها هستند.

نماینده استان دیالی در مجلس عراق از بغداد و اربیل خواست به‌ منظور مقابله با عناصر داعش و کمک به اهالی ناحیه «قره تپه» در شمال شرقی شهر بعقوبه، در اسرع وقت با یکدیگر همکاری کنند.

 فراس التمیمی در گفتگو با خبرگزاری «السومریه نیوز» گفت: “بر اساس اطلاعات دریافتی گروه داعش عناصر مسلح خود را برای حمله به مناطق زراعی نزدیک ناحیه «قره تپه» بسیج کرده و به همین دلیل همکاری فوری بین دولت فدرال و اقلیم کردستان عراق برای کمک به اهالی این ناحیه بسیار ضروری است.”

وی افزود: “داعش برای اجرای یک سناریو جنایتکارانه و کشتار اهالی «قره تپه» و گسترش و تعمیق فاجعه انسانی در استان دیالی تلاش می کند.”

گفتنی است ناحیه «قره تپه» جزء مناطق مورد مناقشه در عراق است که اکثریت اهالی آن را ترکمن ها تشکیل می دهند و اکنون تحت کنترل نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان قرار دارد.

20 هزار نفر از ساکنان آمرلی در معرض خطر قتل عام

جمعیت منطقه آمرلی در حدود 20 هزار نفر برآورد شده‌اند که همه آنها «ترکمن» و شیعی هستند و امروز آنها در معرض خطر قتل عام و کشتارهای جمعی به دست گروه تکفیری داعش قرار دارند که این منطقه را محاصره کرده‌اند.

«حیدر البیاتی»، یکی از ساکنان این منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بغداد تصریح کرد که منطقه‌ آمرلی از همه طرف در محاصره گروه‌های جنایتکار وابسته به داعش است و آنها تنها 500 متر با این منطقه فاصله دارند و اهالی از این بیم دارند که با پیشروی آنها به سمت منطقه و ورود به آن، دست به جنایات گسترده قتل عام علیه اهالی بزنند.

البیاتی ادامه داد:‌ اهالی آمرلی هم اکنون با کمترین امکانات درحال مقاومت در برابر حملات گروه‌های تکفیری وابسته به داعش هستند، بدون اینکه تاکنون حمایتی از آنها از سوی دولت مرکزی یا حکومت کردستان صورت گیرد و به همین دلیل هر روز وضعیت معیشتی اسفبار تشدید می‌شود.

 

از سوی دیگر، «محمد سلام»، یکی از کارمندان سازمان یونیسف وابسته به سازمان ملل متحد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بغداد تاکید کرد که اهالی آمرلی میان مرگ و زندگی دست و پا می‌زنند و از همه طرف در محاصره و در وضعیت اسفباری قرار دارند، به گونه‌ای که حدود 20 هزار مسلمان شیعی از مرد و زن و کودک و سالمند 60 روز است که با کمترین امکانات در برابر حملات گروه تکفیری داعش مقاومت کرده‌اند و هم اکنون تهدید به قتل عام و به اسارت شده‌اند.

انتهای پیام/د

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا