آذربایجاناخبارایرانتحليل هاعمومی

اوراسیای بزرگ؛ در مسیر معماری جدید همکاری جهانی

کلوپ آستانه یک سکوی گفتگو برای مسائل جهانی است که مبتنی بر قوانین چتم هاوس بوده و توسط نورسلطان نظربایف پایه گذاری شده است.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از تسنیم، کلوپ آستانه که جلسه افتتاحیه آن توسط اسپنسر اُلیور، اولین دبیرکل سازمان امنیت و همکاری اروپا کلید خورد، در سال ۲۰۱۵ تأسیس شد، فرصتی را برای متخصصان تأثیرگذار، رهبران تجارت و سیاستمداران کشورهای مختلف فراهم می‌کند تا در مورد چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی اوراسیا گفتگو کنند. این کلوپ تحت نظارت بنیاد نخستین رئیس جمهور جمهوری قزاقستان و اتاق فکر آن، انستیتوی اقتصاد و سیاست جهانی تاسیس شده است. بنیاد کارنِگی، شورای روابط خارجی آلمان (DGAP)، انستیتوی روابط بین الملل معاصر چین (CICIR) و شورای امور بین الملل روسیه با این باشگاه همکاری داشته‌اند.

موقعیت و نقش منحصر به فرد قزاقستان به عنوان پلی بین غرب و شرق به باشگاه آستانه این امکان را داده است تا یک مجمع مستقل، بی‌طرف و باز برای بحث در مورد موضوعات بسیار مهم در دنیای امروز فراهم کند. این باشگاه اولین جلسه خود را در نوامبر ۲۰۱۵ برگزار کرد و تقریباً ۵۰ روشنفکر و سیاستمدار برجسته از اروپای غربی، روسیه، چین، ایالات متحده، ایران، کره جنوبی، ترکیه و همچنین کریم ماسیموف نخست وزیر قزاقستان، مقامات ارشد دولت قزاقستان و کارشناسان عالی رتبه در آن شرکت کردند.

نورسلطان نظربایف بطور سنتی ریاست جلسات سالانه باشگاه آستانه را برعهده دارد.

موضوع پنجمین نشست این باشگاه، که امسال ۱۱ تا ۱۲ نوامبر برگزار می‌شود، “اوراسیای بزرگ: در مسیر معماری جدید همکاری جهانی” است.

در راس بحث‌های کارشناسی این باشگاه تشدید کنونی رویارویی در مثلث آمریکا، چین و روسیه، رشد حمایت از تجارت، احساسات پوپولیستی و همچنین دور جدید تنش‌ها و مسائل پیرامون ایران و همچنین کره شمالی است.

جلسه علنی این کلوپ که به ریاست اولین رئیس جمهور قزاقستان برگزار می‌شود، به بحث با موضوع “ایجاد اوراسیای بزرگ: الگوی جدیدی از مشارکت” اختصاص یافته است.

در میان سخنرانان نُه رئیس سابق دولت و دولت، نُه وزیر و برنده جایزه صلح نوبل حضور دارند.

رتبه بندی ریسک “۱۰ ریسک برتر برای اوراسیا در سال ۲۰۲۰” در پنجمین جلسه مجمع سیاسی کلوپ آستانه ارائه شده است.

به گفته اِرژان ساتیبالدیِف، مدیر موسسه اقتصاد و سیاست جهانی: وظیفه اصلی در این مجمع، ایجاد یک شاخص ارزیابی و پیش بینی سناریویی مهمترین ریسک‌ها در منطقه می‌باشد.

در این رتبه بندی خطرات اصلی اوراسیا در سال ۲۰۲۰ اینطور مشخص شده است:

۱- وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده ۲۰۲۰

رئیس جمهور فعلی ایالات متحده، دونالد ترامپ در حال حاضر کمپینی را برای انتخاب مجدد خود برای دوره جدید آغاز کرده است. با این حال، مخالفان وی، او را تهدید به استیضاح می‌کنند. عدم اطمینان از توسعه سیاسی این ابر قدرت جهانی می‌تواند خطرات جدی برای کل اوراسیا ایجاد کند. “

۲- رکود اقتصاد جهانی

بحران اقتصادی بعدی با پیامدهای جهانی ممکن است مشکلاتی در اقتصادهای نوظهور به وجود آورد. در پسِ خروج سرمایه، ارزهای بازارهای در حال ظهور خطر سقوط شدید را داشته و این امر باعث افزایش در مشکلات بدهی شرکت‌ها و ایجاد بحران جهانی خواهد شد.

۳- تشدید رویارویی ایالات متحده و چین

خطر افزایش تقابل بین ایالات متحده و چین در اولین خط از رتبه بندی سال گذشته مشاهده می‌شد. این مشکل همچنان در سال ۲۰۲۰ نیز اهمیت دارد. درگیری بین واشنگتن و پکن می‌تواند به شکل یک رویارویی راهبردی تمام عیار شکل بگیرد.

۴- مرحله جدیدی رقابت تسلیحاتی جهانی

در سال ۲۰۱۹، جامعه جهانی شاهد فروپاشی پیمان منع کاربرد موشک‌های هسته‌ای میان برد و کوتاه برد (INF) بود، که در زمان خود به نمادی از روند تنش زدایی تبدیل شده بود. در سال ۲۰۲۰، جهان با احتمال صفر شدن کامل “قوانین بازی” در زمینه سلاح‌های استراتژیک روبرو خواهد شد.

۵- تشدید مبارزه برای تسلط تکنولوژیکی

در سال آتی می‌توان انتظار داشت که تقسیم بندی ژئوپلیتیکی فضای فناوری آشکارتر شود. موارد مربوط به شرکت‌های چینی Huawei و ZTE نوعی مکانیسم اجرایی برای منطقه‌ای شدن بازار فروش محصولات IT است.

۶- کارزار نظامی علیه ایران

نخستین قدم برای تشدید بیشتر درگیری در مورد ایران، ممکن است خاتمه توافق هسته‌ای باشد. تقابل ایران با رقبای ژئوپلیتیک می‌تواند به طور گسترده در فضای سایبری نیز پخش شود. اوضاع به طور مداوم کل سیستم امنیتی در خاورمیانه را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

۷- بحران هسته‌ای در شبه جزیره کره

حرکت کره شمالی به سمت پیمان صلح و عادی سازی روابط با ایالات متحده با سرعتی آهسته در حال پیشروی است. خطر عدم مذاکره با افزایش اختلافات بین طرفین بیشتر می‌شود. از عوارض این وضعیت همچنین می‌تواند ناشی از پس لرزه‌های انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ باشد.

۸- موج جدید تروریسم

با وجود شکست داعش، گروه‌های تروریستی فاز جدیدی از پیشرفت را در خود تجربه می‌کنند و جغرافیای عملیاتی خود را گسترش می‌دهند. محصول نوظهور این تکامل خطرناک “گرگ‌های تنها” است. در عین حال، جهان با تجلّیات شدید تروریسم به اصطلاح “سفید” و تروریسم سایر ادیان روبرو است که قربانیان آن مردم مسلمان و مهاجر هستند.

۹- موج ناسیونالیسم و پوپولیسم تهاجمی

تبدیل پوپولیسم به یک روند انتخاباتی پیشرو و وسوسه سیاستمداران به راه حل‌های ساده برای حل مشکلات پیچیده، خطر درگیری‌های اجتماعی مخرب، از جمله قومی و مذهبی را افزایش می‌دهد.

۱۰- مشکلات بزرگ در اثر تغییرات آب و هوایی

در سال ۲۰۲۰، اختلاف نظر قدرت‌های بزرگ خطر فلج کردن کامل روند مبارزه با تغییرات آب و هوا را به خطر انداخته و این امر باعث می‌شود که سایر کشورها سیاست‌های خودخواهانه خود را دنبال کرده و آن را با منافع ملی توجیه کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا