آذربایجاناخبارترکیهعمومی

انتقاد چاووش اوغلو از سیاست فریبکارانه آمریکا در منطقه

مولود چاووش‌اوغلو با انتقاد از سیاست‌های فریبکارانه آمریکا در منطقه، به این کشور هشدار داد آنکارا چنین سیاستی را تاب نخواهد آورد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از خبرگزاری آناتولی، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در باره ادامه سیاست وقت‌کشی و فریبکارانه آمریکا در خصوص مسائل منطقه‌ای هشدار دارد و تاکید کرد آنکارا این سیاست را تحمل نخواهد کرد و اگر روابط دوجانبه متشنج شود، هر دو طرف متضرر خواهند شد.

خبرگزاری آناتولی گزارش داد، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در مصاحبه رسانه‌ای مشترک با نبلا تونس، وزیر امورخارجه سیرالئون در آنکارا گفت: باید جزئیات توافقنامه ترکیه و آمریکا در باره ایجاد منطقه امن در شمال شرق سوریه تعیین شود.

چاووش اوغلو در باره توافقنامه ترکیه و آمریکا در باره ایجاد منطقه امن در شمال شرق فرات سوریه گفت: در باره ایجاد منطقه امن بعد از انجام اقدامات فنی و اطلاعاتی، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور، خلوصی آکار وزیر اموردفاع و خود وی اطلاعات لازم را اعلام کرده اند.

وزیر خارجه ترکیه افزود: توافق نامه، یک موضوع مقدماتی و نقطه آغازین برای همکاری است. هنوز جزئیات طرح ایجاد منطقه امن تعیین نشده است. برای تعیین جزئیات طرح منطقه امن مرکز عملیات مشترک را تاسیس کردیم. امروز هیئت نظامی تحت ریاست معاون فرمانده نیرو‌های متحد آمریکا در اروپا به شانلی اورفا سفر خواهند کرد.

وزیر خارجه ترکیه افزود: پهپاد‌های اطلاعاتی ترکیه در منطقه شمال شرق سوریه به پرواز درآمدند. در این منطقه پاسگاه‌های دیدبانی و نظارت ایجاد خواهد شد. نیرو‌های نظامی ترکیه و آمریکا در منطقه امن شمال شرق سوریه گشت مشترک انجام خواهند داد. دونالد ترامپ اعلام کرده است عرض منطقه امن بیست مایل (۳۲ کیلو متر) خواهد بود و نیرو‌های یگان‌های مدافع خلق و پ ک ک از منطقه امن عقب نشینی خواهند کرد.

چاووش اوغلو اظهار کرد: هدف از ایجاد منطقه امن، برقراری صلح و ثبات در منطقه و ایجاد شرایط لازم برای بازگشت آوارگان سوری اعم از کرد و عرب به این مناطق است. مردم مناطق شمال شرق سوریه به علت ظلم و ستم و تبعید توسط سازمان تروریستی یگان‌های مدافع خلق و پ ک ک از این مناطق خارج و آواره شدند. در صورت برقراری امنیت، به منازل خود باز خواهند گشت. آمریکا نمی‌تواند در باره ایجاد منطقه امن سیاست وقت کشی و فریب را بکار گیرد. متاسفانه دولت آمریکا در باره منبج، سیاست اتلاف وقت و فریب را در پیش گرفت و به تعهدات خود در قبال ترکیه عمل نکرد. منطقه شمال شرق فرات نیز به مرکز تروریسم تبدیل شد. طی مذاکرات ترکیه و آمریکا، واشنگتن به ارسال سلاح به تروریست‌ها در این منطقه ادامه می‌دهد. در چند روز اخیر آمریکا چندین دستگاه تریلی سلاح به منطقه ارسال کرد. آمریکا باید صادقانه عمل کند و از ادامه سیاست وقت کشی و فریب خودداری کند. ترکیه سیاست فریب را تحمل نخواهد کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا