آذربایجاناخبارعمومی

انتقاد عضو کمیسیون «حقوق بشر» شورای اروپا از آزادی بیان در جمهوری آذربایجان

«دنیا میاتوویچ» عضو کمیسیون «حقوق بشر» شورای اروپا در پایان سفر خود به باکو گفت: آزادی بیان در جمهوری آذربایجان در معرض خطر قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از پایگاه خبری راکورس تی وی، میاتوویچ گفت: با نگاهی به آرای صادره از سوی دادگاه شورای اروپا می بینیم، مواردی از قبیل؛ نقض حقوق اجتماعی افراد، وکلا، روزنامه نگاران و منتقدین از بارزترین اقدامات ضد بشری دولت ها هستند.

وی با اشاره به زندانیان سیاسی در جمهوری آذربایجان گفت: آزادی زندانیان سیاسی باید در اولویت دولت ها قرار گیرد و نباید منتقدین در این کشور سرکوب شوند.

عضو کمیسیون حقوق بشر شورای اروپا با انتقاد از ایجاد محدودیت برای خبرنگاران، حقوقدانان و فعالان سیاسی افزود: براساس موازین حقوق بشری، دولت ها نباید برای این افراد محدویت ایجاد کنند و مانع از سفر آن ها به کشورهای دیگر شوند.

میاتوویچ در مورد تعداد حقوقدانان جمهوری آذربایجان گفت: جمهوری آذربایجان در مقایسه با سایر کشورها از حقوقدانان کمتری بهره مند است.

وی همچنین با اشاره به فرمان رئیس جمهور آذربایجان در تاریخ ۳ آوریل ۲۰۱۹ گفت: اصلاحات صورت گرفته در قوانین این کشور از جمله در بخش دادگستری باید در نظام حقوقی این کشور نمود داشته باشد و با قوانین و ضوابط شورای اروپا همخوانی داشته باشد. علاوه بر این، باید تعداد وکلاء در مناطق مختلف جمهوری آذربایجان که از کمبود وکیل رنج می برند افزایش پیدا کند.

وی آزادی بیان وکلاء را استقلال آن ها دانسته و گفت: نباید لغو مجوز فعالیت وکلاء بصورت یک اهرم علیه آن ها استفاده شود، وکلاء باید در چهارچوب آیین نامه های بین المللی و ملی، بدون هیچ گونه محدویتی به وظایف خود پایبند بوده و آن را به نحو احسن انجام دهند.

میاتوویچ در سفر خود به باکو با وزیران امور خارجه، دادگستری و کشور جمهوری آذربایجان دیدار و گفت و گو کرد.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا