آذربایجاناخبارترکیهعمومی

امضا فرمان تبدیل ایاصوفیه به مسجد از سوی اردوغان

رجب طیب اردوغان، فرمان تغییر کاربری یک بنای تاریخی این کشور از موزه به مسجد را امضا کرد و به دنبال آن نیز در روزنامه رسمی منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از خبرگزاری «آناتولی»، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه عصر روز (جمعه) فرمان واگذاری مسئولیت اداره بنای تاریخی «ایاصوفیه» در شهر استانبول به ریاست امور دینی کشور و بازگشایی آن به عنوان مسجد به روی نمازگزاران را امضا کرد.

اردوغان که در ماه مارس سال گذشته میلادی از برنامه دولت ترکیه برای تغییر کاربری ایاصوفیه و تبدیل دوباره آن از موزه به مسجد خبر داده و تاکید کرده بود که این مسئله خواسته مردم این کشور و جهان اسلام به شمار می آید، با انتشار فرمان خود در شبکه های اجتماعی، ابراز امیدواری کرد که این فرمان مایه خیر شود.

لازم به ذکر است که ایاصوفیه در دهه ۳۰ قرن ششم میلادی و در دوره امپراتوری «بیزانس»، به دستور امپراتور «ژوستینین یکم»، به عنوان کلیسای مسیحیت شرق ساخته شد و برای ۹ قرن یک کلیسای جامع مسیحی بود. با این حال به دنبال فتح استانبول به دست امپراتوری «عثمانی»، سلطان «محمد دوم» ملقب به «محمد فاتح» دستور داد تا این بنای تاریخی را به مسجد تبدیل کنند و در نتیجه آن نیز، برای نزدیک به پنج قرن محل اقامه نماز مسلمان شد.

این بنای تاریخی که به عنوان بخشی از میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) به ثبت رسیده، پس از اعلام تاسیس جمهوری ترکیه به رهبری «مصطفی کمال» ملقب به «آتاتورک» نیز به موزه تبدیل شد و تا به امروز به همین شکل باقی مانده بود جایی که یکی از پربازدیدترین اماکن توریستی این کشور به شمار می آید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا