آذربایجاناخبارعمومی

افشای شکنجه و قتل متهمان نظامی دستگیرشده در ارتش جمهوری آذربایجان

یک پژوهشگر امور سیاسی و امنیتی جمهوری آذربایجان که به آمریکا مهاجرت کرده است، از کشته شدن دستکم ۱۴ نفر از ۲۵۰ تن از افسران و درجه داران ارتش جمهوری آذربایجان خبر داد که در سال ۲۰۱۶ به اتهام جاسوسی برای ارمنستان دستگیر شده بودند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه اینترنتی «پرس آذ»، ارسطون عروجلو، افسر امنیتی بازنشسته جمهوری آذربایجان با انتشار گزارشی نوشت: « پس از آنکه به قتل رسیدن شش تن از افسران و درجه داران دستگیر شده به اتهام جاسوسی در سال ۲۰۱۶ در اوایل ۲۰۱۸ فاش شد، خانلار ولی اف، دادستان نظامی جمهوری آذربایجان وعده داد در ایام نوروز سال ۲۰۱۸ محاکمه نظامیان دستگیرشده به اتهام جاسوسی برگزار خواهد شد. اما، پس از مدتی بطور تعجب آوری بجای محاکمه این نظامیان، گروه دیگری از نظامیان که به شکنجه متهمان به جاسوسی متهم شده بودند، در دادگاه نظامی حاضر شدند. اما، دادگاه نظامیان متهم به جاسوسی نیز تاکنون برگزار نشده است. »

ارسطون عروجلو در این گزارش افزوده است: « به هنگام تحقیق درباره نظامیان متهم به جاسوسی برای ارمنستان، متوجه شدیم که «اداره امنیت داخلی» وزارت دفاع جمهوری آذربایجان ۲۵۰ تن از افسران و درجه داران را در منطقه ترتر به جاسوسی برای ارمنستان متهم کرده است و ۲۰۰ تن از این افسران در دوره بازجویی ها تحت شکنجه های وحشیانه ، معلول جسمی و روانی شده اند و ۱۴ تن نیز تحت شکنجه های وحشیانه کشته شده اند. »

در این گزارش افزوده شده است: « برای اینکه افسران شکنجه گر اداره امنیت داخلی وزارت دفاع ، به خاطر شناختن دوستان نظامی خود از شکنجه آنها خودداری نکنند، بر سر نظامیان متهم توبره کرده و در حالت دست و پا بسته و گرسنه آنها را تحت شکنجه قرار داده و با فرو بردن بطری و سایر اجسام به داخل بدن آنها، اعمال بی رحمانه ای مرتکب شده اند. افراد کشته شده تحت این شکنجه ها را هم حتی بدون اطلاع دادن به خانواده هایشان ، به قبرستان محل زندگی شان برده، دفن کرده اند. خانواده های نظامیان کشته شده نیز تهدید شده اند که اگر صدایشان را درآورند، با وضعیت خیلی بدتری مواجه خواهند شد. فرزندان افسران و درجه داران متهم شده به خیانت به وطن نیز در مدرسه با نام «فرزند خائن به وطن» شناسانده شده یا از مدرسه اخراج شده اند. تمامی این ها نیز در قرن ۲۱ در جمهوری آذربایجان که دولت حقوقی نامیده می شود، روی داده است.»

در این گزارش افزوده شده است: « حتی کسانی که در گذشته با نظامیان متهم شده، تماس تلفنی داشته اند، با تفتیش مکالمات ضبط شده شان، تهدید و مجبور به پرداخت رشوه شده اند.»

در این گزارش افزوده شده است: « دستور تمامی این جنایات را سرهنگ رامیل اکبروف، رییس «اداره امنیت داخلی وزارت دفاع» جمهوری آذربایجان و «خانلار ولی اف»، دادستان نظامی ( برادر المار ولی اف، فرماندار پیشین شهر گنجه ) صادر کرده اند. تمامی این جنایات نیز پس از مخفی کاری درباره تلفات گسترده ارتش جمهوری آذربایجان در عملیات آوریل ۲۰۱۶ روی داده است. در آن زمان، تلفات ارتش از جامعه مخفی نگه داشته شد. در این عملیات، نه تنها از نیروهای پیشروی کننده پشتیبانی نشده است، بلکه روسیه و مقامات ارشد وزارت دفاع جمهوری آذربایجان، اطلاعات نیروهای پیشروی کننده را به ارتش ارمنستان داده اند. این مقامات نظامی برای مخفی کردن علت اصلی تلفات ارتش، با دستگیری شماری از افسران و درجه داران پادگان «گورانبوی» با شکنجه آنها تلاش کرده اند که این متهمان، مسئولیت ارایه اطلاعات نیروهای پیشروی کننده در عملیات آوریل ۲۰۱۶ به ارمنستان را به عهده بگیرند و به آن اعتراف کنند.»

ارسطون عروجلو با اشاره به تشکیل پرونده محاکمه برای شماری از شکنجه گران این نظامیان متهم شده، افزوده است: « اگر براساس شواهد مطرح شده در دادگاه محاکمه شکنجه گران، ۱۴ نفر از متهمان تحت شکنجه کشته شده و بیش از ۲۰۰ نفر از آنها نیز معلول جسمی و روانی شده اند، چرا دستوردهندگان این شکنجه ها از جمله سرهنگ رامیل اکبروف، رییس اداره امنیت داخلی وزارت دفاع و نجم الدین صادق اف، رییس ستاد مشترک محاکمه نمی شوند؟ آیا امنیت کشور با وزارت دفاعی که افرادی مثل ژنرال نجم الدین صادق اف و ژنرال ذاکر حسن اف، وزیر دفاع و سرهنگ رامیل اکبروف آن را اداره می کنند، می تواند تامین شود؟»

در پی انتشار این گزارش و بازنشر گسترده آن در شبکه های اجتماعی، میرشاهین آقایف، مدیر و سردبیر ارشد شبکه تلویزیونی «رئال تی وی» جمهوری آذربایجان، مخالفان و منتقدان «پرونده دستگیری نظامیان متهم به جاسوسی به ارمنستان» را تهدید به افشای جزییات اتهامات این متهمان کرد.

میرشاهین آقایف گفت: « به عنوان مثال جامعه اطلاع ندارد که یکی از سربازان متهم به جاسوسی برای ارمنستان، به نام «کاظم سلیمان اف» توسط فرمانده اش، الچین آقایف، به نیروهای دشمن تسلیم شده بود و دشمن نیز با تجاوز جنسی به این سرباز، از او فیلم تهیه کرده و با شانتاژ او را سال ها مجبور به جاسوسی نظامی کرده است و اکنون نیز خانواده وی بدون اطلاع از تمامی این مسایل، با حضور در مقابل ساختمان ریاست جمهوری تظلم می کند!»

رییس شبکه « رئال تی وی» با متهم کردن خانواده های نظامیان دستگیرشده در سال ۲۰۱۶ و مخالفان فاش کننده شکنجه این نظامیان به بی اعتنایی به «منافع وطن»، تهدید کرد در صورت ادامه فضاسازی مدعیان حمایت از نظامیان متهم شده به جاسوسی برای ارمنستان، موارد بیشتری از اتهامات آنها را فاش خواهد کرد!

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا