آذربایجانترکیهروسیه

افزایش ذخایر طلای ترکیه و روسیه

آمار صندوق بین‌المللی پول نشان داد که ذخایر طلای ترکیه، روسیه و جمهوری آذربایجان در ماه ژوییه افزایش یافت.

 طبق آمار منتشر شده در وب سایت صندوق بین المللی پول، افزایش ۲۲.۵ تنی ذخایر طلای ترکیه، بزرگ‌ترین افزایش مشاهده شده در میان ۱۵ بانک مرکزی بود که در ژوییه اقدام به افزایش ذخایرشان کردند. فرانسه، قزاقستان، موزامبیک و گواتمالا نیز ذخایر این فلز ارزشمند را به میزان اندکی افزایش دادند.

بر اساس گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از ایسنا، ترکیه که یازدهمین ذخایر بزرگ طلای جهان را دارد، ذخایرش را از ۴۴۱.۵ تن در ژوئن به ۴۶۴ تن در ژوییه افزایش داد. بانک مرکزی این کشور سال گذشته اجازه داد بانک‌های تجاری بخشی از ذخایر لیره‌شان را به طلا نگه دارند. میزان ذخایر طلای روسیه که هفتمین ذخایر بزرگ جهان است، ۶.۳۴۵ تن افزایش یافت و به هزار و دو تن رسید. ذخایر طلای این کشور در ۱۰ ماه گذشته به طور متوالی افزایش داشته است. جمهوری آذربایجان نیز با افزودن ۲.۰۰۹ تن، میزان ذخایر طلایش را به ۱۰.۰۲۳ تن رساند. بر اساس گزارش رویترز، مکزیک، دانمارک و کانادا در میان کشورهایی بودند که بخشی از ذخایر طلایشان را در این ماه فروختند. میزان ذخایر طلای بانک‌های مرکزی که پس از دو دهه فروش، در سال ۲۰۱۰ به بزرگ‌ترین خریداران این فلز ارزشمند تبدیل شدند، به دقت پیگیری می‌شود. بحران اقتصادی جهانی سال ۲۰۰۸ علاقمندی بخش دولتی به طلا را به دنبال داشته است. اما در ماه آوریل پس از اینکه قبرس احتمال فروش ذخایر طلایش را برای عمل به شرایط بسته کمک مالی بین المللی مطرح کرد، نگرانی نسبت به اقدام مشابه از سوی بانک‌های مرکزی دیگر، فروش گسترده و سقوط شدید قیمت طلا را به دنبال داشت.

بهای طلا پس از اینکه در ژوئن به رکورد اندک ۱۱۸۰ دلار در هر اونس رسید که ضعیف‌ترین قیمت از اوت سال ۲۰۱۰ بود، بیش از هفت درصد در ژوییه افزایش یافت و تاکنون نیز روند رشدش را حفظ کرده اما ارزش آن از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۷ درصد کمتر شده است. این فلز گرانبها که در ۱۲ سال گذشته به طور مستمر صعود کرده، با اقدام بانک مرکزی آمریکا برای کاهش خرید ماهانه اوراق قرضه به سمت کاهش سالانه در سال ۲۰۱۳ پیش می‌رود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا