آذربایجاناخبارعمومی

افزایش استخراج گاز طبیعی از سوی جمهوری آذربایجان

جمهوری آذربایجان در ۱۱ سال اخیر ۳۰۲.۵ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از میادین دریایی و خشکی خود استخراج کرده است.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از وزارت انرژی جمهوری آذربایجان، استخراج گاز طبیعی این کشور در ۱۱ سال اخیر ۳۰.۳ درصد افزایش داشته که بالاترین حجم استخراج این فرآورده در سال ۲۰۱۸ میلادی بوده و میزان آن ۳۰.۵ میلیارد متر مکعب می باشد.

بنا به این گزارش، افزایش حجم استخراج گاز طبیعی در جمهوری آذربایجان با توسعه میادین انرژی «شاه دنیز»، «آذری –چراغ – گونشلی» در دریای  خزر بوده است.

جمهوری آذرربایجان در ۱۱ سال اخیر از میادین «آذری – چراغ – گونشلی» در مجموع ۱۲۹.۷ میلیارد و از «شاه دنیز» ۹۸.۷ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی استخراج کرده است.

میادین «شاه دنیز» و «آذری- چراغ – گونشلی» در دریای خزر از سوی کنسرسیوم شرکت های نفتی خارجی با پیمانکاری شرکت بریتیش پترولیوم توسعه  داده می شود.

شرکت ملی نفت ایران نیز  با  سهم  ۱۰ درصد یکی از سهامداران توسعه میدان گازی «شاه دنیز» می باشد.

طبق این گزارش، سهم شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان (سوکار) در مجموع گاز طبیعی استخراج شده در ۱۱ سال اخیر در این  کشور ۷۵.۹ میلیارد  متر مکعب بوده است.

جمهوری آذربایجان در حال حاضر بخشی از گاز طبیعی خود را به  کشورهای گرجستان و ترکیه صادر می کند و برنامه ریزی کرده که در سال  ۲۰۲۰ میلادی صادرات این فرآورده به اروپا را آغاز کند که حجم آن در مرحله نخست ۱۰ میلیارد متر مکعب در سال خواهد بود.

در ۱۱ سال اخیر در مجموع ۸۱ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از جمهوری آذربایجان صادر شده که بالاترین حجم صادرات این فرآورده در سال ۲۰۱۸ میلادی با ۹.۶ میلیارد متر مکعب می باشد.

در سال ۲۰۱۸ میلادی ۷ میلیارد و  ۵۲۱ میلیون متر مکعب از مجموع  ۹.۶ میلیارد گاز طبیعی صادراتی جمهوری آذربایجان را ترکیه و باقی مانده را نیز گرجستان دریافت کرد.

جمهوری آذربایجان در نیمه اول سال ۲۰۱۹ میلادی ۱۷ میلیارد و ۳۱۲ میلیون متر مکعب گاز طبیعی استخراج و برنامه ریزی نموده در سال جاری حجم استخراج این فرآورده را در مجموع به  ۳۶ میلیارد و ۲۹۸ میلیون متر مکعب برساند.

در نیمه اول سال جاری ۴ میلیارد و ۴۱۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی جمهوری آذربایجان به ترکیه و یک میلیارد و ۴۷ میلیون متر مکعب نیز به گرجستان صادر شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا