آبخازیاآذربایجاناخباراوستیای جنوبیتحليل هاعمومیگرجستان

اعتراضات به فعالیت‌های اندیشکده‌های آمریکایی در گرجستان

هزاران هوادار اتحاد میهن پرستان گرجستان در مقابل سفارت آمریکا در تفلیس تجمع اعتراضی برگزار کردند.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، روز یکشنبه ۱۵ سپتامبر هزاران معترض گرجستانی در تظاهراتی که از سوی اتحاد میهن پرستان سازماندهی شده بود، در مقابل سفارت آمریکا در تفلیس تجمع کردند. معترضان خواستار این شدند که دو دیپلمات سابق آمریکایی دیوید جی کرامر و متیو بیرزا به عنوان عناصر نامطلوب شناخته شوند.

این تظاهرات پس از درگیری ایجاد شده میان ایرما ایناشویلی و دیوید جی کرامر در جریان یک کنفرانس بین المللی در تاریخ ۱۰ سپتامبر صورت گرفت. در جریان این کنفرانس که از سوی موسسه مک کین و مرکز پژوهشی سیاست اقتصادی در تفلیس برگزار شد، ایناشویلی همراه با جمعی از خبرنگاران کانال تلویزیونی اُبیکتیوی به صورت سرزده حضور پیدا کردند. وی در این کنفرانس، گیگا بوکریا یکی از اعضای بلندپایه حزب گرجستان اروپایی و دیگر متحدان ساکاشویلی را متهم کرد؛ اطلاعات نادرستی درباره وابسته بودن اتحاد میهن پرستان به روسیه منتشر کرده اند و اصرار داشت در این کنفرانس سخنرانی کند.

در جریان این رویداد، رهبر اتحاد میهن پرستان و دیوید کرامر یکی از اعضای ارشد موسسه مک کین که پیش از این و در دوران جورج بوش به عنوان دستیار وزیر امور خارجه ایالات متحده خدمت کرده بود با یکدیگر روبرو شدند. کرامر که مدیریت جلسه را بر عهده داشت، از ایناشویلی و همراهانش خواست محل کنفرانس را ترک کنند. ایناشویلی که هم اکنون نائب رئیس پارلمان گرجستان است، کرامر را متهم کرد، وی را لمس کرده و چندین بار فریاد زده که «گم شو». کرامر بعدا گفت: نمی دانسته که ایناشویلی چه کسی بوده است. ایناشویلی نیز کرامر را به دروغگویی و متیو بریزا دیپلمات سابق آمریکایی را به ضرب و شتم متهم کرد.

روز یکشنبه هواداران اتحاد میهن پرستان، خیابان روبروی سفارت آمریکا در تفلیس را مسدود کردند و یک سن به همراه پرده نمایشی آماده کردند. درگیری ایناشویلی با کرامر به وسیله یک پروژکتور بر روی صحنه به نمایش گذاشته شد. ایناشیویلی در سخنرانی در مقابل هزاران نفر از هوادارانش با اشاره به حزب حاکم سابق گرجستان «جنبش اتحاد ملی» و اعضای سابق آن که در سال ۲۰۱۷ حزب گرجستان اروپایی را ایجاد کردند، از دولت ایالات متحده خواست حمایت از احزاب حامی شکنجه را متوقف کند. اتحاد میهن پرستان پیش از این به دلیل نقش حقوق بشر، عدالت کیفری و سیستم مجازات انتقادات شدیدی را علیه جنبش اتحاد ملی و میخائیل ساکاشویلی مطرح کرده بود. در جریان انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۲، انتشار فیلم هایی از شکنجه زندانیان در تلویزیون های اپوزیسیون نقش مهمی در بسیج مردم برای رای دادن علیه حزب اتحاد ملی و میخائیل ساکاشویلی ایفا کرد. ایناشویلی در این تظاهرات گفت: رهبران این احزاب مردم را شکنجه کرده و کشته اند. این یک روش تفکر اروپایی و غربی نیست. شما باید بفهمید که ما با دوستان میهن خود احترام می گذاریم اما جسارت و بی احترامی بی حد و حصر کرامر و بریزا به روابط دو کشور آسیب می رساند. کرامر و بریزا دشمنان دونالد ترامپ رئیس جمهور فعلی آمریکا هستند و هنگامی که در گرجستان هستند علیه وی بدزبانی می کنند.

اتحاد میهن پرستان مدتهاست به دنبال این است گرجستان بی طرفی نظامی و سیاسی را اتخاذ کرده و گفتگوها با روسیه را آغاز کند. آن ها بارها تاکید کرده اند این کار تنها راه حل منازعات ارضی در اوستیای جنوبی و آبخازیا است.

جنبش اتحاد ملی و حزب گرجستان اروپایی این حزب را طرفدار روسیه و ضد غرب توصیف می کنند. اتحاد میهن پرستان هم چنین به همکاری مخفیانه با حزب حاکم رویای گرجستان متهم هستند. حتی برخی رسانه های غرب گرا، تظاهرات اتحاد میهن پرستان در مقابل سفارت آمریکا را به تشویق های حزب رویای گرجستان مربوط می دانند و مدعی هستند حزب حاکم اعضای خود را به این تجمع فرستاده بود.

حزب اتحاد میهن پرستان در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۶ موفق شد ۶ کرسی از ۱۵۰ کرسی پارلمان را از آن خود کنند. این حزب از آن زمان چندین سفر رسمی به روسیه داشته و با نمایندگان دومای روسیه دیدار کرده اند. این حزب هم چنین در انتخابات ریاست جمهوری اخیر گرجستان که در اکتبر ۲۰۱۸ برگزار گردید، از سالومه زورابیشویلی حمایت کرده و نسبت به بازگشت جنبش اتحاد ملی به قدرت هشدار دادند. زورابیشویلی در وحله اول از سوی حزب حاکم رویای گرجستان حمایت می شد.

در تاریخ ۱۲ سپتامبر همزمان با برگزاری کنفرانس از سوی موسسات آمریکایی در تفلیس، آندرس فو راسموسن دبیرکل سابق ناتو پیشنهاد کرد، گرجستان بر اساس ماده ۵ اساسنامه ناتو به این سازمان بپیوندد. پیشنهاد آندرس فو راسموسن که بعدا از سوی نماینده ویژه دبیرکل ناتو در امور قفقاز و آسیای مرکزی رد شد، بحت های داغی را میان گروه های سیاسی مختلف در گرجستان دامن زد. ایناشویلی و اتحاد میهن پرستان از مخالفان این پیشنهاد هستند.

ماده ۵ اساس نامه ناتو شامل اصل دفاع جمعی است که در آن حمله به یک عضو به عنوان حمله علیه همه اعضا در نظر گرفته می شود. بر اساس پیشنهاد راسموسن در صورت خارج کردن مساله اوستیای جنوبی و آبخازیا از شمول ماده ۵ اساس نامه، می توان به شکستن بن بست عضویت گرجستان در ناتو کمک کرد. وی خواهان این شد  گرجستان خواهان عضویت در ناتو شود اما فقط درباره مناطقی که تحت کنترل دولت مرکزی اداره می شوند.

احزابی چون جنبش اتحاد ملی و گرجستان اروپایی از این پیشنهاد ابراز حمایت کردند. اما اتحاد میهن پرستان از آن انتقاد کردند چرا که در صورت پذیرفتن این پیشنهاد گرجستان مجبور خواهد شد اعتراف کند شکست خورده و آبخازیا و اوستیای جنوبی جزء اراضی گرجستان نیستند.

ایناشویلی در تظاهرات مقابل سفارت آمریکا در این زمینه اظهار داشت: ما قرار نیست در هر جایی پذیرفته شویم و بهتر است این دروغ ها درباره ناتو را متوقف کنیم. آلمان و فرانسه از اعضای اصلی ناتو این پیشنهاد را رد کرده اند.

یکی از نمایندگان حزب حاکم نیز در واکنش به تظاهرات روز یکشنبه، آن را مضر خواند و از حزب اتحاد میهن پرستان به دلیل برابر دانستن رفتارهای کرامر با سیاست های دولت آمریکا انتقاد کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا