آذربایجاناخبارایرانعمومی

اظهار نظر کارشناس آذری در خصوص زیان های احتمالی بسته شدن مرز ایران و جمهوری آذربایجان

قباد عباد اوغلو، کارشناس مسایل اقتصادی و رییس سازمان «جنبش رفاه و دموکراسی» جمهوری آذربایجان، زیان های احتمالی بسته شدن مرز این کشور با ایران را به خاطر بیماری کرونا  برای جمهوری آذربایجان مهم  دانست.

 به گزارس پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از پایگاه اینترنتی پراودا، قباد عباد اوغلو ضمن اظهار نگرانی در باره منزوی شدن نخجوان گفت: « بر اساس آمار سرویس دولتی مرزبانی جمهوری آذربایجان ماهانه از ایران به جمهوری آذربایجان حدود 21 هزار 417 نفر سفر می کنند. همچنین از جمهوری آذربایجان به ایران  ماهانه حدود 170 هزار 250 نفر سفر می کنند. بسته شدن مرزها باعث کاهش تعداد گردشگران ایرانی خواهد شد. همچنین تعداد گردشگران آذربایجانی که برای درمان و تجارت به ایران سفر می کردند، به صورت جدی کاهش خواهد یافت. علاوه بر آن، برخی از گردشگرانی که از کشورهای عربی، و سایر کشورها وارد جمهوری آذربایجان می شدند، به خاطر شیوع ویروس کرونا در ایران به جمهوری آذربایجان سفر نخواهند کرد». 

عباد اوغلو در باره تاثیرات تجاری این مساله نیز گفت: « در سال 2019 میلادی از ایران به جمهوری آذربایجان کالاها به مبلغ 452 میلیون دلار وارد جمهوری آذربایجان شد. از ایران به جمهوری آذربایجان محصولات کشاورزی، مواد غذایی و کالاهای اساسی روزانه صادر می شود. تحت چنین شرایط، در آینده نزدیک قیمت این محصولات به صورت جدی افزایش خواهد یافت». 

این کارشناس اقتصادی و فعال سیاسی جمهوری آذربایجان افزود: « بیش از هزار شرکت ایرانی در جمهوری آذربایجان ثبت شدند. ایران در اقتصاد جمهوری آذربایجان 3.4 میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده است. وضعیت کنونی تاثیر منفی بر همکاری دو کشور در زمینه سرمایه گذاری خواهد داشت.  محموله های ترانزیتی از طریق کریدور حمل و نقل بین المللی شمال – جنوب به ایران و برعکس به روسیه منتقل می شود. ایجاد وقفه در حمل و نقل باعث کاهش سود جمهوری آذربایجان در زمینه ترانزیت خواهد شد.  وخیم شدن روابط تجاری، سرمایه گذاری، گردشگری و حمل و نقل بین ایران و جمهوری آذربایجان تاثیر منفی بر بودجه دولتی خواهد داشت». 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا