آذربایجاناخبارایرانعمومی

اصغر فارسی: نسیمی از مفاخر ادبی ایران و جمهوری آذربایجان است

اصغر فارسی، رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان گفت: نسیمی یکی از پرچمداران سرشناس ادبیات جهان اسلام و از مفاخر و مشاهیر مشترک دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان خواند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، فارسی طی سخنانی در کنفرانس «جایگاه عمادالدین نسیمی در ارزش های معنوی» در باکو با تاکید بر ضرورت تحقیق، بررسی و معرفی افکار و اندیشه های این شاعر و متفکر قرن هشتم هجری، افزود: اشعار بسیار زیبایی از این شاعر شهیر در مدح خداوند متعال، پیامبر بزرگ اسلام(ص)، مظلومیت امام حسین (ع) و اهل بیت (ع) و همچنین با موضوعات اخلاق، محبت و عرفان به زبان های آذری، فارسی و عربی در دست می باشد که آوازه زبان ها است.
رایزن فرهنگی کشورمان افزود: نسیمی یکی از چهره های معروف ادبیات صوفیانه می باشد که با استفاده از آیات قرآن کریم، موضوعات عارفانه همچون تجلی، وحدت وجود و کشف شهود را با مهارت خاصی استفاده کرده است.
فارسی در ادامه به ضرورت تحقیق و بررسی و معرفی افکار و اندیشه های این شاعر گرانقدر تاکید کرد که در اشعارش فلسفه وحدت وجود را به شکل بسیار زیبایی بیان می کند و آن هم نشان دهنده قدرت، علم، فلسفه و عرفان وی می باشد.
وی با ارایه اطلاعات مختصری در خصوص زندگی نسیمی و همچنین دوره جوانی وی که همزمان با حافظ شیرازی بوده، گفت: نزدیکی محسوسی در اشعار نسیمی با حافظ شیرازی وجود دارد که اطلاعات دقیقی در خصوص دیدار وی با حافظ در دست نمی باشد، ولی آنچه مسلم است در زمان حمله تیمورلنگ به شیراز وی در آن شهر بود.
فارسی در پایان سخنرانی خود نمونه هایی از اشعار نسیمی در مدح امام علی (ع) و همچنین أبیاتی از حافظ شیرازی و سید عمادالدین نسیمی را که نزدیک به هم می باشند را برای حضار قرائت کرد.
در ادامه این کنفرانس برخی از شخصیت های علمی جمهوری آذربایجان و ترکیه در رابطه با نقش و تفکر و اندیشه های این شاعر و متفکر سخنرانی کردند.
این کنفرانس با همکاری دانشکده الهیات و بنیاد تبلیغ ارزش های معنوی جمهوری آذربایجان و با حضور جمعی از اساتید و محققین مراکز علمی و دانشگاهی جمهوری آذرربایجان برگزار شد.

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا