آذربایجاناخبارایرانروسیهعمومی

اسپوتنیک: وزیر خارجه قزاقستان استقرار نظامی آمریکا در بنادر آکتائو و کوریک را تکذیب کرد

وزیر امور خارجه قزاقستان گفت انتقال “محموله های غیرمرگ بار ” آمریکا برای عملیات افغانستان ، به معنای استقرار پایگاه نظامی آمریکا در بنادر قزاقستان در خزر نیست.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از بخش آذری خبرگزاری اسپوتنیک روسیه ، غیرت عبدالرحمان اف در پاسخ به “ریا نووستی” گفت : «­نمایندگان رسانه های روسیه از وضعیت واقعی حمل بارهای غیرنظامی آمریکا از مسیر قزاقستان به افغانستان، با جزییاتش مطلع نیستند. منظور، حمل تجاری بارهای “غیر مرگبار ” برای تداوم عملیات حمایت از حکومت افغانستان است. روشن است که باید نه تنها از قزاقستان ، بلکه از سایر کشورهای واقع در مسیر حمل و نقل آمریکا تا افغانستان نیز استفاده شود. طبیعی است که اصلا پایگاه نظامی در خزر مطرح نیست. »
وزیر خارجه قزاقستان افزود : « براساس شرایط ایجاد شبکه توزیع شمالی طی سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ ، این محموله ها از اراضی روسیه و قزاقستان و ازبکستان ترانزیت شده اند و شروط توافق قزاقستان و آمریکا در چارچوب این شبکه ، دربرگیرنده همان شروط توافق روسیه و آمریکاست. قزاقستان فقط بنادر آکتائو و کوریک را به فهرست مناطق ترخیص افزوده است. شروط درنظر گرفته شده در توافق میان روسیه و آمریکا ، در توافق مشابه قزاقستان با آمریکا نیز حفظ شده است. استقرار پایگاه نظامی آمریکا یا سایر کشورها در خزر، مطرح نیست. اصل حضور نداشتن نیروهای مسلح کشورهای غیرساحلی در دریای خزر ، در کنوانسیون خزر نیز تقویت شده است.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا