آذربایجاناخبارتحليل هاعمومیگرجستان

استفاده واشنگتن از کارت دین و مذهب در گرجستان

واشنگتن در حال استفاده از کارت دین و مذهب در گرجستان است و در درجه اول گروه‌های تبشیری غربی در حال فعال تر شدن در جوامع محلی این کشور هستند.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، در سال های اخیر استفاده از عنصر دین و مذهب به ابزاری مشترک برای ترویج انقلاب های رنگی و درگیری های منطقه‌ای در نقاط مختلف دنیا تبدیل شده است. شواهد متعددی برای این امر می توان نام برد. به عنوان مثال، در سال های اخیر با هدف بی ثبات کردن اوضاع داخلی اوکراین تلاش هایی برای ترویج استقلال کلیسای ارتدکس این کشور از کلیسای جهانی ارتدکس شرقی و ایجاد اختلاف میان روحانیان ارتدکس صورت گرفته است. هم چنین ایجاد اختلاف در جهان اسلام میان شیعیان و اهل تسنن سیاستی است که آشکارا از سوی واشنگتن برای تخریب وجهه ایران دنبال می شود. هم چنین سازمان های غیردولتی غربی برنامه های گوناگونی برای ترویج زبان های اروپایی در کشورهای آسیای مرکزی دارند تا از این طریق بتوانند نفوذ روسیه و زبان روسی را در این منطقه محدود کنند.

واشنگتن در سال های اخیر گام های واضح و آشکاری را در راستای این سیاست ها در گرجستان برداشته و ابزارهایی که در بالا به آن ها اشاره شد را به طور فعال مورد استفاده قرار داده است. پس از استقلال اوستیای جنوبی و آبخازیا از گرجستان که در سایه حمایت های روسیه صورت پذیرفت، تلاش های زیادی از سوی غربی ها برای دمیدن بر اختلافات قومی در گرجستان انجام شده است و هم چنین عنصر دین و مذهب نیز در این زمینه برای ایجاد بی ثباتی در جامعه گرجستان مورد استفاده قرار گرفته است.

در حال حاضر، واشنگتن در حال استفاده از کارت دین و مذهب در گرجستان است و در درجه اول گروه های تبشیری غربی در حال فعال تر شدن در جوامع محلی این کشور هستند. البته لازم به یادآوری است در طول تاریخ، مبلغین و اعضای فرقه های مذهبی نقش مهمی را در جوامع و ملل مختلف برای توسعه ژئوپلیتیکی و گسترش نفوذ کشورها بر سرزمین های وسیع به وجود آورده اند. به گونه‌ای که فعالیت های تبشیری و استعمار دو روی یک سکه بوده و از اتحاد آن ها چیز مثبتی عاید کشورها و ملل مستعمره نشده است. در واقع فعالیت های تبشیری، سرزمین ها را به صورت معنوی تسخیر می کردند و جوامع محلی را از داخل جذب می کردند و زمینه را برای حضور استعمار خارجی فراهم می کردند. به دلیل نفوذ معنوی مبلغین در جوامع محلی نیز، روحیه لازم برای اطاعت و تسلیم شدن در مقابل دولت های خارجی ایجاد می گردید.

کار مبلغان و فرقه های غربی به یک مشکل جدی تبدیل شده است که صلح و ثبات در منطقه قفقاز، از جمله گرجستان را تهدید می کند. فعالیت های این گروه های مذهبی از نظر ماهیت مشابه بسیاری از کشورهای دیگر و مطابق با اهداف آژانس های اطلاعاتی غربی است.

جان پرکینز جاسوس پیشین سیا در کتاب معروف خود با نام «اعترافات یک جنایتکار اقتصادی» درباره نقش گروه های دینی و فعالیت های تبشیری نیز صحبت کرده است. پرکینز در این کتاب، مواردی را توصیف می کند که سازمان های مذهبی به عنوان جبهه‌ای برای سرویس های اطلاعاتی غربی عمل می کنند. در این کتاب از «سازمان سپاه رستگاری» نام برده شده است که در گرجستان حضور دارد و فعالیت هایش در این کشور به دور از شفافیت است. سپاه رستگاری یک مذهب مسیحی و سازمان خیریه بین‌المللی است که ساختاری نظامی گونه دارد که توسط ویلیام بوث در سال ۱۸۶۵ برای ترویج دین مسیح در میان توده مردم، در انگلستان تأسیس گردید. این سازمان در سراسر جهان ۱٫۵ میلیون نفر عضو دارد.

شاهدان یهوه و پیروان کلیسای برج نگهبانی نیز یکی از سازمان ها و فرقه های مذهبی بسیار فعال در گرجستان است که شفافیت چندانی از اقدامات آن وجود ندارد. شاهدان یَهُوَه یکی از شاخه‌های مسیحیت است که یکتاپرست هستند. هدف اصلی آن‌ها ستایش یَهُوَه خدا، خدای کتاب مقدّس و آفریدگار عالم است. هر یک از پیروان این فرقه داوطلبانه وقت صرف می‌کنند تا مردم را با کلام خدا آشنا کنند و خبر خوش را بشارت دهند. شاهدان یهوه، دارای یک هیئت اداره‌کننده می ‌باشند که گروهی کوچک از مسیحیان می ‌باشند و شاهدان یَهُوَه را در سراسر دنیا هدایت می‌کنند.‏ آنها دارای ۴ میلیون نفر پیرو در بیش از ۲۰۰ کشور دنیا هستند و رهبری این فرقه همچنان از ایالات متحده اعمال می گردد. آنها موفقیت خویش در تبلیغ را مرهون سیاست خاص تبشیری یعنی تبلیغ خانه به خانه هستند. این فرقه در مقایسه با سایر فرقه ها بیشترین تعداد پیروان را دارد و فعالیت های آن ها از سوی دفتر مرکزی فرقه در ایالت پنسیلوانیا امریکا و هم چنین اروپا پشتیبانی می شود. کلیسای ارتدکس گرجستان، فعالیتهای انجام شده توسط شاهدان یهوه را تهدیدی برای استقلال، فرهنگ، هنجارهای اخلاقی و اجتماعی جامعه و ذهنیت مردم گرجستان می داند. از نظر کلیسای ارتدکس، اعضای این فرقه، نفرت و دشمنی مذهبی را نسبت به هرکسی که اعتقاداتشان را ندارد ترویج می کنند.

در دوره ریاست جمهوری میخائیل ساکاشویلی سیاستمدار غرب گرای گرجستانی، فرقه های مذهبی از نظر قانونی از حمایت برابر و آزادی مذهبی برخوردار شدند. در نتیجه، تعداد این فرقه ها به سرعت افزایش یافت و فرقه های جدیدی از جمله مسیحیت صهیونیست نیز در این کشور ظهور پیدا کردند. حتی شعبه های گرجستانی این فرقه ها، تلاش های خود را بر ایران متمرکز کردند. اعضای این فرقه ها با دادن وعده و وعیدهایی چون اخذ اقامت کشورهای اروپایی و امریکایی سعی در جذب شهروندان ایرانی کردند. هدف استراتژیک این فرقه، ایجاد شبکه‌ای از پیروان در گرجستان است تا طی ۱۰ الی ۱۵ سال آینده بتوانند از طریق آن نفوذ بالایی در این کشور پیدا کنند.

علاوه بر شاهدان یهوه، فرقه های غربی و عموما آمریکایی دیگری هم چون پنطیکاستیسم، مورمون ها یا کلیسای عیسی مسیح قدیسان آخرالزمان، کلیسای ادونتیست‌های روز هفتم و کلیسای باپتیست انجیلی در گرجستان مشغول  به فعالیت های تبشیری هستند. نکته مهم این است کههمه این سازمان ها و فرقه ها، اعتقادات ارتدکس و همچنین کلیسای خودمختار ارتدکس رسالتی گرجستان را رد می کنند.

کلیسای عیسی مسیح قدیسان آخرالزمان (نام رسمی فرقه مذهبی مورمون ها) یکی از ثروتمندترین سازمان های مذهبی حال حاضر جهان است. بر اساس کم ترین تخمین ها، ثروت این کلیسا حداقل ۳۰ میلیارد دلار پیش بینی می شود. این میزان ثروت، می تواند برای اهداف مختلفی از جمله اهداف سیاسی یا برای فعالیت های تبشیری مورد استفاده قرار گیرد. بسیاری از شرکت های مطرح جهان و گروه های صنعتی و مالی تحت کنترل پیروان این فرقه مذهبی قرار دارد. شرکت ها و گروه هایی چون هتل های بین المللی ماریوت به عنوان یکی از بزرگ ترین هتل های زنجیره ای جهان، امریکن اکسپرس (یک شرکت بزرگ امریکایی برای ارائه خدمات مالی)، لوفتانزا (بزرگ ترین شرکت هواپیمایی اروپا) و پرایس واتر هاوس کوپرز (شرکت چندملیتی خدمات حرفه‌ ای) از جمله این سازمان های اقتصادی هستند. بانک اطلاعاتی (دیتابیس) مورمون ها به طور فعالانه از سوی سازمان های اطلاعاتی ایالات متحده مورد استفاده قرار می گیرد. مورمون ها در گرجستان همانند سایر کشورها، لزوما دنبال جذب پیروان جدید نیستند بلکه به جمع آوری اطلاعات در کشورهایی که در آن ها مشغول فعالیت هستند می باشند. هنگامی که مبلغین جوان مورمون پس از فعالیت های تبشیری به امریکا بر می گردند، بسیاری از آن ها به دلیل تسلط به زبان های خارجی و تجربه های کاری از سوی سیا و اف بی آی استخدام می شوند. از این گذشته، آژانس های اطلاعاتی متوجه شده اند که تجربه مبلغین می تواند به طور موثری در جهت منافع ایالات متحده مورد استفاده قرار گیرد.

در اصل، هدف فعالیت های تبشیری این فرقه های مذهبی، براندازی و تضعیف حاکمیت کشورها در قالب فعالیت های دینی است. جنبش های مذهبی در طول تاریخ خصوصا در دوره های تغییر و بی ثباتی پدید آمده اند. با این حال، هرگز چنین ساختارهای سازمان یافته، دسترسی به بودجه های گسترده از غرب، تمایل به رشد و گسترش اقتصادی در سراسر جهان و چنین جاه طلبی های سیاسی در دوران گذشته به مانند دوران مدرن وجود نداشته است.

به طور کلی امروزه، استفاده از فرقه های دینی و مذهبی بخشی از یک سیاست برنامه ریزی شده غربی است که هدف آن ایجاد بی ثباتی در جوامع و کشورهای مستقل است. واشنگتن به طور جدی به دنبال به کارگیری از عنصر دین برای تامین منافع خود در جوامعی است که هنوز تحت کنترل آمریکا قرار ندارند.

منبع: تسنیم

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا