آذربایجاناخبارعمومی

استاد دانشگاه تبریز در خطاب به نماینده یاوه گو مجلس جمهوری آذربایجان: شما اسیر و گرفتار سیاست های دیگران شده اید

دکتر محمدعلی پرغو، استاد دانشگاه تبریز خطاب به قدرت حسنقلی اف، نماینده یاوه گو مجلس جمهوری آذربایجان گفت: شما اسیر و گرفتار سیاست های دیگران شده اید.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، دکتر محمدعلی پرغو استاد دانشگاه تبریز  و رئیس موسسه تاریخ  و فرهنگ ایران در مورد یاوه گویی های نماینده مجلس جمهوری آذربایجان که جمهوری اسلامی ایران را به داشتن سیاست ریاکارانه و دو رو در قبال جمهوری آذربایجان متهم کرده بود با خبرگزاری آران مصاحبه و به سوالات آن پاسخ دادند. متن مصاحبه به شرح زیر می باشد:

با سلام و تشکر از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید، در ابتدا اگر در خصوص وضعیت فعلی روابط ایران و جمهوری آذربایجان صحبتی دارید ارائه بفرمایید:

بنده هم خدمت شما و مخاطبین محترم عرض ادب و احترام دارم و نزدیک شدن سالروز اربعین حسینی را به پیروان آن حضرت تسلیت عرض می کنم. در خصوص روابط ایران و جمهوری آذربایجان آنچه مسلم است این است که از سال ۱۳۹۶ روابط دو کشور رو به بهبودی محسوسی گذاشته است که می توان به مصادیقی چون خودروسازی، راه آهن آستارا- آستارا، مباحث فرهنگی، داروسازی و غیره اشاره کرد. البته دست های پنهان بسیاری از جمله عوامل نفوذی رژیم صهیونیستی نیز وجود دارند که سعی در ایجاد و القای مشکل در روابط مردم مسلمان دو کشور دارند و انشاالله با بیداری و بصیرت مردم  دو کشور ناکام خواهند ماند.

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس جمهوری آذربایجان در راستای تاثیرگذاری بر آذری های ایران، خواستار لغو روادید برای سفر ایرانی ها به این کشور و حتی ایجاد امکان بورس تحصیلی رایگان برای دانشجویان ایرانی شده است نظر و تحلیل شما در این خصوص چیست؟

این نماینده ( قدرت حسنقلی اف) در سال ۹۵ نیز پیشنهاد داده بود که  که همزمان با لغو رژیم روادید با ایران، سفارت جمهوری آذربایجان در تل آویو هم باز شود تا در آن صورت به زعم وی  ایران آنچنان اعتراضی به این مساله نکند. و در واقع حتی این نماینده هم خیلی به دنبال لغو رژیم روادید با ایران نیست. در حالی که ایران سالهاست ویزا را به صورت یکطرفه لغو نموده و جمهوری آذربایجان نه تنها این کار را نمی کند حتی برای ورود آذری ها به ایران  هم مانع تراشی هم می کند و محدودیت هایی در مرز آستارا ایجاد کرده اند.

همچنان که اشاره کردید شاید یکی از مشکلاتی که در راستای نزدیک شدن بیش از پیش دو کشور به یکدیگر می شود حضور و نفوذ رژیم صهیونیستی در این کشور است، نظر شما در این باره چیست؟

اینکه از حضور و نفوذ رژیم صهیونیستی و استفاده این رژیم از خاک جمهوری آذربایجان در ایران انتقاد می شود بحث و انتقاد درستی است، چرا که  همه به منفعت طلبی و اشغالگری رژیم صهیونیستی اعتراف دارند و البته نتیجه اعتماد به رژیم صهیونیستی و آمریکا سرنوشت این روزهای کردهای سوریه  می شود که هم اکنون تنها و سرگردان رها شده اند.
ایران وطن آذری های شیعه و غیرتمندی است که از وجود کثیف رژیم صهیونیستی متنفرند و حتی ترک های ترکیه و بخش اعظمی از مردم جمهوری آذربایجان نیز چنین هستند ولی متاسفانه هنوز سیاسیون جمهوری آذربایجان در تشخیص این مسأله مشکل دارند.

چنین به نظر می رسد برخی از سیاستمداران جمهوری آذربایجان درک و شناخت درستی از تحولات داخی ایران و منطقه ندارند و این مساله گاها منجر به اظهارنظرهای غلط می شود، چه پیشنهادی برای رفع این مشکل دارید؟

از این گونه افراد دعوت می کنیم به ایران بیایند و از نزدیک با قشر ها و اقوام مختلف گفتگو و با واقعیت های ایران آشنا شده و علاقه مردم این سرزمین با هر قومیت و گرایش نسبت به نظام اسلامی و رهبری آن را از نزدیک ببینند، شاید از اسارت توهمات صهیونیستی بیرون بیایند. اطلاعات آنها خیلی دقیق نیست و ظاهرا اهل مطالعه و شنیدن اخبار جدید و درست هم نیستند.

قدرت حسنقلی اف تحریم های آمریکا را به عنوان عاملی برای فشار و تهدیدهای ایران علیه جمهوری آذربایجان دانسته است، فکر می کنید این نوع نگاه وی از کجا ناشی می شود؟

ایران در اوج تحریم های ظالمانه در حال مقاومت دلیرانه و زندگی شرافتمندانه است، حسنقلی اف باید به این سوال پاسخ دهد شما که تحریم نیستید و نفت را بعنوان سرمایه ملی مردم جمهوری آذربایجان را به رژیم کودک کش صهیونیستی می فروشید و ادعا می کنید پولش را نقدا دریافت می کنید، چرا هنوز نتوانسته اید آوارگان مناقشه قره باغ را بعد از این همه سال از رنج و محنت زندگی در خوابگاه های مخروبه نجات بدهید؟
بهتر است شما بعنوان نماینده انتصابی مجلس جمهوری آذربایجان به وضعیت اسفناک بخش های گسترده ای از مردم جمهوری آذربایجان به ویژه بانوان کارگر و مادران شهیدی که مجبورند برای گذران زندگی خود قبل از طلوع آفتاب مشغول به کار شوند رسیدگی نمائید.
آنان باید بگویند برای جوانان بسیار مستعد و با استعداد و خوب جمهوری آذربایجان در حالی که تحریم نیستند و کمتر از یک هشتم ایران جوان دارند چه کرده اند؟
خیانت هر خواص بی بصیرت در هر کشوری خائن آن کشور محسوب می شود لذا با شنیدن همچین حرفی از خواص یک کشور موجب جسارت گرفتن دشمنان ملت و فرهنگ آن ملت خواهد بود.

اشاره ای به مناقشه قره باغ و آوارگان آن داشتید، به عنوان کسی که در خصوص مناقشه قره باغ فعالیت های علمی و پژوهشی داشته اید، وضعیت قره باغ را چگونه ارزیابی می کنید؟

شما و ما خوب می دانیم راه حل آزادی قره باغ مبارزه و جانفشانی در راه این قطعه از خاک اسلام است. باید از نمایندگان مجلس جمهوری آذربایجان پرسید آیا نشسته اید که گروه مینسک قره باغ را برایتان آزاد کند؟ بزرگ مردان اسلامگرا در زندانهای شما پیر می شوند و شما به عنوان نماینده انتصابی و نه انتخابی مردم جمهوری آذربایجان سکوت پیشه کرده و تنها کشوری را که بیشترین حمایت ها را در طول سالهای پس از استقلالتان از شما داشته متهم می کنید!؟ آیا این به نفع جمهوری آذربایجان است؟

برای آزادی قره باغ چه راهکاری پیشنهاد می کنید؟

ما در چهل سال گذشته با ظلم ها و فشار های ظالمانه سیاسی، اقتصادی و نظامی مواجه بوده ایم و دوران ۸ سال دفاع مقدس را با پیروزی و بدون از دست دادن یک وجب از خاک خود پشت سر گذاشتیم. جمهوری اسلامی ایران در سالهای اخیر به دنبال درخواست دولت های قانونی کشور های عراق و سوریه تروریست های دست پرورده آمریکا و مورد حمایت و پشتیبانی رژیم صهیونیستی را به خاک ذلت نشانده و نابود کرد.
امروز ایران پیچیده ترین سلاح ها، پهباد ها و شهرک های عظیم زیر زمینی موشکی را در اختیار دارد و بر روی ناوهای آمریکا عملیات شناسایی انجام می دهد.
با وجود همین تحریم هایی که قدرت حسنقلی می گوید به دانش هسته ای، نانو، پزشکی و … به صورت بومی دست یافته است و رشد بی نظیر مقالات بین الملی ایرانیان در جهان در چهل سال گذشته چیزی نیست که بشود نادیده گرفت. همین الان تنها با دور ریز سفره های ایرانیان می توان ۴۰ میلیون آمریکایی گرسنه را سیر کرد.
وقتی ایران پهپاد جاسوسی آمریکا را با تشخیص نداشتن سرنشین ساقط می کند پس مشکلی در تشخیص مسیر پرواز و انهدام اسباب بازی هایی که رژیم صهیونیستی از خاک جمهوری آذربایجان روانه ایران کرده است وجود ندارد.
اینها را گفتم تا بگویم، جمهوری اسلامی ایران بر اساس قانون اساسی خود مخالف اشغالگری توسط هر کشوری در جهان است و در این راستا به شرط عزم جدی باکو برای آزادی قره باغ، همچون گذشته از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد، امروز جهان اسلام دارای تجربه، ظرفیت و پتانسیل های بسیاری است و جمهوری آذربایجان می تواند از این ظرفیت ها استفاده نماید و خود را از دام ادعاهای پوچ آمریکا، رژیم صهیونیستی و غرب برای کمک به آزادی قره باغ نجات دهد.

در پایان اگر سخنی با سیاستمداران و نمایندگان مجلس جمهوری آذربایجان دارید بفرمائید:

صحبت من با امثال این نماینده و سایر سیاستمداران همفکر وی این است که برای آزادی قره باغ مصلحت اندیشی را کنار بگذارید و از تجارب چند سال اخیر جبهه مقاوت استفاده کنید، شما که برای منافع کوتاه مدت به شرایط نه صلح و نه جنگ تن در داده اید و پشت دیوارها و وعده و وعید های پوچ غرب و آمریکا و گروه مینسک گرفتار شده اید، لحظه ای به این مسأله بیاندیشد که اگر قره باغ را برای همیشه از دست بدهید چه خسارت سنگینی برای شما و جهان اسلام رخ خواهد داد!
فرافکنی مشکلی را حل نخواهد کرد، با مردم خود رو راست باشید، به آنها بگویید، ایران تنها کشوری بود که در میدان عمل دست یاری سوی شما گشود و در جنگ قره باغ در کنارتان ایستاد، به مردمانتان بگویید، ایران نخجوان را برای شما حفظ کرد، به مردمانتان بگویید، هواپیمای ایران به خاطر حمایت از شما در جنگ قره باغ ساقط شد، به مردمانتان بگویید، ایران سالهاست روادید ورود به ایران را حذف کرده است و بسیاری چیز های دیگر را هم در رسانه های خود بگویید اگر می توانید!؟
گرچه مقایسه کشور بزرگ و قدرتمندی مانند ایران با جمهوری آذربایجان مقایسه منطقی نیست ولی بهتر است افرادی از جنس این نماینده وابسته و هتاک، در رسانه هایشان قدرت نظامی، توان علمی، پزشکی، ورزشی، دانشگاه ها، آزادی و سطح تحصیلات زنان و…  در جمهوری آذربایجان را با ایران مقایسه کنند در شرایطی که ایران تحریم است و آنها ظاهرا تحریم نیستند ولی اسیر و گرفتار سیاست های دیگران شده اند.
آیا آنها تجهیزات و شناورهای صهیونیستی مستقر شده در دریای خزر را برای آزاد سازی قره باغ خریده اند؟  اولویت اصلی ارتش جمهوری آذربایجان به عنوان کشوری که ۲۰ درصد خاکش در اشغال اشغالگری مشابه رژیم صهیونیستی است وابستگی به این رژیم نابود شدنی و استقرار شناورهای ساخت آن در دریای خزر است و خودشان باید قضاوت کنند آیا این سیاست به آزادی قره باغ منجر خواهد شد؟!

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا