آذربایجاناخبارعمومی

ارائه نتایج اجرای طرح خط لوله گاز جنوبی در باکو

در باکو پس از پنجمین نشست وزرا در چارچوب نشست هیئت مشورتی خط لوله گاز جنوبی در روز ۲۰ فوریه، یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک میان وزیر انرژی آذربایجان و کمیسر اتحادیه اروپا در بودجه و منابع انسانی برگزار شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، شهبازوف به خبرنگار«وستنیک قفقاز» گزارش داد: «مجارستان صربستان و سن مارینو برای اولین بار بود که حضور داشتند. این امر نشان می‌دهد که هر سال علاقه به این پروژه افزایش می‌یابد».

وزیر آذربایجان همچنین اعلام کرد که تکمیل کار پروژه «شاه دنیز-۲»، و گسترش خط لوله گاز قفقاز جنوبی و بخش خط لوله گاز Trans-Anatolian (TANAP، که گاز را به ترکیه عرضه می کند، تمام شده است.

وی افزود: «کار خط لوله Trans-Adriatic (TAP، که به منظور عرضه گاز آذربایجان به اروپا طراحی شده است، تا ۸۵ درصد تکمیل شده است.»

علاوه بر این، شهبازوف گفت که در این نشست برنامه‌های آینده و کار آتی کمیته مورد بحث قرار گرفت و پس از جلسه یک بیانیه امضا شد.

گونتر اتینگر، کمیسر اتحادیه اروپا در امور بودجه و منابع انسانی، به نوبه خود اشاره کرد که آذربایجان شریک استراتژیک اروپا در تامین گاز است.

او توضیح داد: «منابع گاز بسیاری از کشورها در حال تمام شدن هستند. این مساله، برای مثال، در هلند اتفاق در حال رخ دادن است، بنابراین ما باید گاز بیشتری وارد کنیم.»

کمیسر اروپایی خاطر نشان ساخت: «شرکت SOCAR شریک استراتژیک اتحادیه اروپا است. امروز ما درباره آن گفتگو کردیم که پس از اتمام کوریدور گاز جنوبی، همچنان  همکاری خود را در زمینه‌های دیگر ادامه خواهیم داد. در ده سال آینده، ما قصد داریم تا واردات گاز را از این منطقه به ۲۵ میلیارد متر مکعب افزایش دهیم.»

اتینگر در مورد امضای اعلامیه مشترک پنجمین نشست وزرا در چارچوب شورای مشورتی خط لوله گاز جنوبی، تأکید کرد که این امر گام مهمی در راستای متنوع سازی بیشتر منابع و مسیرهای انرژی به اروپا است. وی در خاتمه گفت: «شرکا باید بهترین استفاده را از زیرساخت جدید کرده و چگونگی دو برابر شدن ظرفیت در اسرع وقت را بررسی کنند. »

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا