آذربایجاناخبارعمومیگرجستان

ادامه مذاکرات باکو و تفلیس در زمینه تحدید حدود مرزها

معاون وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان از ادامه مذاکرات میان باکو و تفلیس در زمینه تحدید مرزهای مشترک خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از خبرگزاری ترند، خلف خلفوف معاون وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در حاشیه مراسم روز ملی فرانسه به خبرنگاران اعلام کرد که مذاکرات تحدید مرزهای مشترک با گرجستان ادامه دارد.

وی افزود؛ در نشست اخیر کمیسیون تحدید مرزهای مشترک جمهوری آذربایجان و باکو مقرر شد تا متخصصان بیشتر بر روی این موضوع کار کرده و پیشنهادات خود را آماده کنند.

معاون وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان خاطر نشان کرد؛ نشست بعدی این کمیسیون ممکن است در تفلیس برگزار شود و احتمال دارد تصمیمات مهمی در آن اتخاذ شود.

دوازدهمین جلسه کمیسیون مشترک تحدید مرزهای مشترک جمهوری آذربایجان و گرجستان در روزهای ۲۳ و ۲۴ مه در باکو برگزار شد. ریاست هئیت آذربایجانی را خلف خلف اف و ریاست هیئت گرجستانی را لاشا دارسالیا معاون وزیر خارجه گرجستان برعهده داشت. این جلسه با حضور کارشناسان و نمایندگان سازمان های دولتی مربوطه هر دو کشور برگزار شد. طرفین مسائل مربوط به عبور و مرور از خطوط مرزی را بررسی و بحث های مفصلی در مورد تمامی بخش های مرزهای بین دولتی که هنوز در مورد آنها توافقی صورت نپذیرفته است، انجام دادند. هم چنین دو طرف توافق کردند که با حضور کارشناسان به طور مشترک از نقاط مرزی بین دولتی بازدید کنند.

با وجود گذشته همکاری های موفق و پایدار میان گرجستان و جمهوری آذربایجان بر اساس منافع ملی و وابستگی متقابل، اما اخیرا مسائل و مشکلات میان تفلیس و باکو گسترش پیدا کرده است. یکی از مسائل اصلی که سبب تنش در روابط دو کشور گردیده است، تنش ها و اختلافات پیرامون منطقه تاریخی و مجموعه کلیساهای واقع در مرز مشترک دو کشور موسوم به کشکیچیداغ یا داویت گارجا است.

لازم به ذکز است: در روز ۲۸ مه در حالیکه جمهوری آذربایجان خود را آماده برگزاری روز جمهوریت به عنوان یکی از مهمترین تعطیلات ملی خود و نیز برگزاری فینال لیگ اروپا در تاریخ ۲۹ مه می کرد، در اطراف منطقه داویت گارجا که در جمهوری آذربایجان کشکیچی داغ نامیده می شود درگیری ها و تنش های جدیدی اتفاق افتاد. هزاران نفر از معتقدان کلیسای ارتدوکس گرجستان به سمت معابد و کلیساهای منطقه باستانی داویت گارجا که در منطقه مرزی میان جمهوری آذربایجان و گرجستان واقع است حرکت کردند. در این حرکت اعتراضی، گروهی از کشیش‌های منطقه مارنئولی گرجستان در بزرگراه اصلی ورود به جمهوری آذربایجان تجمع اعتراضی برگزار کرده و با بستن «قیرمیزی کوپرو»، باعث ترافیک شدید اتومبیل‌ها در مرز ورودی دو کشور شدند. این کشیشان با شعار «داویت گارجا (معابد کشیکچی داغ) متعلق به گرجستان است» از مسئولان گرجی خواستند که با جمهوری آذربایجان برخورد سرسختانه داشته باشند و مشکلات ورود مردم گرجستان به معابد کشیکچی داغ را حل کنند. سه هزار معترض گرجی از مرز جمهوری آذربایجان و گرجستان عبور کردند و به دور صومعه های اودابنو و چیچخیتوری یک زنجیره انسانی تشکیل دادند. طرف آذربایجانی نیز خویشتنداری پیشه کرده و با طرف گرجستانی موافقت کردند تا برخوردی با معترضان نکنند. در نزدیکی صومعه چیچخیتوری معترضان گرجی پرچم ملی گرجستان را که منقش به صلیب سنت جورج و بسیار شبیه به پرچمی است که در جنگهای صلیبی مورد استفاده قرار میگرفت همراه خود به اهتزاز درآوردند. در نهایت معترضان به خاک گرجستان بازگشته و این تظاهرات به صورت مسالمت آمیز به پایان رسید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا