آذربایجاناخبارترکیهعمومی

اخراج نخست وزیر سابق از حزب حاکم ترکیه

شورای مرکزی حزب عدالت و توسعه پس از یک نشست مفصل٬ حکم به اخراج نخست وزیر سابق ترکیه از این حزب داد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از روزنامه صباح٬ شب گذشته شورای مرکزی حزب عدالت و توسعه به ریاست رجب طیب اردوغان رهبر این حزب٬ نشست مفصلی به مدت ۴ ساعت و ۴۰ دقیقه برگزار کرد.

براساس بیانیه کوتاهی که از سوی حزب عدالت و توسعه منتشر شده٬ اعضای شورای مرکزی مدیریت حزب در نشست دیشب با اجماع آراء٬ خواهان آن شدند که اسامی داوداوغلو و سه نماینده سابق٬ برای تکمیل فرایند اخراج قطعی٬ در اختیار کمیته دیسیپلین داخلی آکپارتی گذاشته شود.

احمد داوداوغلو وزیر امور خارجه اسبق٬ نخست وزیر اسبق و رهبر سابق حزب عدالت و توسعه همراه با آیهان صفر اوستون٬ سلجوق اُزداغ و عبدالله باشجی٬ چهار فردی هستند که در نشست دیشب در مورد آنان تصمیم‌گیری شد. این شورا همچنین ندیم یامالی رئیس سابق شاخه آنکارای حزب و سلیم تمورجی رئیس سابق شاخه استانبول را مستحق اخراج قطعی دانست و خواستار انتقال پرونده‌های آنان به کمیته دیسیپلین داخلی آکپارتی شد.

در بیانیه آکپارتی در مورد اخراج این افراد٬ اشاره‌ای به اتهامات آنان نشده اما دو روز پیش٬ رجب طیب اردوغان رهبر حزب عدالت و توسعه در شهر قونیه زادگاه داوداوغلو٬ انتقادات تندی را علیه یاران جداشده خود بیان کرد.

احمد داوداوغلو که سابقا از او به عنوان مغز متفکر تصمیمات استراتژیک آکپارتی و معمار سیاست خارجی ترکیه نام برده می‌شد٬ در روزهای اخیر در گفتگو با رسانه‌ها اعلام کرده بود: «ما از قطار آکپارتی پیاده نشدیم٬ ما را هل دادند.»

اخبار منتشر شده در رسانه‌های ترکیه حاکی از آن است عبدالله گل رئیس جمهوری سابق ترکیه٬ علی باباجان معاون سابق اقتصادی نخست وزیر و افرادی که در این خبر به اسامی آنها اشاره شده٬ در صدد تاسیس یک حزب سیاسی جدید هستند.

رسانه‌های نزدیک به آکپارتی اعلام کرده‌اند داوداوغلو به منظور تاسیس حزب خود در هفته‌های اخیر با چند تن از فعالان اقتصادی قونیه و استانبول دیدار و از آنها طلب پول کرده اما نتیجه‌ای به دست نیاروده است ولی در عین حال٬ تصاویری از ساختمانی را منتشر کرده که دفاتر و طبقات آن به منظور استفاده به عنوان دفتر مرکزی حزب٬ آماده‌سازی شده‌اند و در اتاق‌ها٬ بنرهای بزرگی با تصویر داوداوغلو دیده می‌شود که این شعار در آنها برجسته شده است: «قدرت بیشتر٬ رفاه بیشتر.»

منبع: تسنیم

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا