آذربایجاناخبارعمومیگرجستان

اختصاص ۲۵۰ میلیون یورو به گرجستان از سوی اتحادیه اروپا

بانک سرمایه گذاری اروپا اعلام کرد که ۲۵۰ میلیون یورو برای مدرنیزاسیون بخش بزرگراه «شرق – غرب» گرجستان، که اصلی‌ترین مسیر حمل و نقل جاده‌ای در این کشور است و همچنین بخشی از زیرساخت‌های اروپایی TEN –T اختصاص داده است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از وستنیک قفقاز، Ports Europe در مقاله EU to lend €۲۵۰ million to Georgia for improvement of the highway between Caspian and Black Seas می‌نویسد که یکی از اهداف نوسازی – بهبود ارتباط گرجستان با اروپا از طریق بزرگراه است، که باکو در دریای خزر را از طریق گرجستان با ترکیه و بنادر گرجی پوتی و باتومی در دریای سیاه. متصل می‌کند.

نزدیک به ۱۰۰ کیلومتر از بزرگراه ۴۱۰ کیلومتری مدنیزه خواهد شد که باعث بهبود شرایط ایمنی و ترافیک، کاهش زمان سفر و هزینه سفر و اصطکاک اتومبیل خواهد شد. وام بانک سرمایه گذاری اروپا توسط پادمان جامع اتحادیه اروپا تامین می‌شود. به عنوان یک نهاد مالی اتحادیه اروپا، بانک سرمایه گذاری اروپا خارج از مرزهای اتحادیه اروپا، سیاست‌های خارجی این بلوک را به طور مستقیم اجرا می‌کند.

آزادراه «شرق – غرب»- مهمترین راه حمل و نقل جاده‌ای در گرجستان است که رانندگان آذربایجانی و ارمنستانی که به مقصد بندرهای دریای سیاه و ترکیه در حرکتند از آن استفاده می‌کنند و همچنین برای رفت و آمد در مسیر طولانی مدت تفلیس نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این بزرگراه همچنین بخشی از کریدور پان اروپایی است که اتحادیه اروپا را به آسیای مرکزی از طریق قفقاز و بخشی از برنامه حمل و نقل دریایی اروپا-قفقاز و آسیا (TRACECA) پیوند می‌دهد.

نوسازی بزرگراه «شرق-غرب»، که از سال ۲۰۰۶ آغاز شده است، یکی از اولویت‌های اصلی گرجستان محسوب می‌شود. هدف این پروژه تقویت موقعیت کشور به عنوان کانال اصلی تجارت منطقه‌ای است.

با حمایت از این پروژه، صندوق سرمایه‌گذاری همسایگی اتحادیه اروپا (NIF) و بانک سرمایه گذاری اروپا (EIB) به یکپارچگی منطقه‌ای کمک می‌کنند.(NIF) به طور رسمی در سال ۲۰۰۸ راه اندازی شد و نام آن به پلت فرم سرمایه‌گذاری همسایگی تغییر یافت.

هدف از این مکانیزم مالی، اختصاص بودجه اضافی برای پروژه‌های زیربنایی سرمایه‌ای در زمینه‌هایی مانند حمل و نقل، انرژی، محیط زیست و توسعه اجتماعی در کشورهای عضو شرکای اتحادیه اروپا می‌باشد که تحت پوشش سیاست همبستگی اروپا (ENP) قرار دارد.

این برنامه‌ها با جمع آوری منابع از بودجه اتحادیه اروپا، کشورهای عضو این بلوک و استفاده از آنها برای جذب وام از موسسات مالی اروپا و نیز کمک‌های کشورهای عضو شریک(ENP) اجرایی می‌شود.

در سپتامبر ۲۰۱۸ هیئت مدیره بانک توسعه آسیایی (ADB) وام ۳۰۰ میلیون دلاری را برای تأمین ساخت بخش چهارراهی بزرگراه «شرق-غرب» میان خِوی و اوبیسی گرجستان، به طول ۱۲ کیلومتر تصویب کرد.

بزرگراه «شرق-غرب»، که بخشی جدایی ناپذیر از یکی از شش مسیر اصلی ارتباطات کشورهای همکاری اقتصادی منطقه آسیای مرکزی است، حدود ۶۰ درصد تجارت خارجی گرجستان را در اختیار دارد، گرچه تنها حدود ۲ درصد کل شبکه جاده‌ای کشور را اشغال کرده است. در این بزرگراه حدود ۱۳۰۰۰ وسیله نقلیه در روز با افزایش بیش از ۱۰ درصد ترافیک سالیانه از سال ۲۰۰۵ تردد دارند.

بانک جهانی، بانک توسعه آسیا، آژانس همکاری بین المللی ژاپن (JICA)، بانک سرمایه‌گذاری اروپا، بانک توسعه چین و بانک اروپایی بازسازی و توسعه، تامین مالی پروژه‌های مختلف برای بهبود و توسعه بزرگراه «شرق – غرب» را فراهم می‌کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا