آذربایجاناخبارارمنستانعمومیقره باغقره باغ

احتمال برنده شدن یک کاندیدا زن در انتخابات ریاست جمهوری منطقه خودخوانده قره باغ

سایت کاسپی جمهوری آذربایجان به نقل از رسانه های روسیه خبر داد در انتخابات ۳۱ مارس جمهوری خودخوانده قره باغ، انتخاب یک نامزد زن به ریاست این جمهوری خودخوانده محتمل است.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از سایت کاسپی، باکو ساآکیان، رییس جمهوری خودخوانده کنونی منطقه اشغالی قره باغ که دو دوره متوالی ریاست جمهوری را به عهده داشته، بر اساس قانون نامزد انتخابات ۳۱ مارس نشده است.
بر اساس گزارش نزاویسمایا گازتا روسیه هم اکنون خط آتش بس در منطقه مورد مناقشه قره باغ میان نیروهای ارمنی و آذری آرام است، اما ممکن است هم زمان با انتخابات ریاست جمهوری و مجلس قره باغ، اوضاع وخیم شود.
جمهوری آذربایجان انتخابات منطقه اشغالی قره باغ را به رسمیت نمی شناسد.
نزاویسمایا گازتا افزوده است که باکو به این طریق می خواهد نشان دهد که ساکنان قره باغ را شهروندان خود تلقی می کند.
از سوی دیگر، کمیسیون به اصطلاح مرکزی انتخابات قره باغ، ثبت نام از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و مجلس این منطقه را آغاز کرده است. ساموئل بابایان، وزیر دفاع خودخوانده پیشین، ماسیس مایلیان، وزیر خارجه، آشوت گولیان، رییس مجلس ، ویتالی بالاسانیان، رییس شورای امنیت ملی، آرایک آروتونیان، وزیر پیشین دولت از جمله نامزدها هستند. داوید ایشخانیان، نماینده فدراسیون انقلابی ارمنی ( داشناکسوتیون) و آیک خانومیان، نماینده «نوزایی ملی» و خانم کریستیانا بالایان، فعال اجتماعی و خانم بلّا لالایان، روزنامه نگار نیز از جمله رقبای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری منطقه اشغالی قره باغ هستند.
گفته می شود کریستیانا بالایان حامیان زیادی دارد.
ممکن است داوید بابایان، مسئول رسانه ای کنونی ریاست جمهوری منطقه اشغالی قره باغ نیز نامزد این انتخابات بشود.
کارشناسان سیاسی، نامزد اصلی این انتخابات را ماسیس مایلیان، وزیر خارجه کنونی می دانند. گفته می شود که او حمایت نیروهای لیبرال و دولت کنونی ارمنستان را کسب کرده است.
آرایک آروتونیان، رییس حزب «وطن آزاد» نیز مدعی پیروزی در این انتخابات است.
نزاویسمایا گازتا افزوده است برای نخستین بار است که انتخابات منطقه اشغالی قره باغ این گونه در چنین فضای رقابتی برگزار می شود.
چهار حزب دارای نماینده در مجلس قره باغ نیز برای رقابت در انتخابات این مجلس اعلام آمادگی کرده اند. احزاب «وطن آزاد»، «داشناکسوتیون»، «دموکراتیک» و «نوزایی ملی» برای کسب ۳۳ کرسی مجلس ( ۱۷ کرسی از طریق سیستم اکثریتی و ۱۶ کرسی از طریق سیستم تناسبی ) رقابت خواهند کرد. البته، ممکن است شمار داوطبان افزایش یابد. زیرا، ۲۷ حزب در جمهوری خودخوانده قره باغ مجوز فعالیت دریافت کرده اند.
سایت مسکو-باکو نیز در تحلیل انتخابات منطقه اشغالی قره باغ نوشته است: « اقدامات اخیر پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان نشان می دهد که ایروان در حال اجرای سیاست «محکم کاری سفت» در قره باغ است، زیرا اعمال قدرت بر قره باغ همانند آب برای نیکول پاشینیان ضروری است. از سوی دیگر حکومت خوخوانده حاکم بر قره باغ نیز برای حفظ قدرت، تحرکات جدی سیاسی را در پیش گرفته است. حتی به این منظور برخی از مقامات برکنار و مامور نامزدی انتخابات شده اند. اگر مخالفان پاشینیان در انتخابات قره باغ پیروز شوند، ممکن است پایان حاکمیت پاشینیان تسریع شود. به همین علت، پاشینیان نیز تلاش خواهد کرد به هر صورت نامزد او در این انتخابات برنده شود.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا