آذربایجاناخباراردبیلایرانعمومی

اتصال آزاد راه قزوین- رشت به آستارا، باکو و اردبیل

وزیر راه و شهرسازی از اتصال آزادراه قزوین – رشت به شهرهای آستارا و باکو در کشور جمهوری آذربایجان و سپس استان اردبیل خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، محمد اسلامی لحظاتی پیش در جریان سفر به شهرستان مرزی بندر آستارا و بازدید از منطقه ویژه اقتصادی بندر، بارانداز ریلی آستارا – آستارا، پایانه غلات بندر، پایانه نفتی و غلات راه آهن، پل روگذر کمربندی غربی شهر آستارا و عملیات احداث راه آهن رشت – آستارا در منطقه عباس آباد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بنادر در کریدور شمال – جنوب و شرق – غرب نقش ویژه و تأثیرگذاری را دارند.

وی با اشاره به موافقت نامه های صورت گرفته در خصوص ظرفیت سازی در بنادر کاسپین انزلی و منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا در استان گیلان، ادامه داد: سهم ویژه‌ای از بازار ترانزیت برای این دو بندر مهم در شمال کشور اختصاص یافته است.

وی از جهت گیری وزارت راه و شهرسازی در گسترش حمل و نقل ترکیبی و حمل و نقل مسافری سخن گفت و خاطرنشان کرد: برای این منظور در همایش اقتصادی دریای خزر در ترکمنستان توافقات در خصوص مسافرت های دریایی بین بنادر کشورهای حاشیه دریای خزر پایه‌گذاری و برنامه هایی تدوین شده است.

اسلامی به گسترش پذیرش مسافر در بنادر نوشهر، انزلی و آستارا اشاره کرد و افزود: تجهیز و تقویت بنادر و مناسب سازی ظرفیت کشتی ها برای مسافرت های دریایی و سایر اقدامات دریایی از دیگر برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی در این حوزه است.

وی روابط با کشور جمهوری آذربایجان در توسعه حمل و نقل را بسیار خوب برشمرد و تصریح کرد: افزایش ترانزیت و مبادلات تجاری، متأثر از این روابط می باشد که آثار آن را در بندر آستارا به خوبی مشاهده می‌کنیم.

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگر سخنان خود به تأکیدات رئیس جمهور در خصوص توسعه حمل و نقل ریلی اشاره کرد و گفت: توسعه راه آهن رشت – آستارا یکی از برنامه‌های مهم دولت تدبیر و امید در این حوزه است که با همکاری مردم منطقه در واگذاری اراضی و آزادسازی مسیرها می توانیم در روند اجرای پروژه سرعت ایجاد کنیم.

وی از توقف چند ماهه پروژه بارانداز راه آهن آستارا – آستارا سخن گفت و توضیح داد: این ترمینال مدتی به علت مشکلات فنی و قراردادی متوقف شد و با پیگیری های به عمل آمده فعالیت پیمانکار در آن از سر گرفته شده است.

اسلامی با تأکید بر اینکه در صورت عدم بروز مشکلات آب و هوایی، پروژه در کمترین زمان ممکن به سرانجام خواهد رسید، تصرح کرد: با کشور جمهوری آذربایجان برای احداث اتوبان و یا آزادراه باکو – آستارای آذربایجان به آستارا ایران تا رشت، جهت اتصال به آزاد راه سراسری کشور توافق شده است.

وی اضافه کرد: برای تحقق این هدف، پلی جدید به روی رودخانه مرزی آستاراچای احداث می شود که آیین کلنگ زنی آن در هفته های پیش رو برگزار می شود.

وی از ادامه اتصال آزاد راه رشت به آستارا و سپس اردبیل خبر داد و افزود: گسترش متوازن زیرساخت های حمل و نقل از مهمترین اهداف وزارتخانه است.

وزیر راه و شهرسازی به تداوم عملیات تعریض جاده ترانزیتی آستارا به استان اردبیل اشاره کرد و گفت: عملیات تعریض این جاده از ایست بازرسی قلعه تا حیران و ونه بین در حال انجام است و پروژه روند رو به جلو را دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا