ترکیه

اتحاديه اروپا در آستانه لغو مذاکرات پيوستن ترکيه به اين اتحاديه

منابع آگاه در اتحادیه اروپا روز یکشنبه اعلام کردند این اتحادیه در آستانه لغو دور جدیدی از مذاکرات در خصوص پیوستن ترکیه اتحادیه اروپاست.
بنا به گفته کارشناسان سیاسی، لغو این دور جدید مذاکرات باعث می شود امید اندک آنکارا برای پیوستن به اتحادیه اروپا کمرنگ تر شود و روابط این کشور با بروکسل آسیب ببیند.
بـه گـزارش خبرگـزاری رویترز از بروکسل، این منابع آگاه گفتند آلمان به عنوان بزرگترین قدرت اقتصادی اتحادیه اروپا با تلاشهای صورت گرفته به منظور احیای تلاشهای ترکیه برای عضویت در این اتحادیه مقابله می کند که این اقدام تا حدی مربوط به نحوه برخورد ترکیه با اعتراضات ضد دولتی است. اعتراضات مردمی طی چند هفته گذشته سرتاسر ترکیه را در بر گرفته است.
هلند نیز مراتب نگرانی خود را در خصوص تصمیم اتحادیه اروپا برای از سر گیری گفتگوها با ترکیه درباره یک فصل جدید مذاکره اعلام کرد. بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، این گفتگوها قرار است چهارشنبه آینده برگزار شود.
برخی مقامات اتحادیه اروپا امیدوار بودند گشودن این فصل جدید از گفتگو با ترکیه درباره سیاستهای منطقه ای، روح جدیدی را به مذاکرات به بن بست رسیده درباره عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا بدمد.
آن دسته از نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه اروپا که فرصت اعلام دیدگاه خود را در خصوص این گفتگوها طی هفته گذشته پیدا نکردند، روز دوشنبه برای آخرین بار این موضوع را بررسی خواهند کرد.
پس از مخالفت دقیقه آخری آلمان با برگزاری مذاکرات با ترکیه، ایرلند که هم اکنون ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را به عهده دارد به مقامات ترکیه اعلام خواهد کرد نشست روز چهارشنبه به تعویق خواهد افتاد یا به کلی لغو خواهد شد.
ترکیه و آلمان در حال حاضر درگیر اختلافات دیپلماتیک در خصوص سرکوب معترضان ترکیه هستند. آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان چندی پیش اعلام کرد از نحوه سرکوب معترضان ترکیه شگفت زده شده است.
مقامات ترکیه در این باره اعلام کردند با هر گونه تصمیم اتحادیه اروپا در خصوص لغو مذاکرات روز چهارشنبه به شدت واکنش نشان خواهند داد.
برخی از سیاستگذاران اتحادیه اروپا در باره موضع افراطی آلمان در قبال ترکیه هشدار داده اند. آنها عقیده دارند آلمان باید در خصوص حمایت از حقوق مدنی، تعامل بیشتری با ترکیه داشته باشد نه اینکه با آن مقابله کند.
برخی تحلیلگران نیز عقیده دارند ملاحظات انتخاباتی نقش مهمی در اتخاذ این موضع از سوی مقامات آلمان دارد. محافظه کاران آلمان با مخالفت با عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا سعی در افزایش محبوبیت خود در انتخابات ماه سپتامبر دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا