آذربایجاناخبارارمنستانایرانعمومیقره باغقره باغ

ابراهیم اوغلو: اگر سنت ها و اصول عاشورایی مردم جمهوری آذربایجان به درستی تداوم می یافت امروز پاشینیان نمی توانست مدعی تملک قره باغ شود

رهبر «جمعیت دینی جمعه» جمهوری آذربایجان: اگر سنت ها و اصول عاشورایی مردم جمهوری آذربایجان بطور کامل و به درستی تداوم می یافت، امروز افرادی مثل پاشینیان ( نخست وزیر ارمنستان ) نمی توانستند مدعی تملک قره باغ شوند.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، حاج ایلقار ابراهیم اوغلو، رهبر «جمعیت دینی جمعه» جمهوری آذربایجان، اعلام تعطیل رسمی روز عاشورا در این کشور را یک نیاز مردمی دانست و گفت: آذربایجانی ها همگی در دو روز از سال در یک جا تجمع می کنند. یکی در روز نوروز و دیگری در روز عاشورا. در هرجای دنیا آذربایجانی ها در این دو روز یک جا جمع می شوند. ان شاء الله با تعطیل رسمی روز عاشورا در کشور، انسان ها بتوانند به راحتی به عزاداری برای امام حسین (ع) بپردازند.

 حاج ایلقار ابراهیم اوغلو افزود: جای خوشبختی است که روح این سرزمین با این پایه ها بنا شده است. به هر جای جمهوری آذربایجان بروید، مشاهده خواهید کرد که در ایام محرم برای امام حسین (ع) عزاداری می شود.
رهبر جمعیت دینی جمعه جمهوری آذربایجان گفت: در دهه های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ حتی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، تجمعات ۴۰ هزار نفری عاشورا در شهر گنجه برگزار می شد که برای مقابله با آن ارتش شوروی مامور می شد.
حاج ایلقار ابراهیم اوغلو، پایبندی به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) را از مهمترین ویژگی ها و مایه خوشبختی آذربایجانی ها توصیف کرد و گفت: در گرجستان در جایی مثل منطقه بورچالی در زمان شوروی، آذری ها با حفظ همین عنصر هویتی خود و با عزاداری برای امام حسین (ع ) توانستند موجودیت خود را حفظ کنند. امروز در روسیه نیز آذربایجانی ها در روز عاشورا یک جا جمع خواهند شد.
حاج ایلقار ابراهیم اوغلو افزود: در جمهوری آذربایجان نیز تجمع عاشورایی به یک یا دو مرکز خلاصه نمی شود. در باکو، گنجه، آق دام، لنکران، ماسالی، دارالمومنین سالیان و هر جایی که آثار فرهنگی صفوی باقی است، عزاداری ماه محرم و صفر برگزار می شود. در گذشته در زنگزور و ایروان نیز همین گونه بوده است و ان شاء الله در آینده نیز همین طور خواهد شد. آزادی قره باغ نیز فقط با پایبندی به مکتب اهل بیت (ع) امکان پذیر است. در کرکوک نیز وقتی رژیم صهیونیستی دوم را پایه گذاری کردند، این جوانان عاشق اهل بیت عصمت و طهارت (ع) بودند که توانستند در عرض ۲۴ ساعت، بساط صهیونیست دوم را جمع کنند.»
رهبر جمعیت دینی جمعه جمهوری آذربایجان تبلیغات علیه عزاداری ماه محرم را ناشی از پسماندهای ذهنی زمان حاکمیت الحاد کمونیستی شوروی، برخی تعصبات خاص در جمهوری آذربایجان و واکنش ها به احیای اسلام در این کشور در پی فروپاشی شوروی دانست و گفت: جمهوری آذربایجان جای جالبی است. برخی افراد، خودشان آتئیست ( ملحد، بی اعتقاد به وجود خدا) هستند. اما نوعی تعصب دارند و با آنکه به خدا و پیامبر و قیامت باور ندارند، به محض فرارسیدن ماه محرم، با تعصب شروع به تبلیغات ضد محرم می کنند.
رهبر جمعیت دینی جمعه گفت:  بعضا شبهه اختلاف میان شیعه و سنی را درباره عزاداری ماه محرم مطرح می کنند و بعضا هم می گویند این واقعه، نزاع میان پسرعموها بوده است و از این قبیل. اما، این ها بهتانی بیش نیست. در زمان واقعه عاشورا، اصلا مساله شیعه و سنی وجود نداشت و مکاتب اهل سنت از جمله حنفی و مالکی و شافعی بعدها به وجود آمدند. اهل سنت هم برای شهادت مظلومانه نوه پیامبر گرانقدر اسلام (ص) عزاداری می کنند. محبت به اهل بیت عصمت و طهارت (ص) امر قرآن است. عزاداری برای امام حسین (ع) احیای معنوی اسلام است که همه ساله روی می دهد.
حاج ایلقار ابراهیم اوغلو مطرح شدن برخی شبهه ها درباره نحوه عزاداری ماه محرم در جمهوری آذربایجان را انحرافی و نادرست دانست و گفت: مثلا گفته می شود که کسی قمه نزند. مگر کسی در جمهوری آذربایجان وجود دارد که قمه بزند؟ یا درباره سنت دسته زنجیرزنی، وارد کردن خسارت به بدن را مطرح می کنند. اما، کسی با زنجیر به خودش صدمه نمی زند. زنجیرزنی جزئی از فولکلور و سنت عزاداری مردم برخی از مناطق است. مردم زنجان و اردبیل و ارومیه و تبریز در ایران به معنای مثبت کلمه در عزاداری با هم رقابت می کنند. بنده در سال گذشته در «یوم العباس» که در زنجان برگزار می شود و دسته عظیم عزاداری برای ابوالفضل العباس (ع) به راه می افتد، نوحه ای از مردم زنجان را بازنشر کردم که همگی خطاب به حضرت ابوالفضل می گفتند: تو را می گویند!(«سنی دئییرلر»! آواز آهنگینی است که پیش تر برخی محافل پان ترکیستی و ضد ایرانی با خواندن آن سعی در راه انداختن پویش ضدایرانی داشتند، اما با حرکت مردم زنجان در مراسم عزاداری، این پویش ضدایرانی بطور کامل نابود شد.)
حاج ایلقار ابراهیم اوغلو به جوانان و افرادی که علاقمند به آشنایی عمیق با روح مکتب عاشورا و قیام امام حسین (ع) هستند، توصیه کرد: آثار متفکر و فیلسوف بزرگ جهان اسلام، آیت الله مرتضی مطهری درباره عاشورا و آثار شعرای کلاسیکی نظیر عمادالدین نسیمی و ملا محمد فضولی و نیز شاعر معاصر شهریار تبریزی را مطالعه کنند.
حاج ایلقار ابراهیم اوغلو افزود: قطعا اگر سنت ها و اصول عاشورایی مردم جمهوری آذربایجان بطور کامل و به درستی تداوم می یافت، امروز افرادی مثل پاشینیان ( نخست وزیر ارمنستان ) نمی توانستند مدعی تملک قره باغ شوند.
رهبر جمعیت دینی جمعه، برگزاری راهپیمایی چندین میلیون نفری اربعین را هدیه بزرگ الهی به مسلمانان در سال های اخیر توصیف کرد و گفت: راهپیمایی اربعین که مردم جمهوری آذربایجان نیز دستکم با ۲۵ هزار نفر زائر در سال های گذشته در آن مشارکت کرده اند، هدیه بزرگ الهی به مسلمانان در سال های اخیر و از عنایات خداوند است که نمی توان آن را تحلیل و تفسیر ماتریالیستی کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا