آذربایجاناخباراردبیلایرانترکیهخطبه هاعمومی

آیت الله عاملی: پنج هزار و ۲۰۰ سند از اسناد دولت عثمانی در ارتباط با صفویه و اردبیل چاپ خواهد شد

امام جمعه اردبیل گفت: پنج هزار و ۲۰۰ سند از اسناد دولت عثمانی راجع به صفویه و اردبیل قرار است در  چهل جلد چاپ شود.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، آیت‌الله سید حسن عاملی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه اردبیل اظهار داشت: اخیراً با دعوت علویون ترکیه به آن کشور رفتیم و سه روز در خدمت آنها بودیم. موضوع سفر، مذاکره و امضاء توافق برای چاپ چهل جلد کتاب راجع به درگاه صفویّه بود.

وی بیان کرد: تمام این چهل جلد از آرشیو دولت عثمانی است. پنج هزار و ۲۰۰ سند از اسناد دولت عثمانی راجع به  صفویه و اردبیل قرار است در این چهل جلد چاپ شود. دو سال پیش نیز چهار جلد کتاب به نام «اردبیلی‌لر» با حضور دو هزار  علوی در آنکارا رونمایی شد. در ایران هیچ شهری چنین تاریخی ندارد که  برای گذشته پر افتخار آن شهر در خارج از کشور توسط اتباع بیگانه با این حجم کتاب چاپ شود.

امام جمعه اردبیل بیان کرد: این امر نشان دهنده تاریخ بسیار مشعشع اردبیل در دوران صفویّه  است. ما بنا داریم با تمام توان در معرفی تاریخ استان اردبیل و جایگاه این خطه و نقش اجداد ما در شکل گیری ایران عزیز و بزرگ و پرشکوه تلاش کنیم. این مجموعه چهل جلدی ذخیره ای گرانبها برای اهل تحقیق مخصوصاً برای دانشجویان رشته تاریخ است.

عاملی تصریح کرد: من به عنوان نمونه سه سند از آن اسناد را در اینجا قرائت می کنم. در سند شماره ۸ دو مطلب آمده است:  الف-از یکی از  سپاهیان ینی چری عثمانی خواسته می شود که برای جنگ با شاه اسماعیل خود را به سپاه عثمانی معرفی کند، او در پاسخ می گوید نمی توان به روی شاه شمشیر کشید، او از نسل امامان است. به همین دلیل تیول و زمین های خود را رها کرده به همراه اهل و تبار خود به سرزمین صفویه یعنی اردبیل  می‌رود.

وی افزود: خبر رسیده که آغ محمد نامی از جانب ایران کفش زرد رنگ شاه اسماعیل را آورده و در منطقه دیوری گُل و سیواس به زنان نازا می دهد تا در آن آب بخورند و شفا پیدا کنند. لذا از قاضی توقات و سیواس خواسته می‌شود تا موضوع را بررسی و در صورت صحت، شخص خاطی را به سزای اعمالش برساند. در سند شماره ۱۴ به بیگلر بیگی روم گزارش رسیده که پنج نفر نذورات را به صورت طلا جمع‌آوری و به سرزمین صفویه می برند و هر پنج نفر دستگیر شده اند. در این حکم می نویسد آنها  را سیاست کرده و اقربای ایشان را به یورودی تبعید کنید.

عاملی در ادامه اظهار داشت: در سند شماره ۲۰ به بیگلر بیگی روم حکم  شده وقتی به اذن و اجازه همایونی ما سفیر صفویه از سیواس عبور می‌کرده گروهی ملاحده (قزلباش) از اهالی سیواس نذور و صدقات جمع کرده مخفیانه به سفیر شاه (اسماعیل) می‌دهند، اسامی آنان را تحقیقاً نوشته و به درگاه ما بفرستید. این اشخاص را مخفیانه تحقیق و تفتیش نمایید و به حساب تمام این قطاع الطریق و سراق برسید!

 امام جمعه اردبیل افزود: ما با این کار به تاریخ ایران بزرگ و به تاریخ صفویه و به تاریخ پرافتخار استان اردبیل خدمت بزرگی کردیم، از این به بعد باید محققین دست بکار شوند.

وی در ادامه بیانات خود به تحولات اخیر غرب آسیا و طرح معامله قرن ترامپ نیز این گونه واکنش نشان داد و بیان کرد: ترامپ این هفته دو خدمت بزرگی به ایران کرد  اول افتتاح معامله قرن بود، معامله قرن به عربی صفقه القرن نامیده می‌شود. عربها به جای آن سرقه القرن و رئیس جمهور جدید تونس آن را مظلمه القرن نامیده است. این معامله فلسطین را نابود و اسرائیل را احیاء می کند.

امام جمعه اردبیل تصریح کرد: در اوج درگیری آمریکا با ایران این اقدام هدیه بزرگی به ایران بود چون فلسطین غیر از ایران حامی ندارد. در نتیجه خط مقاومت به شدت تقویت شد و عالم اسلام به ایران به عنوان منجی بزرگ و یک کشور کاملاً  آرمانی نگاه می‌کنند. در همه کشور های اسلامی سخن از ایران است.

عاملی همچنین گفت: سخن از جنایت کشورهای اسلامی است که با ترامپ همراه شده و فلسطین را فروختند. همین مسأله سبب شده مذهب اهل بیت موالیان زیادی پیدا بکند و فوج فوج وارد مذهب اهل بیت شوند. در کشور مصر مفهوم روشنفکری مساوی با شیعه بودن است البرادعی گفت انا شیعی الهوی و سنی المذهب! یعنی مذهب من مذهب اهل سنت، اما فکر و اندیشه و آرمان من، فکر و آرمان شیعی است.

 وی تصریح کرد: در یک جنگ و نبرد نظامی  مهم تر از همه چیز تنظیم  افکار عمومی است و حالا ترامپ افکار تمام مسلمانها را به نفع ایران و محور مقاومت تنظیم کرد.

عاملی اظهار کرد: یکی از حسنات بزرگ  این معامله این بود که پرده را از صورت بسیار کریه و زشت حکام عرب و حکام بسیاری از کشورهای اسلامی کنار زد و اثبات کرد برای عزت مسلمانها یک راه بیشتر نمانده و آن هم خط مقاومت است.

وی بیان کرد: طبق معامله قرن فلسطینی ها دارای  دولتی خواهند بود که از همه جا و از همه طرف دست و پایش بسته است و حتی حق داشتن سلاح ندارد. ثانیا فلسطینی ها باید اسرائیل را  به عنوان دولت یهودی به رسمیت بشناسند، ارهاب را با صراحت و با تمام اشکالش ترک کنند و از هیچ موسسه[به اصطلاح ] تروریستی نظر آنها حماس است حمایت نکنند و دره اردن نیز که یک منطقه استراتژیک است مثل جولان سوریه به رژیم صهیونیستی داده می شود و هر شهرکی در کرانه باختری رود اردن ساخته شده همه به صهیونیست ها واگذار می‌شود.

امام جمعه اردبیل افزود: ۳۰درصد مساحت کرانه باختری بطور رسمی به مالکیت رژیم صهیونیستی در می آید. بنابراین فلسطینی‌ها باید از این خواسته خود که می‌خواهند تمام اراضی اشغال شده از سال ۱۹۶۷ به آنها برگردانده شود، چشم پوشی کنند. از طرف دیگر فلسطینی‌هایی هم که به کشورهای دیگر پناهنده شده اند حق رجوع به فلسطین ندارند و باید  وطن مادری را فراموش کنند. عربستان، امارات، مصر، اردن، بحرین و قطر همه از ترامپ تقدیر کردند و حتی سفرای بعضی از این کشورها در جلسه مشترک ترامپ و نتانیاهو در افتتاح معامله قرن شرکت کردند.

امام جمعه اردبیل بیان کرد: ترامپ از کشورهای عربی خواسته که فلسطینی‌ها را تحت فشار بگذارند که این معامله را بپذیرند و از کشور مستقل فلسطین صرف نظر کنند. در مقابل آمریکا در طول ۱۰سال ۵۰ میلیارد دلار به فلسطینی‌ها می‌دهد یعنی به یک ملت رشوه می‌دهد تا وطن خود را بفروشند.

وی اظهار کرد: آمریکا تهدید کرده که اگر فلسطینی‌ها صفقه القرن را قبول نکنند قلع و قمع خواهند شد یا در محاصره شدید اقتصادی قرار خواهند گرفت و یا همه را به اردن که وطن بدیل است خواهد فرستاد.

عاملی افزود: نتانیاهو در روز اعلان صفقه القرن گفت این بزرگ ترین لحظه در عمر من است بلکه بالاتر از اعلام برپایی دولت اسرائیل  در سال ۱۹۴۸ است و طبق این معامله تمام امکانات سرزمین فلسطین در اختیار اسرائیل قرار می‌گیرد و برای فلسطینی‌ها جز اکل و شرب و خواب وخدمت به اشغال گران مثل برده چیزی باقی نمی‌ماند.

وی بیان کرد: نتیجه این ظلم بزرگ ترامپ به فلسطینی ها جز تشدید انتفاضه و خشونت نخواهد بود و ترامپ و نتانیاهو  محصولی بنام امنیت و آرامش و تصرف اراضی بیشتر نخواهند داشت  و ان غدا من الیوم قریب.

 عاملی افزود: ملت فلسطین هیچوقت رشوه ۵۰میلیارد دلاری را که ترامپ آن را از گاوهای چاق شیرده خلیج فارس خواهد دوشید نخواهند پذیرفت. ملت فلسطین یک راه دارد و آن مقاومت است و حق مقاومت حقی است که قوانین بین المللی آن را به رسمیت شناخته و ۱۷۰ کشور عضو سازمان ملل آن را امضاء کرده‌اند.

وی بیان کرد: در اینجا لازم است گفته شود معامله قرن را ترامپ و نتانیاهو درست نکرده اند، بلکه پادشاهان و آخوندهای درباری درست کرده اند. این معامله را آن مفتی وهابی درست کرده که می‌گوید طبق آیه قرآن راضی فلسطین مال اسرائیل است و آیه ادخلوا الارض القدسه التی کتب الله لکم را می‌خواند.

امام جمعه اردبیل اظهار کرد: این معامله را پادشاهان عربی درست کرده‌اند که برای حفظ ریاست خود به ترامپ چراغ سبز دادند. ترامپ دو روز پیش اظهار داشت در خصوص معامله قرن با پادشاهان و پرزیدنت های عربی مشورت کرده ام، همه تأیید کرده اند و همه موافقند. ترامپ می‌گوید در اوایل ریاست جمهوری خودم در کشور عربستان با ۵۵ حاکم کشور اسلامی دیدار کردم همه آنها در خصوص فلسطین با من تفاهم داشتند.

وی بیان کرد: در طول تاریخ هیچ کس مثل خاندان آل سعود به آرمان فلسطین ضربه نزده و نخستین کسی که فلسطین را به یهود فروخت عبدالعزیز ال سعود جد سعودی ها در کنفرانس عقیر در سال ۱۹۲۲ میلادی بود عین نصّ او چنین است: انا السطان عبدالعزیز بن عبدالرحمن ال افصیل آل سعود اقر و اعترف الف مره لسیربرسی کوکس مندوب بریتانیا العظمی لا مانع عندی من اعطاء فلسطین لمساکین الیهود او غیر هم کما تراه بریتانیا التی الا اخرج عن رإیها حتی تصیح الساعه![یعنی من به عنوان سلطان عبدالعزیز بن عبدالرحمن آل فصیل ال سعود خطاب به آقای برس کوکس نماینده بریتانیای کبیر هزار بار اقرار و اعتراف می کنم که در نظر من مانعی نیست که فلسطین به ساکنین یهودی  یا غیر آنها داده شود یریتانیای کبیر در باره فلسطین هرچه تصمیم بگیرد برای من مورد قبول است و من تا روز قیامت از نظر بریتانیا در باره فلسطین خارج نخواهم شد]

عاملی گفت: ما اعتقاد داریم  که معامله قرن به سرانجام نخواهد رسید  ترکیه، ایران، عراق، مالزی، یمن، لیبی فلسطین، تونس، مغرب عربی و کل مسلمانها با آن مخالفت کرده اند. رئیس جمهور تونس که ۱۰۰ روز است به کاخ ریاست جمهوری وارد شده است، گفت فلسطین کالا یا بستان نیست که روی آن معامله شود.

وی در پایان افزود: آمریکا اگر برای منطقه صلح و آرامش می خواهد معضل فلسطین را با رأی حل کند، مخصوصاً که شعار دموکراسی و آزادی آنها گوش فلک را کر کرده است. از همین جا معلوم می شود که آنها دموکراسی را برای دموکراسی نمی خواهند بلکه برای منافع نامشروع خود می خواهند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا