آذربایجاناخباراردبیلایرانعمومیویژه

آیت الله عاملی: حفظ هویت ۱۹ ژانویه حفظ تاریخ است

نماینده ولی فقیه و امام جمعه اردبیل گفت: ۱۹ ژانویه به عنوان روز آذری‌های مسلمان جهان نقطه عطف تاریخی در تاریخ ایران، اسلام و آذربایجان بوده و روز بازگشت و رجعت به وطن است.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، آیت‌الله سید حسن عاملی عصر امروز در مراسم بزرگداشت روز آذری‌های مسلمان جهان که در نگارخانه خطایی اردبیل برگزار شد، اظهار کرد:  ۱۹ ژانویه به‌عنوان روز آذری‌های مسلمان جهان نقطه عطف تاریخی در تاریخ ایران، اسلام و آذربایجان بوده و روز بازگشت و رجعت به وطن است و حفظ هویت ۱۹ ژانویه، حفظ تاریخ خواهد بود.

وی افزود: ۱۹ ژانویه روز شکستن تابوی ۷۰ ساله دولت کمونیستی از سوی مسلمانان فهیم جمهوری آذربایجان و روز ابراز تعلق خاطر آنان به اسلام و ایران بود و باید از این کار بسیار بزرگ و ارزشمند حراست شود.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل در ادامه اظهار داشت: شوروی سابق تبلیغات بسیار گسترده‌ای در راستای دین‌ستیزی و ایران‌ستیزی در آن زمان انجام داده بود اما مسلمانان آذری با آگاهی و درایت بالای خود نشان دادند که عاشق اهل بیت(ع)، اسلام و اصالت و هویت راستین خود هستند و وطن تاریخی خود را فراموش نکرده‌اند.

وی تصریح کرد: قدم‌های بزرگی در راستای حفظ هویت تاریخی آذری‌های جهان برداشته شده و روز  ۱۹ ژانویه «روز بزرگداشت آذری‌های مسلمان جهان» یکی از این اقدامات بوده است.

وی با اشاره به نقش قزل‌باشان در ایران گفت: اردبیل به دلیل خاستگاه صفویان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.  از این رو برای حفظ این تاریخ ارزشمند باید میدانی به نام میدان قزل‌باشان  در شهر اردبیل نامگذاری شود.

در  ادامه این مراسم باشکوه دو تن از شاعران برجسته اردبیلی با سرودن اشعاری در وصف علی بن ابیطالب (ع) و آذری ها مسلمان حضار  را به وجد آوردند. همچنین در این مراسم گروه سرود محله آقا کاظم با اجرای موسیقی آذری زیبای «ای ایران» به اجرای برنامه پرداختند و مورد تشویق حضار قرار گرفتند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا