آذربایجاناخباراردبیلایرانخطبه هاعمومی

آیت الله عاملی: با اتصال راه آهن جمهوری آذربایجان به مغان منطقه متحول خواهد شد

حضرت آیت الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: با اتصال راه آهن جمهوری آذربایجان به مغان منطقه متحول خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، حضرت آیت الله سید حسن عاملی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در بخشی از خطبه های نمازجمعه با اشاره به تفاهم صورت گرفته با کشور آذربایجان در خصوص توسعه ترانزیت ریلی گفت: یک فرصت استثنایی برای ایران و جمهوری آذربایجان بوجود آمده است. دولت آذربایجان با پیشنهاد استان اردبیل می خواهد از نزدیک‌ترین نقطه راه آهن جمهوری آذربایجان به مرزهای ما که در مغان قرار دارد با ادامه دادن راه آهن وارد استان ما بشود.

وی اظهار داشت: ۸ کیلومتر از راه آهن آنها تا مغان فاصله است، آن را با هزینه خودشان احداث می کنند سپس راه آهن ۴ کیلومتر در داخل مغان دور می زند و به جمهوری آذربایجان بر می گردد هزینه آن را نیز دولت آذربایجان تامین می کند. یک محوطه بزرگ به عنوان نقطه مشترک در همان نقطه تعیین می شود. این نقطه مشترک می شود «بارانداز». تمام محصولات ما به روسیه و اروپا راه پیدا می کند. آنها نیز بار خود از بندرعباس را از همان جا به داخل آذربایجان انتقال می دهند و یا از همان جا به نقاط مختلف دنیا و مخصوصا به خلیج فارس می رسانند. اگر این پروژه راه بیفتد، مغان زیر و رو می شود. کامیون ها و تریلی های باری به مغان سرازیر می شوند و حجم مهمّی از اشتغال درست می شود.

امام جمعه اردبیل گفت: طرف آذری اخیراً به استان اردبیل آمد و از تمام نقاط مرزی بازدید کرد سپس کارشناسان آنها در مغان یک نقطه را تعیین کردند. حالا کارها همه انجام شده؛ آنها امضا کردند طرف ایرانی هم امضا کرده اما به دلایلی از تهران موافقت صادر نمی شود. با توجه به اینکه این پروژه از مصالح بسیار کلان استان ما و مخصوصا منطقه مغان است ما نسبت به آن بسیار حساس هستیم.

وی تاکید کرد: من از شما مردم عزیز می خواهم با تمام توان پشت این پروژه باشید و آن را از دولت مطالبه کنید. به دولت محترم عرض می کنم سریعا موافقت خود را اعلام و اسناد نهایی را امضاء کند. اگر این پروژه باز هم به تأخیر بیافتد، من علت اصلی و مانعین اصلی را به مردم معرفی خواهم کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا