آذربایجاناخباراردبیلایرانعمومیقره باغقفقاز جنوبینخجوان

آیت الله عاملی: ایران در تمامی مجامع بین المللی از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان دفاع کرده است

خطیب نماز جمعه اردبیل گفت: در طول حدود ۳۰ سال از اشغال قره باغ، ایران در تمامی مجامع بین المللی از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان دفاع کرده و رسما قره‌باغ را متعلق به جمهوری آذربایجان دانسته است.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، حضرت آیت الله عاملی در بخشی از خطبه های نماز جمعه اردبیل گفت: ما از اظهارات یک مسئول بسیار بلند پایه جمهوری آذربایجان در مقابل آمریکا بسیار خوشحالیم. اخیرا یک مسئول بسیار بلند پایه جمهوری آذربایجان به آمریکا مسافرت کرده و با برخی مقامات کنگره و اتاق های فکر و وزارت خارجه آمریکا در خصوص نزاع جمهوری آذربایجان و ارمنستان مذاکره کرده است. آمریکایی ها عمدا مسأله تحریم را پیش کشیده اند و گفته اند شما باید در خصوص تحریم ایران با ما همکاری کنید. طرف آذری نپذیرفته و گفته «بخشی از جمعیت ما در نخجوان به دور از پیوستگی با سرزمین اصلی و محصور در ارمنستان هستند و جز با کمک های ایران امکان بقاء ندارند. جمعیت ۵۰۰ هزار نفری نخجوان برق و گاز خود را از ایران می گیرند و عمده راه های ادامه زندگی مردم ما در نخجوان به کمک ایرانی ها بستگی دارد. ما چگونه وارد تحریم ایران شویم در حالی که ایرانیان در گذشته و حال چراغ زندگی نخجوانی ها را روشن نگه داشته اند»؟

خطیب نماز جمعه اردبیل افزود: توجه شود که یک مقام رسمی جمهوری آذربایجان اعتراف می کند اگر ایران نبود نخجوان از دست رفته بود. قبلا حیدر علی اف، آن زمان که در نخجوان بود در جنگ قره باغ تصریح کرد؛ اگر استاندار آذربایجان شرقی برای ما آرد و نانوا نمی فرستاد قطعا ما سقوط می کردیم. چند سال پیش  نیز رئیس جمهور آذربایجان به ایران آمد و فرمانده ایرانی در ملاقات با وی گفت: آن زمان که شما در اروپا بودید، من با نیروهای خودم در قره باغ می‌جنگیدم. سپس فیلم رژه نیروهای ایرانی در برابر حیدر علی اف را برای ایشان پخش کردند.

امام جمعه اردبیل گفت: در سال ۱۹۹۳ میلادی ارتش ارمنستان به راحتی پیشرفت کرد و به راحتی هورادیز را گرفت. با گرفتن هورادیز سد میل مغان به دست آنها افتاد و یک سال دست آنها بود. در حمله آنها به هورادیز حیدر علی اف در شبکه تلویزیونی «آذ تی وی» سخنرانی کرد و گفت: عسکرهای(نیروهای نظامی) ما در میدان مبارزه میدان را ترک و به اراضی ایران پناه بردند و در نتیجه ارمنی ها تا بهمن لی و ایمیشلی آمدند. اگر ارتش ارمنستان دو ماه دیگر در آنجا می ماند باکو به محاصره می افتاد و دولت باکو قطعا سقوط می کرد. در اینجا ایران یک کار عجیبی کرد هم حریم زمینی و هم حریم هوایی خود را در اختیار جمهوری آذربایجان قرار داد. با این اقدام ایران، ارتش جمهوری آذربایجان، ارتش ارمنستان را قیچی کرد و با کمک نیروهای ایرانی، ارتش ارمنستان ۵۰ کیلومتر عقب نشینی کرد و علاوه بر هورادیز ۳۵ روستا نیز آزاد شد. ایران، ارتش جمهوری آذربایجان را تا سد خدا آفرین رساند ولی آنها نتوانستند سد را نگه دارند. آن زمان علاوه بر روستاهای هورادیز چند روستا از کلبجر و فضولی نیز آزاد شد.

وی ادامه داد: این عملیات در تاریخ ۵ و ۶ ژانویه سال ۱۹۹۴ اتفاق افتاد و آن زمان ژنرال رامال اف فرمانده ارتش جمهوری آذربایجان بود. بعد از این عملیات بود که ارتش ارمنستان برای اولین بار آتش بس را قبول کرد و ایستاد.

نماینده مردم استان اردبیل در مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: ایران علاوه بر مساعدت نظامی از ۷۰ هزار آواره آذربایجانی نیز پذیرایی کامل کرد. خود ایران برای آنها در کنار ارس در داخل خاک جمهوری آذربایجان اردوگاه زد. آن زمان وضع جمهوری آذربایجان چنان بهم ریخته بود  که این ۷۰ هزار نفر یا باید گدایی می‌کردند یا باید می مردند. حیدر (رئیس جمهور فقید جمهوری آذربایجان) از این اردوگاه بازدید کرد و گفت: این جا از کاخ من بهتر است. یک پیرزن بلند شد گفت: جناب اینجا از کاخ تو بهتر نیست ایران بسیار خوب به ما می رسد شما فقط به فرماندار خودت بگو نفتی را که ایران به ما می دهد ندزدد!!!

وی افزود: آن زمان فرماندار پارس آباد مرحوم حاج موسی علی نژاد بود. حیدر او را به باکو برد و در میان فرمانداران از وی تجلیل کرد و هدیه گرانبهایی به وی داد و همان جا اعلام کرد  این هدیه را به مؤذّن اردوگاه هدیه می کنم.

وی گفت: در طول این حدودا ۳۰ سال اشغال قره باغ نیز ایران در تمام مجامع بین المللی از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان دفاع کرد و رسما قره‌باغ را متعلق به جمهوری آذربایجان دانسته و حکومت خود خوانده را به رسمیت نشناخته است.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل در ادامه گفت: اینها بخش بسیار کوچکی از مساعدت های ایران به جمهوری آذربایجان در جنگ قره باغ بود و این ها را از آن جهت گفتم یک نماینده مجلس ایران که مشهور به پراکنده گویی و بی حساب صحبت کردن است اخیرا دولت ایران را در خصوص قره باغ متهم ساخته است و عجیب این است وزارت خارجه فقط تماشا می کند. من به این نماینده مجلس که خرابی بسیار بزرگی درست کرده است می گویم، مجلس شما ثابت کرد در اقتصاد تخصص ندارد و نتوانست در این بحران اقتصادی حتی یک طرح به دولت ارائه کند. البته افراد خاصی در مجلس محترم هستند. با این اظهارنظر حضرتعالی و سکوت سایر نمایندگان معلوم می شود که این مجلس حتی الفبای  سیاست خارجی را هم نمی داند. من به این نماینده یک توصیه در قالب یک حکایت تاریخی دارم.« یک پادشاه ظالم به یکی از عرفا گفت: مرا نصیحت کن تا در محضر خداوند مقرب شوم. گفت: نصیحت من به شما این است که زیاد بخواب! شاه گفت: این چگونه دستورالعمل تهذیبی است؟ گفت: برای اینکه اگر بخوابی مردم از ظلم تو راحت می شوند».

لازم به ذکر است؛ علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی که در یادداشتی خلاف واقع عنوان کرده بود؛ سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران به موضوع همبستگی و برادری اسلامی توجه کافی ندارد و در گذشته نیز در جنگ قره باغ، با آنکه حق با جمهوری آذربایجان بود، به خاطر ملاحظات قومی در مجموع طرف ارمنستان را گرفتیم با انتقاد شدید از سوی مستشاران ایرانی جنگ قره باغ، دانشجویان دانشگاه امام صادق(ع) و… قرار گرفته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا