آذربایجاناخباراردبیلایرانخطبه هاعمومیقره باغقره باغ

آیت الله عاملی:ایران در جنگ قره باغ به طور ویژه به ارتش جمهوری آذربایجان کمک کرد

امام جمعه اردبیل با اشاره به کمک های ایران به مردم جمهوری آذربایجان در جنگ قره باغ گفت:جمهوری اسلامی ایران به طور ویژه و مخصوص در جنگ قره باغ در کنار ارتش و دولت آذربایجان بود.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،آیت‌الله سیدحسن عاملی در بخشی از خطبه‌های این هفته نماز جمعه گفت: فردا پنجم ژانویه است، در سال ۱۹۹۴ در پنجم و ششم ژانویه ایران یک کمک فوق العاده به ارتش آذربایجان کرد و در اثر آن ارتش آذربایجان توانست شهر هورادیز و ۲۵ روستای اطراف آن را آزاد و ۲۵ کیلومتر پیشروی کند که هورادیز از زیباترین شهرهای آذربایجان در کنار رود ارس و مشرف به شهرستان پارس آباد است.

وی افزود: در جنگ قره  باغ دولت غاصب و اشغالگر ارمنستان علاوه بر مناطق ارمنی نشین قره باغ، شهرهای اطراف آن از قبیل شوشا، لاچین، فضولی، قبادلی، زنگلان، جبرائیلی و غیره را اشغال کرد و بیش از یک میلیون آذری مسلمان آواره شده و غالب آنها به طرف ایران سرازیر شدند.

عاملی تصریح کرد: در میان این شهرها، شهر هورادیز از اهداف اصلی ارتش اشغالگر ارمنستان بود چون موقعیت این شهر بسیار استراتژیک بود چون با اشغال این شهر، سد میل مغان به دست آنها می افتاد و در نتیجه ارمنستان حقابه عظیم آذربایجان از این سد را تصاحب می کرد و آذربایجان نیز با بحران عظیم در مناطق پایین دستی مواجه می شد.

خطیب جمعه اردبیل افزود: ثانیا با این اشغال، گمرک بین المللی اصلاندوز – هورادیز به دست ارمنستان می‌افتاد و امتیازهای بسیار مهم اقتصادی و سیاسی به دست می آورد و این ضربه بزرگی به آذربایجان بود و ارمنستان در آینده می توانست امتیازات بسیار بزرگی در ازاء عقب نشینی از آنجا از آذربایجان بگیرد.

وی بیان کرد: به همبن جهت ارتش ارمنستان به طرف هورادیز حرکت کرد و خیلی راحت ارتش کاملا ضعیف آذربایجان را عقب راند و به راحتی هورادیز را اشغال و در سد میل مغان مستقر شد.

عاملی اظهار کرد: ایران نمی‌توانست در اینجا تماشاگر باشد و ارتش اشغالگر را در حساس‌ترین نقاط مرزی خود ببیند به همین جهت ایران در آن زمان به طور ویژه و مخصوص به ارتش آذربایجان کمک کرد، هم آنها را آموزش داد هم نیازهای ارتش آذربایجان را تأمین، هم اجازه تحرک از خاک ایران به ارتش آذربایجان داد و هم آوارگان را اسکان داد و برای آنها اردوگاه های مجهز به لوازم پزشکی، امدادی و خوراکی احداث کرد.

رییس شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل گفت: محسن رضایی در مصاحبه خود با شبکه سحر گفت:«در جنگ قره باغ علاوه بر استقبال و پذیرایی از آوارگان در ایران به ارتش آذربایجان آموزش‌های فراوان نظامی دادیم و سلاح و مهمات و تجهیزات نظامی فراوان در اختیار آنها قرار دادیم و جهت آموزش یک پادگان نظامی نیز در آذربایجان تأسیس نمودیم».

وی افزود: این ها بخش کوچکی از مساعدت‌های ایران به جمهوری آذربایجان در جنگ قره باغ است اما یک کلمه از آن ها در رسانه‌های آذربایجان پخش نمی‌شود به همین جهت در این اواخر ایران تصمیم گرفت فیلم آموزش نیروهای نظامی آذربایجان را منتشر کند، البته ملت بزرگ آذربایجان همه چیز را می‌دانند و این برای ما کافی است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا