آذربایجاناخبارایرانعمومی

آغاز کمیسیون مشترک حمل و نقل ایران و جمهوری آذربایجان در باکو

کمیسیون مشترک حمل و نقل جاده ای ایران و جمهوری آذربایجان با حضور مسوولان حمل‌ و نقل دو کشور در باکو آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، کمیسیون مشترک حمل و نقل جاده ای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان با حضور مسوولان بخش ترانزیت و حمل‌ و نقل بین‌المللی دو کشور در باکو آغاز شد.
در این نشست از کشورمان هیاتی پنج نفره متشکل از بخش دولتی و خصوصی به سرپرستی «منوچهر سلمان زاده» مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ و نقل بین‌المللی جاده ای حضور یافته است.
این نشست دو روزه با هدف بررسی و توسعه هر چه بیشتر روابط حمل‌ و نقل بین‌المللی – جاده‌ای، دوجانبه و ترانزیت در بخش کالا و مسافر، تبادل اطلاعات و آمار، بررسی مسایل و مشکلات حمل‌ و نقل کالا و مسافر بین دو کشور، نحوه تبادل مجوزهای معاف از بخشی از عوارض و دیگر مسایل برگزار می شود.
«منوچهر سلمان زاده» در باره عمده موضوعات این نشست مشترک گفت: طرف ایرانی در این نشست پیشنهاد می دهد که برای کاهش هزینه های حمل و نقل، عوارض دریافتی از ناوگان باری به طور دو جانبه کاهش یابد و تعداد دوزبولاغ یا همان مجوزهای ورود و عبور هم افزایش یابد.

ناوگان باری جمهوری اسلامی ایران از خاک جمهوری آذربایجان به عنوان مسیر ترانزیتی برای مقاصد روسیه، گرجستان و اوکراین و بلاروس رفت و آمد می کند.

وی افزود: با توجه به پایین بودن میانگین سن اتوبوس های ایرانی در سفر به جمهوری آذربایجان که حداکثر ۷ سال است در این نشست از طرف آذری خواسته می شود در صورت امکان میانگین سن ناوگان مسافربری این کشور که در خاک ایران رفت و آمد دارند نیز کاهش یابد.
نشست مشترک حمل و نقل جاده ای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان به طور دوره ای با هدف بررسی و گسترش همکاری های حمل و نقل بین المللی دوجانبه در دو کشور برگزار می شود.
جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان با داشتن بیش از ۷۶۰ کیلومتر مرز مشترک و چهار گذرگاه مرزی رسمی علاوه بر حمل و نقل هوایی و ریلی در حمل و نقل جاده ای و ترانزیت نیز همکاری های مناسبی دارند.
در حال حاضر تنها ارتباط جاده ای میان جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان از طریق خاک جمهوری اسلامی ایران صورت می گیرد. همچنین ناوگان باری جمهوری اسلامی ایران از خاک جمهوری آذربایجان به عنوان مسیر ترانزیتی برای مقاصد روسیه، گرجستان و اوکراین و بلاروس استفاده می کند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا