آذربایجاناخبارعمومی

آغاز ساخت آخرین بخش خط لوله انتقال گاز طبیعی جمهوری آذربایجان به اروپا

ساخت آخرین بخش ۵۵ کیلومتری خط لوله گازی « ترانس آدریاتیک » ( تاپ ) برای انتقال گاز طبیعی میدان « شاه دنیز » جمهوری آذربایجان واقع در دریای خزر به اروپا، در ایتالیا آغاز شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از روزنامه باکو خبر، شرکت «snam» که یکی از سهامداران طرح احداث خط لوله گازی « ترانس آدریاتیک » (تاپ) است، از روز ۱۲ ژانویه ( ۲۲ دی ماه ) جاری کارهای مقدماتی ساخت این بخش خط لوله را آغاز کرده است.
به گفته مسئولین این شرکت کارهای عمده ساخت آخرین بخش ۵۵ کیلومتری « تاپ » در ماههای فوریه و مارس سال جاری اجرا می شود.
خط لوله ترانس آدریاتیک ( تاپ ) به بهای ۴٫۵ میلیارد دلار ، بخشی از دالان گازی جنوب برای انتقال گازی طبیعی جمهوری آذربایجان به اروپا به شمار می رود.
در مرحله نخست قرار است در سال ۲۰۲۰ میلادی از طریق این دالان گازی متشکل از خط لوله قفقاز جنوبی ، ترانس آناتولی (تاناپ) و ترانس آدریاتیک (تاپ) و از طریق خاک جمهوری آذربایجان ، گرجستان ، ترکیه ، آلبانی ، یونان و ایتالیا سالانه ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی به اروپا صادر شود و در سال های بعدی حجم انتقال گاز طبیعی از طریق این دالان افزایش خواهد یافت.
روزنامه « باکو – خبر » خاطر نشان کرد، دولت ایتالیا ساخت آخرین بخش دالان گازی جنوب را مورد تایید قرار داد و هم اکنون ۷۵ درصد این دالان برای انتقال گاز طبیعی منطقه خزر به اروپا ، آماده بهره برداری است.
در حال حاضر کارهای ساخت و ساز در قالب این دالان از بستر دریای آدریاتیک به سوی خاک ایتالیا ادامه دارد و نخستین محموله گاز طبیعی جمهوری آذربایجان در قالب این دالان ۴۰ میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۰ میلادی به اروپا می رسد.
« باکو – خبر» همچنین یادآور شد: کمیسیون اروپا در ابتدا پیش بینی کرده بود این خط لوله از طریق ایران و یا ترکمنستان کشیده شود ولی ایران با تحریم ها مواجه بوده و ترکمنستان نیز بخش عمده گاز طبیعی خود را به چین صادر می کند.
ظرفیت فعلی انتقال گاز طبیعی از طریق دالان گازی جنوب ۱۶ میلیارد متر مکعب در سال است که ۶ میلیارد متر مکعب آن به ترکیه تحویل می شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا