آذربایجاناخبارایرانعمومی

آغاز روزهای فرهنگی ایران در دانشگاه شوتا روستاولی باتومی گرجستان

روزهای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران طی مراسمی در دانشگاه شوتا روستاولی باتومی مرکز جمهوری خودمختار آجارستان گرجستان واقع در جنوب غرب این کشور در ساحل دریای سیاه آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، این برنامه فرهنگی برپا شده به همت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در گرجستان با همکاری سرکنسولگری ایران در باتومی و دانشگاه دولتی شوتا روستاولی شامل برپایی نمایشگاه نقاشی خانم حورا پیشقدم و رعنا سعیدی دو هنرمند ایرانی مقیم و نمایش سه فیلم سینمایی ایرانی «فصل نرگس» به کارگردانی نگار آذربایجانی، «آپاندیس» به کارگردانی حسین نمازی و «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» به کارگردانی بهروز افخمی (دوبله شده به زبان گرجی) است.

همزمان با آغاز روزهای فرهنگی ایران در آجارستان موسیقی زنده نیز توسط سه هنرمند ایرانی مقیم گرجستان در مراسم افتتاحیه روزهای فرهنگی ایران در باتومی اجرا شد.

حمید مصطفوی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در گرجستان با اشاره به پیوندهای عمیق تاریخی و فرهنگی ایران و گرجستان گفت: امروز دو کشور از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های اقتصادی، علمی و فرهنگی گسترده‌ای برای تقویت روابط دوجانبه برخوردار است و شناخت اصولی این ظرفیت‌ها و برنامه‌ریزی درست برای تعمیق روابط فرهنگی یک گام ضروری در جهت بسط و تعمیق مناسبات در ابعاد مختلف است.

وی افزود: یکی از عناصرکلیدی توسعه مناسبات پایدار بین کشورها، همکاری بین دانشگاه‌ها و مراکز علمی و آموزشی است که از طریق اجرای برنامه‌های آموزشی و فرهنگی بویژه توسعه کرسی‌های کشورشناسی، برگزاری دوره‌های آموزشی، کنفرانس‌ها و انجام تحقیقات مشترک در بازشناسی و تقویت اشتراکات فرهنگی و تاریخی نقش مؤثری دارد.

رایزن فرهنگی ایران با اشاره به این که هنر به عنوان یکی از دریچه‌های مهم شناخت یک جامعه و یک ملت است، افزود،  این هنر برآمده از اندیشه و تفکر هنرمندان و نویسندگان است و این رویداد فرهنگی فرصتی برای آشنایی با جلوه‌های از هنر نقاشی، صنایع دستی، موسیقی و سینمای ایران معاصر می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد که این رویداد فرهنگی بتواند ضمن فراهم کردن زمینه آشنایی با فرهنگ و هنر ایران؛ فضای همکاری جدیدی را میان دانشگاه‌های ایران و گرجستان و همچنین دانشجویان، هنرمندان و سینماگران دو کشور فراهم آورد.

محراب خالواشی رئیس دانشگاه شوتا روستاولی گرجستان هم از برگزاری برنامه روزهای فرهنگی ایران در باتومی تقدیر کرد و با اشاره به پیشینه درخشان فرهنگ و هنر ایران، هنر را ابزاری برای تبادل تجربه‌های مشترک و فرهنگ میان کشورها دانست و افزود: در دنیای امروز  آشنایی، مفاهمه و گفت‌وگو با فرهنگ‌های مختلف، ضرورتی انکارناپذیر است.

خالواشی افزود: برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی و هنری و هفته فیلم برای آشنایی دانشجویان و علاقه مندان با فرهنگ و هنر ایرانی  بسیار اهمیت دارد.

وی خاطر نشان کرد، سینمای ایران با به خدمت گرفتن اندیشه‌های اجتماعی و فرهنگی جامعه ایرانی، موفق به طرح نگرشی تازه شده و سینماگران ایرانی در عرصه‌های جهانی موفق به معرفی ویژگی‌های خاص و مستقل سینمای ایران شده‌اند.

در ادامه احمد بادپا سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در باتومی گفت: روابط ایران و گرجستان، رابطه‌ای بسیار دیرینه است و این روابط برای ایران، اهمیت زیادی دارد.

وی افزود: احساسات مشترک فیمابین دو ملت ایران و گرجستان از تاریخ، فرهنگ، هنر و آداب و رسوم مشترک ناشی می‌شود.

بادپا خاطر نشان کرد: توسعه روابط فرهنگی جوامع پیشرفته، نتیجه حرکت دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی آن جوامع در مسیر فرهنگ بومی و شناخت فرهنگ ملت‌های دیگر است و لازم است تا همکاری دوجانبه با افزایش مناسبات این مراکز افزایش یابد.

وی برگزاری روزهای فرهنگی را گامی مهم در راستای شناخت مردم باتومی از فرهنگ و هنر ایران دانست و از رایزنی فرهنگی برای برگزاری مراسم تشکر کرد.

روزهای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در شهر باتومی جمهوری خودمختار آجارستان تا ۱۷ خردادماه جاری ادامه خواهد داشت.

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا