آذربایجاناخبارایرانعمومی

آغاز دوره های جدید آموزش زبان فارسی در باکو

دوره های جدید آموزش زبان  فارسی روز دوشنبه به همت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، مراسم آغاز این  دوره های اموزشی با حضور «اصغر فارسی» رایزن فرهنگی ایران، اساتید، فراگیران و علاقمندان به فرهنگ و تمدن ایران در محل سالن اجتماعات رایزنی فرهنگی کشورمان برپا شد.

در این مراسم که با تلاوتی چند از کلام الله مجید آغاز شد،  فارسی  طی سخنانی به اهمیت فراگیری زبان فارسی در جمهوری آذربایجان اشاره کرد  و در ادامه لازمه آشنایی و درک عمیق افکار و اندیشه های انساندوستانه، عارفانه و فلسفی مشاهیر بزرگ پارسی گوی را یادگیری این زبان شیرین دانست.

رایزن فرهنگی ایران زبان فارسی را میراث مشترک دو کشور نامید و افزود: با آشنایی و فراگیری این زبان پر رمز و راز، می توان با دنیای حکمت، خرد، اخلاق و عشق از نزدیک آشنا شد که آفرینندگان آن آثار گرانقدر نیز ادیبان، عارفان و شاعران ما می باشند.

وی در ادامه خدمات و فعالیت های رایزنی فرهنگی در بسط و گسترش زبان فارسی در جمهوری آذربایجان از بدو تاسیس تاکنون را تشریح کرد.

فارسی با اشاره به این که رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران همه شرایط برای فراگیران زبان فارسی را فراهم کرده است، ابراز امیدواری کرد، حاضران این  دوره آموزشی بتوانند از این فرصت فراهم شده به نحو  احسن بهره مند شوند.

دوره آموزش زبان فارسی در سطوح ابتدایی، متوسطه و عالی در ۲ دوره  ۵ ماهه برگزار می شود که دانش‌آموزان در هر دوره بخشی از دستور زبان فارسی، خواندن، نوشتن و گفتار زبان فارسی را فرا می‌گیرند.

در ادامه این مراسم از فارغ التحصیلان دوره آموزشی مقاطع ابتدایی، متوسطه و عالی زبان فارسی در سال گذشته تجلیل شد و به آنان گواهینامه آموزشی اهدا شد.

در حال حاضر زبان و ادبیات فارسی در چند دانشگاه  و مرکز علمی جمهوری آذربایجان از جمله دانشگاه های باکو، تربیت معلم، خزر و اسلامی، انسستیتوی شرق شناسی فرهنگستان علوم ملی و چند مدرسه دینی این کشور تدریس می شود.

رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران هر دو سال المپیاد زبان فارسی با حضور دانشجویان دانشگاههای مختلف جمهوری آذربایجان و نیز فراگیران و علاقمندان  این  زبان برگزار می کند که افراد برگزیده برای دانش افزایی در دانشگاههای ایران اعزام  می شوند.

تاکنون شش دوره المپیاد زبان فارسی به ابتکار رایزنی فرهنگی سفارت ایران در جمهوری آذربایجان برگزار شده است.

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا