آذربایجاناخبارعمومی

آغاز به کار حفاری اکتشافی یک میدان جدید انرژی در خزر از سوی جمهوری آذربایجان

جمهوری آذربایجان در همکاری با شرکت بریتیش پترولیوم ( بی پی ) حفر نخستین  چاه  اکتشافی در میدان جدید انرژی «شفق –  آسمان» در دریای خزر را  آغاز کرد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، شرکت  دولتی نفت  جمهوری آذربایجان ( سوکار )، کارهای حفاری اکتشافی در این میدان انرژی از سوی شرکت حفاری «کاسپین»  وابسته به سوکار اجرا می شود.

بر اساس توافقنامه امضا شده میان سوکار و  بی پی هر دو  شرکت سهم ۵۰ درصد در طرح  توسعه  این میدان را بر عهده دارند.

برنامه ریزی شده است حفاری اکتشافی در نخستین چاه این میدان انرژی  تا عمق هفت هزار متر اجرا شود و این کارها به مدت ۹ ماه ادامه خواهد یافت.

بنا به این گزارش ، قبل از آغاز حفاری اکتشافی در میدان انرژی «شفق – آسمان»، اکتشافات زمین شناسی شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان در همکاری با بریتیش پترولیوم اجرا شده است.

«رونق عبدالله اف» رییس شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان ( سوکار) گفت: عمده کارهای خدماتی از جمله نصب سکوهای انرژی و امور حفاری از سوی شرکت های خدماتی جمهوری آذربایجان اجرا  خواهد شد.

«گاری جئونس مسئول دفتر نمایندگی بریتیش پترولیوم در جمهوری آذربایجان گفت که «شفق –  آسمان»  از ظرفیت های انرژی بزرگی برخوردار است و در صورت موفقیت آمیز بودن حفاری اکتشافی، ذخایر قابل توجه گاز طبیعی در این میدان انرژی کشف می شود.

میدان انرژی «شفق –آسمان»  در ۱۲۵ کیلومتری جنوب –شرق باکو در دریای خزر و در ۶۰ کیلومتری بزرگترین میدان گازی «شاهدنیز» واقع  و شامل ۱۱۰۰ کیلومتر مربع  مساحت و عمق آب دریا در این میدان ۶۵۰ الی ۸۰۰ متر است.

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا